اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تکرار / مشاور عالی رئیس قوه قضائیه:

مهم‌ترین راه اعتمادسازی تأمین امنیت عمومی است

مشاور عالی رئیس قوه قضائیه گفت: مهم‌ترین راه اعتمادسازی تأمین امنیت عمومی است و این امر نیز با آراسته شدن قضات به اخلاق نبوی و جلب اعتماد مردم میسر می‌شود.

مهم‌ترین راه اعتمادسازی تأمین امنیت عمومی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، آیت‌الله کاظم صدیقی دوشنبه‌شب در سومین همایش بسیج حقوقدانان استان قزوین که به مناسبت گرامیداشت سالروز تصویب قانون اساسی در سالن اجتماعات دادگستری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: هدف از نزول قرآن کریم و بعثت پیامبران تدوین قوانین شرع و زنده کردن انسان‌هاست.

وی افزود: با توجه به اینکه قانون به تنهایی تکلیفی سخت است، خداوند متعال احسان را در کنار آن قرار داد تا عدل در چارچوب‌ها محدود نشود.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به نقش اخلاق در کنار قانون عنوان کرد: اگر اخلاق در کنار قانون در نظر گرفته نشود، تحمل قانون بسیار سخت شده و در نتیجه قانون‌شکنی روند رو به رشدی خواهد داشت.

صدیقی با بیان اینکه قانون مانند تابلوی راهنمایی است که انسان را به آزادی می‌رساند، تصریح کرد: البته باید توجه داشت که آزادی در ادیان الهی با آزادی در مکاتب غربی متفاوت است.

وی افزود: علت این تفاوت این است که جهان غرب فقط به بعد ظاهری و مادی انسان توجه دارد، اما در ادیان الهی تمام واژگان با توجه به ابعاد عقلانی، وحیانی، عرفانی و انسانی تعریف می‌شود.

مشاور عالی رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: بنابراین برای دست‌یابی به تعالی راهی جز کنترل غرایض و افزون طلبی آن وجود ندارد.

صدیقی بیان داشت: قضات سنگربانان دفاع از حق و حقوق مردم و تحقق عدالت هستند.

وی عنوان کرد: قضات باید دقت داشته باشند که اگر عنایت الهی شامل حال آنها نشود، با اغواها و ندادن اسناد درست در قضاوت مرتکب اشتباه شده و حق دیگران ضایع می‌شود.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: اما اگر همواره به یاد خداوند متعال باشند و از ذات اقدس الهی طلب یاری کنند، قطع یقین خداوند به آنان یاری رسانده و قضاوت آنها درست خواهد بود.

مشاور عالی رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه مهم‌ترین راه اعتمادسازی تأمین امنیت عمومی است، متذکر شد: البته قضات و حقوقدانان باید به این نکته نیز توجه داشته باشند که اگر خود را به اخلاق نبوی آراسته نکنند فقط با تکیه به قانون به هدف اصلی که تأمین امنیت عمومی است، دست نمی‌یابند.

صدیقی یادآور شد: مهندسی زندگی همه ما با امامان، پیامبران و قرآن نقشه راه زندگی است تا به بیراهه نرویم.

وی تصریح کرد: این قانون است که نظم زندگی را برقرار کرده است و بدون آن جامعه منحرف می‌شود، بنابراین قانون بد در هر جامعه بهتر از نبود آن است.

مشاور عالی رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه قانون اساسی ایران که ام‌القوانین است باید با شرع هماهنگ باشد، گفت: با توجه به اینکه قانون اساسی ایران برخلاف قانون پارلمانی غرب با فقاهت تدوین شده است، از آن به ام‌القوانین یاد می‌شود.

صدیقی افزود: قانون پارلمانی غرب مبنایی ندارد و براساس عرف و عادت و فرهنگ خودشان نوشته شده است؛ این در حالی است که قانون اساسی ایران برگرفته از قرآن بوده و می‌تواند نیازهای گروه‌های مختلف جامعه را برآورده کند.

وی خاطرنشان کرد: از حقوقدانان بسیجی انتظار داریم پشتیبان خوبی برای قضات باشند و با پرکردن خلأهای موجود در رسیدگی عادلانه کاری کنند تا قضاوت تسهیل شود.

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: قضات و وکلای بسیجی در میدان رزم مانند سرباز و در سنگر قضاوت یک داور عادل هستند که در احقاق حقوق مردم نقش مهمی ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اعتبار قانون اساسی به ولایت است، یادآور شد: حتی آراء مردم تا زمانی که به تأیید و امضای ولی فقیه نرسد، هیچ اعتباری ندارد.

مشاور عالی رئیس قوه قضائیه بیان داشت: بنابراین با توجه به اینکه قانون اساسی ریشه در وحی الهی دارد، مترقی‌ترین و جامع‌ترین قانون به شمار می‌رود و مشروعیت دارد.

صدیقی با اشاره به اینکه دین اسلام دین سیاست، تربیت، اقتصاد و امور بین‌المللی است، عنوان کرد: با توجه به اینکه مبنای قانون اساسی کتاب الهی، سنت، عقل و اجماع است می‌تواند گره‌گشای مشکلات مردم باشد.

وی ابراز داشت: بسیج حقوقدانان بسیج شرع و قانون‌مداری است و این روحیه باید همواره در حقوقدانان حفظ شود تا بتوانند به مردم خدمت کنند.

انتهای پیام/77010/ذ/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول