اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

از سوی اخوان و جریان ۶ آوریل صورت گرفت

فراخوان تظاهرات سراسری در طول هفته جاری در مصر

جریان همپیمانی ملی در حمایت از مشروعیت طی فراخوانی از حامیان خود خواست فردا در تظاهرات گسترده‌ای حضور داشته باشند و از سوی دیگر نیز جریان ۶آوریل از حامیان خود خواسته در طول هفته جاری به تظاهرات ادامه دهند.

فراخوان تظاهرات سراسری در طول هفته جاری در مصر

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «الشرق»، جریان «همپیمانی ملی در حمایت از مشروعیت»  که از طرفداران مرسی  و اخوان المسلمین است از حامیان خود خواست فردا در تظاهرات گسترده‌ای شرکت کنند.

از سوی دیگر جریان «جوانان 6 آوریل» تأکید کرد که اعتراض‌ها در طول هفته جاری به قانون «ساماندهی تظاهرات» ادامه خواهد داشت.

این جریان تأکید کرد که سیاست دولت موقت برای متهم کردن رهبران این جریان، جوانان 6 آوریل را از خواسته‌هایشان منصرف نخواهد کرد.

بر اساس قانون جدید تظاهرات که یکشنبه هفته گذشته ابلاغ شد، قبل از برگزاری تظاهرات‌ باید به ‌صورت مکتوب زمان و مکان و نیز آغاز و پایان تظاهرات، به پلیس اطلاع داده شود، همچنین بر اساس آن تظاهرات در محل‌های عبادت ممنوع است. پلیس مدعی است که هدف از این قانون حفظ امنیت و جان شهروندان است، در حالی که طرفداران محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر و بسیاری از نهادهای حقوق بشری از جمله سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، این قانون را مخل آزادی عمل و ابزاری برای سرکوب صدای مخالفین دانسته اند.

بر همین اساس است که موج دستگیری ها و سرکوب تظاهرات بعد از ابلاغ این قانون دو چندان و اعتراضات وارد مرحله جدیدی شده است.

پیشتر «احمد ماهر » موسس جریان جوانان 6 آوریل به اتهام دعوت به تظاهرات غیر قانونی بازداشت شده بود که شب گذشته آزاد شد.

از سوی دیگر رسانه‌های مصری گزارش دادند که «علاء عبدالفتاح» فعال سیاسی مصری برای 15 روز دیگر در بازداشت خواهد بود این در حالی است که شبکه خبری «المیادین» گزارش داده بود که عبدالفتاح آزاد شده است.

این بازداشت ها در حالی انجام می پذیرد که  پیش نویس قانون اساسی جدید نیز به اتمام رسیده و کمیته مسئول نیز بر سر تمامی مفاد آن اتفاق نظر دارد. اما با توجه به خبرهایی که از مفاد این قانون به گوش می‌رسد، ارتش و نیروهای امنیتی از ورای این قانون اساسی، امتیازات بسیاری را به دست خواهند آورد که این موضوع می تواند، موج دیگری از درگیری ها بین طرفداران اخوان المسلمین و بقیه مخالفین قدرت یافتن بیشتر ارتش با نیروهای امنیتی را باعث  شود. پیش نویس قانون اساسی مصر این ماه و یا ماه آینده میلادی باید به همه پرسی گذاشته شود.

ارتش مصر در تاریخ 12 تیرماه 1392 طی کودتایی محمد مرسی، رئیس جمهور مصر را برکنار و «عدلی منصور» را به عنوان رئیس جمهور موقت منصوب و در اکثر شهرها حکومت نظامی اعلام کرد، از آن تاریخ، اعتراضات گسترده، تمامی شهرهای مصر را در برگرفته است.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول