اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مرد شماره 55 ساعت تبریز را کوک می‌کند!

عمارت «ساعت تبریز» نماد آغاز جریان مدرنیته در شهر تبریز است. ساعت تبریز در میان مردم این شهر، همچنین نمادی از تلاش و همت درکنار زیبایی و قدمت است.

مرد شماره 55 ساعت تبریز را کوک می‌کند!

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، از زمان ساخت و راه‌اندازی این بنا و ساعت معروف و بزرگ نصب شده بر بالای برج آن تاکنون 55 نفر بر کرسی اداره آن نشسته‌اند.

از قاسم خان والی که عنوان نخستین کوک کننده ساعت آن لقب گرفت تا صادق نجفی پنجاه و پنجمین نفری که از آغازین روزهای برج آذر 92 از این پس باید در زیر برج ساعت مسئولیت خطیر اداره تبریز را عهده‌دار شود.

هر چند که به خاطر برخی تصمیم‌گیری‌ها در دوران مدیریت قبلی، ماهیت و هویت این ساختمان تاریخی به عنوان نماد «شهر و شهرداری» زیرسئوال رفت و محل استقرار مدیر شهر یا همان شهردار به ساختمانی دیگر منتقل شد اما در هر صورت مردم تبریز، شهر، شهردار و شهرداری را با میدان ساعت و برج ساعت آن در ذهن‌ها ترسیم می‌کنند.

اکنون مدیر عالی شهر و شهردار جدید تبریز که بعد از یک پروسه پرچالش خلعت خدمت در این سمت را به دست آورده باید به عنوان میراث‌دار گذشتگان، با بازشناسی خلاءها و نقصان‌‌ها و کج‌روی‌های گذشته و اصلاح امور، چرخ‌های عمران و آبادانی و ارتقای شأن این شهر شهیر را گردش و سرعتی مضاعف ببخشد.

بر اساس نظرخواهی‌های گسترده حل مشکلات ترافیکی و تسهیل رفت و آمد شهروندان مهمترین و اساسی‌ترین مشکل مردم تبریز است.

به ویژه آنکه با اجرای برخی طرح‌های ترافیکی و اجرای عجولانه و دیکته شده برخی از آنها سبب شد تا برخلاف ادعاها و تبلیغات، مشکلات ترافیکی شهر در سال‌های گذشته نه تنها کاهش نیابد که فزونی یابد.

از سوی دیگر توجه به زیبایی و مبلمان شهری و ارائه خدمات شهری ملموس موضوعی است که در سال‌های گذشته تنها خود را در قالب ساخت برج‌های بلند و بد قواره بر پیکر شهر تحمیل کرد ولی اکنون باید در صدر برنامه‌ها قرار گیرد.

موضوعی که سرپرست سابق شهرداری (مهندس اکبری) با درک وضعیت موجود، در زمان کوتاه حضور خویش در رأس مجموعه شهرداری به خوبی آن را به مرحله اجرا درآورد و در این مدت کوتاه نیز توانست رضایت شهروندان را جلب کند.

آسفالت اساسی معابر شهری به عنوان یکی از مهمترین نمودهای خدمت و رسالت شهرداری در شهرها، مسئله‌ای بود که در سال‌های گذشته مغفول مانده بود اما سرپرست شهرداری نشان داد که نیازهای شهر و شهروندان باید در اولویت قرار گیرد.

رسیدگی به نرم‌افزار یک سیستم از الزامات موفقیت یک سازمان است. کارکنان مجموعه عظیم شهرداری نقش همان نرم‌افزارهای سیستم را بازی می‌کنند.

در طی چند سال گذشته به نقش و خدمات پرسنل شهرداری بهای چندانی داده نشد. موضوعی که اکبری به عنوان یکی از نیروهای بدنه شهرداری با درک آن در اندک زمان مسئولیت خویش سعی کرد تا بخشی از حقوق فراموش شده کارکنان را به آنها بازگرداند و بدین ترتیب روح امید و تلاش بیشتر و خدمت صادقانه را به بدنه مجموعه تزریق کرد.

احترام و حفظ حرمت و شأن کارکنان بزرگ‌ترین مجموعه اداری شهر می‌تواند به عنوان موتور محرکه هر سیستمی باشد. موضوعی که در طی سالیان گذشته متاسفانه مورد غفلت قرار گرفت.

از مدیریت جدید انتظار می‌رود از یک سو به حفظ حرمت و احقاق حقوق پرسنل مدیریت شهری به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه خدماتی شهر توجه شود و از سوی دیگر زیبایی و مبلمان شهری در کنار پرداختن به زیر ساخت‌های توسعه این شهر در همه ابعاد آن در اولویت قرار گیرد.

متاسفانه هزینه‌های زندگی شهری در سال‌های گذشته و در شهر تبریز به دلیل اتخاذ پاره‌ای تصمیمات مطالعه نشده یا کمتر مطالعه شده به شدت بالا رفت به گونه‌ای که پرداخت هزینه‌های سکونت، زندگی و معاش و تفریح در شهری چون تبریز که به عنوان یکی از ارزان‌ترین شهرهای ایران مطرح بود از توان بسیاری از شهروندان خارج شد. این امر به گواه کارشناسان و جامعه‌شناسان شاید بر روی کاغذ به عنوان میان بری برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر تلقی شود اما در آن سوی ماجرا باعث تشدید حاشیه‌نشینی، تشدید تعارضات اجتماعی و فرهنگی و در نهایت استرس و اضطراب روحی و روانی شهروندان را سبب می‌شود.

با توجه به روحیات نجفی و بر اساس روحیاتی که از او سراغ داریم می‌تواند با ارج نهادن به شأن شهروندی و جلب سرمایه‌های بخش خصوصی و تقویت تعاملات سیاسی و اقتصادی با مدیریت کلان استان و کشور نقطه عطفی را در تاریخ این شهر به ثبت برساند.

اکنون تقریبا همه کارشناسان شهری و شهروندان به این نتیجه رسیده‌اند که چند صباحی است که پروژه بزرگ و مهمی در شهر تبریز اجرا اما شهردار فعلی با درک این موضوع و انتظاری که تقریبا همه شهروندان از او و تیم مدیریتی‌اش دارند پی‌ریزی و اجرای پروژه‌های مهم و در شأن تبریز بزرگ را در دستور کار خود قرار داده است. شهردار تبریز برنامه‌ریزی برای طراحی و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ عمرانی خدماتی و در کنار آن انجام کارهای ماندگار را از مهم‌ترین برنامه‌های کاری خود اعلام کرد.

صادق نجفی شهردار تبریز این موضوع را تایید کرده و می‌گوید: تداوم توسعه و آبادانی تبریز و در کنار آن پیشرفت جهشی این شهر تاریخی، جز از طریق تدوین برنامه های راهبردی و پیش‌بینی و طراحی پروژه‌های بزرگ و ماندگار امکان‌پذیر نیست و مدیریت شهری تبریز توجه اساسی و ویژه به طراحی طرح‌های بزرگ عمرانی ، خدماتی در بودجه سال آینده شهرداری دارد.

نجفی همچنان که در دوران حضور خود در رأس سازمان بازرگانی و نیز منطقه آزاد ارس، بانی و مبدع بسیاری از حرکت‌های ابتکاری و راهگشا در اداره سازمانی و جلب رضایت شهروندان بود. در دوران فعلی نیز در اندک زمان حضور خویش در عمارت شهرداری، روحیه و علاقه‌ا‌ش به تلطیف و اصلاح روابط مثلث «شهر، شهروندان و مدیریت شهری» از طریق اصلاح برخی مقررات دست و پاگیر را در دستور کار خود قرار داده است.

..........................................

نگارنده: محمدامین خوش‌نیت

.......................................

انتهای پیام/60001/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول