اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

بدنبال افزایش قیمت گاز مایع در غرب افغانستان مطرح شد

اذعان کارشناسان بر لزوم استفاده از خط لوله انتقال گاز ایران به افغانستان

در حالی مقامات ایرانی بارها از آمادگی ایران به منظور تامین گاز مایع از طریق خط لوله مرزی خبر داده‌اند که افزایش قیمت گاز مایع وارداتی در هرات در آستانه فصل سرما مشکلات زیادی را برای مردم این منطقه ایجاد کرده است.

اذعان کارشناسان بر لزوم استفاده از خط لوله انتقال گاز ایران به افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در هرات، افزایش قیمت گاز مایع در هرات در آستانه فصل سرما مشکلات زیادی را برای مردم این منطقه ایجاد کرده است.

با آنکه پیش از فرا رسیدن فصل سرما قیمت‌ها نرخ ثابتی را طی می‌کرد، اما اکنون در بازار هرات، هر کیلوگرم گاز مایع 2 برابر قیمت ماه گذشته به فروش می‌رسد. 

افزایش قیمت گاز مایع در هرات باعث نگرانی مردم بی‌بضاعت در این ولایت شده و شهروندان این منطقه دولت را به بی‌توجهی در این زمینه متهم کرده و مدعی‌اند که دولت افغانستان با احتکار کنندگان برخورد نمی‌کنند.

«خسرو عبدالله»، رئیس اداره مواد نفتی هرات دلیل افزایش نرخ گاز مایع در بازار هرات را به قیمت‌های جهانی نسبت می‌دهد و می‌گوید: اداره آنان تنها می‌تواند برقیمت‌ها نظارت کرده و با متخلفان برخورد کند. 

بخشی از گاز مایع افغانستان از طریق بندر تجاری «تورغندی» ترکمنستان (در180 کیلومتری شمال شرق هرات) از طریق بخش خصوصی تأمین می‌شود.

هر کیلوگرم گاز مایع در هرات اکنون به 70 افغانی رسیده یعنی بیشتر از یک دلار به فروش می‌رسد.

از سوی دیگر «محمدرحیم یکتا محمدی»، سرکنسول پیشین ایران در هرات بارها از آمادگی ایران به منظور تأمین گاز مایع از طریق خط لوله منطقه مرزی اسلام‌قلعه به هرات خبر داده بود.

برخی کارشناسان افغان نیز بر این باورند، تأمین گاز مایع افغانستان از طریق خط لوله ایران نیاز کنونی جامعه افغانستان بوده و باید سران 2 کشور در این زمینه گفت‌وگو کرده و مراحل مقدماتی را فراهم سازند.

به اعتقاد آنان، اجرایی ساختن این طرح  در آینده کاهش قیمت ورشد سریع اقتصاد افغانستان را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول