اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نگاهی به تبعات برگزاری نمایشگاه فروش فرش دست بافت در همدان

برگزاری نمایشگاه فرش در آذر ماه بازار همدان را فلج می‌کند

سازمان صنعت معدن و تجارت با همکاری شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی همدان قصد دارد یک نمایشگاه فرشی در آذر ماه برگزار کنند، اما بازار و بخش خصوصی همچنین کارشناسان این رویداد را آسیب مهمی برای اقتصاد بازار می‌دانند.

برگزاری نمایشگاه فرش در آذر ماه بازار همدان را فلج می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، فرش قصه‌ای پر غصه دارد، سینه دردمندش آکنده از درد است؛ سرفه‌های بافنده‌ها بر نغمه‌های شاعرانه بافندگان شاید چیره یافته است.

اوضاع بازار فرش حتی قبل از شرایط ویژه اقتصادی که به کشور حاکم شده آشفته بود و این شرایط تنها بدن نیمه جان آن را ناتوان‌تر کرد.

فعالان بازار فرش در گذشته به صادرات قالی وابسته بودند و بخش اعظم درآمدی آن به خریداران عمده که به صادرات می‌پرداختند، بستگی داشت اما با بسته شدن راه تجارت عمده فعالیت این افراد رو به تعطیلی گذاشته است.

بخش خانه‌دار نیز مانند گذشته نمی‌تواند به خریداری قالی برای فرش کردن خانه خود بپردازند و توان اقتصادی خود را از دست داده است.

در این میان گاهی اخباری نیز به دست می آید که نمکی بر زخم‌هایی است که دیگر کهنه هم شده است.

برگزاری نمایشگاه فرش در آذرماه سال جاری صدای بخش خصوصی را درآورد. آن‌ها معتقدند در این شرایط حساس باید وضعیت بازار سنجیده شود، از بخش خصوصی نظرخواهی و سپس اقدام به برگزاری نمایشگاه شود.

دلایل بخش خصوصی متفاوت است که نباید این نمایشگاه برگزار شود چرا که به بازار آسیب وارد خواهد کرد.

رئیس اتحادیه تعاونی‌های فرش استان همدان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: با توجه به این که یک نمایشگاه فروش فرش در تیرماه سال جاری برگزار شد و در بهمن ماه جشنواره فروش فرش برگزار می‌شود، برگزاری یک نمایشگاه پیش بینی نشده غیرمنطقی است.

سیدجلال نبوی افزود: برگزاری نمایشگاه در فصل تابستان مزیت‌هایی دارد چرا که تجار خارجی و داخلی راحت‌تر می‌توانند به همدان مراجعه کرده و به خرید بپردازند، و برگزاری نمایشگاه در ماه‌های آخر سال که مردم بیشتر به نوسازی وسایل خانه می‌پردازند می‌تواند باعث گردش بیشتر مالی شود.

وی ادامه داد: اما در حال حاضر برگزاری نمایشگاه را به صلاح نمی‌دانیم و شرکت هم نخواهیم کرد چرا که وقتی عرضه زیاد می‌شود، بازار خراب می‌شود.

رئیس اتحادیه تعاونی‌های فرش استان همدان گفت: در بهمن ماه یک جشنواره فروش فرش برگزار می‌شود که در آن تعدادی از تاجران فرش اعلام آمادگی می‌کنند قالی‌های خود را با تخفیف به فروش برسانند.

وی تصریح کرد: برگزاری دو یا سه نمایشگاه در سال قابل قبول نبوده و باعث شکستن قیمت خواهد شد و بر بازار اثر نامطلوب می‌گذارد.

نبوی تأکید کرد: اگر تحریم‌ها برداشته شود بازار وضعیت بسیار مناسبی پیدا خواهد کرد و بافندگان اجناسی که نتوانستند به فروش برسانند را روانه بازارهای بین‌المللی خواهند کرد.

وی یادآور شد: این اتحادیه در هشت ماه گذشته امسال 3 میلیارد و 929 میلیون ریال قالی خریداری کرده و تاکنون 2 میلیارد و 182 میلیون ریال به فروش رسانده است.

رئیس اتحادیه تعاونی‌ها فرش استان همدان اظهار داشت: 192 تخته فرش خریداری شده از سال 91 هنوز وجود داشته و در سال جاری نیز 352 تخته خریداری شده که از این میزان 130 تخته فروش رفته است.

وی گفت: در سال گذشته 307 تخته قالی توسط اتحادیه خریداری شد و 52 تخته نیز از خریدهای سال گذشته باقی مانده بود که در مجموع 168 تخته به فروش رسید.

نبوی اضافه کرد: سال گذشته هزار و  634 متر فرش خریداری شد که 814  متر آن فروش رفته است.

وی ادامه داد: در سال گذشته مبلغ 4 میلیارد و 94 میلیون ریال خریداری شده که 2 میلیارد و 714 میلیون ریال فروش رفته است.

رئیس اتاق اصناف همدان نیز در این باره اظهار داشت: برگزاری هر نمایشگاه باید با تأیید اتحادیه صنفی مربوطه باشد تا خللی در جریان بازار ایجاد نشود.

حمیدرضا فرسایی‌وحید ادامه داد: زمانی که 250 واحد صنفی فرش در همدان مشغول فعالیت هستند و مالیات می‌دهند نباید یک شرکت خصوصی بیاید و در همدان بدون هماهنگی اقدام به برگزاری یک نمایشگاه فرش کند.

وی تأکید کرد: برگزاری یک نمایشگاه باید با هماهنگی اتحادیه مربوطه باشد و به احتمال زیاد مسئولان سازمان صنعت و معدن متوجه این نکته نبوده و ما طی مکاتباتی این مسئله را به ریاست سازمان اعلام کرده‌ایم.

برگزاری نمایشگاه فرش به نظر کارشناسان از منظر اقتصادی اقدامی قابل قبول نبوده و اکثراً با مخالفت تاجران بزرگ به ویژه صادرکنندگان و واردکنندگان قالی در خارج کشور مواجه است و آنها معتقدند که قالی باید بدون نمایشگاه توسط سلسله مراتب بازار تعریف و به دست مصرف کننده خارجی برسد.

البته نمایشگاه برای خانواده‌های مصرف کننده می‌تواند فایده داشته باشد و در هزینه‌های آنها صرفه‌جویی کند که البته جشنواره فروش فرش که در بهمن ماه برگزار می‌شود این خلاء را پر می‌کند.

فرش همدان در بازارهای جهانی جایگاه خوبی داشت اما امروزه به دلیل ورود رقیبان دیگر که توانستند محصولات خود را با کیفیت بهتر و طرح و نقش بهتری ارائه کند، در انزوا قرار گرفته است.

افتتاح انجمن طراحان و نقاشان قالی را گامی بسیار مهم در راستای تغییر طرح و رنگ قالی همدان باید دانست و با ضروری خواندن این کار برای یافتن بازار برای فرش همدان باید بتوانیم با مدهای جهانی به پیش رفته و فرش‌هایی را تولید کنیم که بتوانند در نمایشگاه‌های بین‌المللی در اروپا شرکت کنند.

در حال حاضر نمایشگاه‌های فرشی که در خارج کشور به ویژه آلمان برگزار می‌شود، همراه با نمایشگاه مبلمان و پارچه است تا افراد بتوانند خانه خود را با رنگ و محصولات سال هماهنگ کنند.

باید به خاطر داشت که خریدار اروپایی امروز با چند انتخاب رو به رو بوده و باید او را قانع کرد که جنس ایرانی را خریداری کند.

انتهای پیام/89001/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول