اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه مشهد در همایش بسیج و رسانه عنوان کرد

انتقاد از جذب مخاطب به هر قیمتی در رسانه‌ها/ تاکید بر بصیرت‌افزایی به وسیله رسانه

امام جمعه مشهد گفت: در بسیاری از موارد جذب مخاطب جز با یک سری مفاسد و برنامه‌های باطل امکان ندارد و اگر از طریق گرایش‌های نفسانی جذب مخاطب انجام شود رسالت اولیه و اصل اولیه اجرا نمی‌شود.

انتقاد از جذب مخاطب به هر قیمتی در رسانه‌ها/ تاکید بر بصیرت‌افزایی به وسیله رسانه

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله سید‌احمد علم‌الهدی ظهر امروز در افتتاحیه همایش بین‌المللی بسیج و رسانه که در هتل نخل مشهد مقدس با عنوان رسانه، بسیج و گفتمان ولایت با حضور اصحاب رسانه، رسانه‌های خبری جهان اسلام و صاحبنظران علم ارتباطات و بسیجیان برگزار شد اظهار کرد: رسانه‌ به عنوان یک جریان ابزاری مطرح است.

امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه در نگاه به این ابزار نیز دو نگاه وجود دارد گفت: در نگاه به این ابزار دو نگاه مادی و قدسی مورد توجه است.

وی نگاه مادی را چنین عنوان کرد: نگاه مادی به رسانه به عنوان ابزار قرار دادن در حوزه توطئه قدرت و توطئه ثروت، اجرای تمایلات نفسانی، افزون‌خواهی برای انسان‌های زیاده‌طلب و قدرت‌های زیاده‌خواه است.

علم‌الهدی افزود: نگاه قدسی نیز به رسانه این است که رسانه ابزاری است برای تحقق اهداف عالی و رشد انسانی.

وی تصریح کرد: در نظام ما رویکرد به رسانه قدسی است و این رویکرد قدسی رسانه از دو عنوان و وجه عام و خاص برخوردار است.

علم‌الهدی با بیان اینکه وجه عام ابزاری برای هدایت است افزود: در آیه شریفه اصحاب کهف نکته‌ای وجود دارد که جایگاه رسانه‌ را در منطق دین مشخص می‌کند.

وی گفت: ذات پروردگار هدایت انسان‌ها به وسیله پیامبر اکرم(ص) و اجرای رسالت پیغمبر و عملیاتی ‌کردن رسالت وی را با ابزار قرآن صورت داده است.

امام جمعه مشهد در ادامه گفت: قرآن می‌فرماید: ما داستان اصحاب کهف را برای تو به حق بیان می‌کنیم.

علم‌الهدی ادامه داد: نقل اصحاب کهف به وسیله خدا و اجرای حق به وسیله پیامبر (ص) و نقش‌آفرینی این داستان به عنوان حق نکته‌ای است که در آیه‌ای از آیات شریفه اصحاب کهف وجود دارد.

امام جمعه مشهد افزود: بنای قرآن بر اختصار و بر بیان کلمات و جملات مفید است و آثاری که نقل جریان اصحاب کهف دارد اثری هدایتی، عمیق و ریشه‌دار است.

وی بیان داشت: تا زمانی که قرآن در جهان باقی است در قرن‌های مختلف بر هدایت انسان‌های مختلف اثر‌گذار است.

وی گفت: در رسانه خصوصیاتی که از دیدگاه دین موضوعیت دارد اتصال جریان رسانه به خدا یعنی پیام‌رسانی و رسالت هدایتی است.

علم‌الهدی با اشاره به اینکه اجرای رسالت رسول خدا(ص) رشد‌بخشی و انسان‌سازی در جامعه و دنیا است افزود: رسانه باید آلوده به هیچ جریان باطلی، گزافه‌ای‌، حرف سخیفی و نمایش مبطلی نباشد.

وی با بیان اینکه نباید هیچ کجای رسانه اثری از باطل باشد گفت: خصوصیتی که امروز در جریان رسانه به عنوان وجه قدسی رسانه به آن توجه می‌کنیم این است که رسانه نباید آلوده باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در همه رسانه‌ها از دیدگاه دین باید تنزیه، پاکی و تهذیب مورد توجه باشد.

وی افزود: مسئله بصیرت‌افزایی نیز به وسیله رسانه است و رشد‌بخشی فرهنگی جامعه، اصلاح مفاسد اجتماعی (در حوزه اخلاق و سیاسی) به وسیله رسانه است.

امام جمعه مشهد بیان کرد: اخلاق رسانه را وقتی می‌توانیم مشخص کنیم که رسالت رسانه روشن باشد و اخلاق رسانه عبارت است از ابزار اجرایی این رسالت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه جامعه‌ای که بصیرت‌افزایی داشته باشد باید اعتماد جامعه را به خود جلب کند گفت: مسئله جذب انسان‌ها همان گرایش انسانی انسان‌ها است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در حال حاضر مسئله‌ای که در رسانه‌ داریم این است که در مقام مخاطب‌یابی، رسانه‌ها دنبال جذب مخاطب به هر قیمتی هستند.

علم‌الهدی گفت: در بسیاری از موارد جذب مخاطب جز با یک سری مفاسد و برنامه‌های باطل امکان ندارد و اگر از طریق گرایش‌های نفسانی جذب مخاطب انجام شود رسالت اولیه و اصل اولیه اجرا نمی‌شود.

امام جمعه مشهد عنوان کرد: امروز متاسفانه از نظر فرهنگی در این رابطه با مشکل مواجه هستیم و در همه حوزه‌ها این اصطلاح غلط که ما برای جذب جوان چنین می‌کنیم رایج است.

وی گفت: در مقام مخاطب‌یابی و سوژه‌یابی در رسانه باید توجه به گرایش‌های انسانی انسان‌ها در رسانه‌ها قرار گیرد.

علم‌الهدی افزود: رسانه در کشور و نظام وجه خاص سنگر مقابله و دفاع از اسلام و مقابله با دشمنان اسلام است.

امام جمعه مشهد همچنین در مورد بسیج اظهار کرد: در بسیج محور بسیجی بودن، ایثار، عدم توجه به منافع مادی و منفعت‌طلبی مطرح است.

وی گفت: ملاک و محور بسیجی در بسیج پاره کردن پلاک و زیر انفجار رفتن در شب عملیات است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امروز رسانه‌ها به چنین گرایشی در مرحله فعالیت در حوزه رسانه احتیاج دارند.

علم‌الهدی گفت: اگر به رسانه به ابزار قدرت، ثروت و درآمد‌زایی نگاه کنیم از رویکرد قدسی خارج می‌شود و رسانه‌ای مادی و الحادی می‌شود و بسیج و بسیجی می‌تواند این روحیه را در رسانه عوض کند.

انتهای پیام/22002/ل40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول