اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم مبارکه در مجلس:

3 کارخانه آلاینده نفس مبارکه را تنگ کرده‌اند

نماینده مردم مبارکه در مجلس از خارج شدن اسامی کارخانه‌های فولاد مبارکه و سیمان سپاهان از لیست آلاینده‌های کشور انتقاد کرد و حضور این دو کارخانه و ذوب‌آهن اصفهان را در غرب استان اصفهان باعث تنگ شدن نفس شهرستان‌های اطراف دانست.

3 کارخانه آلاینده نفس مبارکه را تنگ کرده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، علی ایرانپور شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر در اطراف شهرستان مبارکه، زرین شهر و اصفهان بزرگترین واحدهای تولید فولاد خاورمیانه قرار گرفته که به رغم اقدامات این کارخانه‌ها در راستای کاهش آلاینده‌ها، نمی‌توان پذیرفت که دیگر آلایندگی ایجاد نمی‌کند.

وی تصریح کرد: در تمام دنیا صنعت فولاد آلاینده است و سازندگان کارخانه‌های فولادسازی نیز بر این موضوع تاکید دارند، اما بسیار باعث تعجب است که در استان این صنعت پاک و یا سبز خوانده می‌شود.

این نماینده ادامه داد: سئوال دیگری که مطرح است این که چگونه می‌شود سومین تولیدکننده سیمان کشور به نام سیمان سپاهان در کنار شهرستان مبارکه قرار بگیرد، اما مسئولان حفاظت از محیط زیست عنوان می‌کنند این صنعت آلاینده نیست.

وی با بیان اینکه آلایندگی تنها آب و هوا نیست و خاک هم می‌تواند آلاینده باشد که همین امر باعث می‌شود بسیاری از صنایع در کشور در لیست آلاینده‌ها قرار گیرند، اضافه کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست باید بدون هرگونه سیاسی نگری و توجه به فشار های سیاسی، در چارچوب قانون موضوع آلایندگی‌ها را بررسی کند.

ایرانپور افزود: متاسفانه شرکت سیمان سپاهان دو ماه قبل خیلی بی سر و صدا از لیست آلاینده‌ها خارج شده است که این امر بسیار غیر طبیعی است.

وی همچنین گفت: طی چند سال گذشته حدود 4 هزار هکتار از باغات کشاورزی شهرستان مبارکه خشک شده و دلیل شیوع بسیاری از بیماری‌های خاص نیز از نطر کارشناسان همین آلایندگی‌ها است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: در حال حاضر دو نیروگاه بزرگ در کنار شهر اصفهان در حال سوزاندن سوخت مازوت هستند، بخشی از آلودگی‌های جوی هم مربوط به خودروهاست، اما بخش عمده این آلاینده‌ها را صنایع ایجاد می‌کنند که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: روز گذشته به اتفاق تعدادی از نمایندگان کمیسیون کشاورزی مجلس و رئیس کمیته حفاظت از محیط زیست این کمیسیون، برای بررسی وضعیت زیست محیطی شهرستان مبارکه به طور سرزده از پساب خروجی شرکت فولاد مبارکه بازدید کردیم که متاسفانه این پساب‌ها در یک فضای باز پخش می‌شدند و به رغم منع قانونی، این پساب‌ها در بخش‌های کشاورزی و دامی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند که بسیار خطرناک است.

ایرانپور ادامه داد: کانال‌های انتقال این پساب هم خاکی بودند که باعث می‌شود تا پساب شرکت فولاد مبارکه به زمین های اطراف نشت کنند.

وی اضافه کرد در این بازدید از فاضلاب شهرستان زرین شهر هم به صورت سرزده بازدید به عمل آمد که ورود فاضلاب انسانی به رودخانه کاملا مشهود بود.

نماینده مردم مبارکه در مجلس خاطرنشان کرد: موضوع دیگری هم که همیشه مورد انکار مسئولان کارخانه فولاد مبارکه بوده است، این بود که در این مجموعه به هیچ عنوان روغن "آسکارل" که سرطان زا است، استفاده نمی‌شود، حتی معاون وقت رئیس جمهور قبل نیز به من گفت "به هیچ عنوان از این روغن استفاده نمی‌شود"، در حالی که پس از بازدید سرزده از این کارخانه مشخص شد روغن آسکارل هم در این محل نگهداری می‌شود.

وی بیان کرد: باید بازدیدها از چنین مراکزی سرزده صورت بگیرد، چرا که وقتی قرار است کارشناسان نهادهای متفاوت برای مسایل مختلف از این مجموعه‌ها بازدید کنند، تولید آنها به شدت کاهش می‌یابد که باعث می‌شود میزان آلایندگی هم کاهش یابد.

انتهای پیام/2301/ی30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول