اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در راستای کیفی‎سازی ساخت و سازهای شهری

انعقاد تفاهم‎نامه همکاری بین نظام مهندسی ساختمان و فنی‌وحرفه‎ای سمنان

به منظور کیفی‎سازی و اجرای فنی ساخت و سازهای شهری در استان سمنان، اداره کل آموزش فنی‌وحرفه‎ای با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان تفاهم‎نامه همکاری منعقد می‎کند.

انعقاد تفاهم‎نامه همکاری بین نظام مهندسی ساختمان و فنی‌وحرفه‎ای سمنان

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه‎ای استان سمنان، در جلسه‎ای که به منظور انعقاد تفاهم‎نامه همکاری بین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان و اداره کل آموزش فنی و حرفه‎ای استان سمنان در محل این اداره کل برگزار شد، طرفین بر ضرورت ارزیابی صلاحیت حرفه‎ای شاغلان در صنعت ساختمان به منظور کیفی‎سازی ساخت و سازهای شهری تأکید کردند.

بر اساس این گزارش، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‎ای استان سمنان در این جلسه، طراحی و استقرار نظام صلاحیت حرفه‎ای ملی را از سیاست‎های سازمان آموزش فنی و حرفه‎ای کشور برشمرد و تصریح کرد: این کار با هدف تعیین سطح مهارت نیروی کار و افزایش توانمندی نیروی انسانی صورت می‎پذیرد.

ابراهیم محمودی با اشاره به الزامات قانونی موجود مبنی بر الزام فراگیری آموزش‎های فنی و حرفه‎ای افزود: ارتقای بهره‎وری عوامل تولید از جمله سیاست‎های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اشتغال به شمار می‎رود که نیل به آن نیازمند تعامل و همکاری صنایع و صنوف با نظام آموزش فنی و حرفه‎ای کشور است.

محمودی با بیان اهمیت وجود نیروی کار ماهر، کارآمد و متخصص در زمینه‎های مختلف گفت: صنعت ساختمان از جمله صنایعی است که نیاز به وجود نیروی کار متخصص در آن کاملاً احساس می‎شود و حوادث و بلایای طبیعی نیز ضرورت ایمن‎سازی و توجه به فنی اجرا شدن ساخت و سازها را بیش از پیش آشکار کرده است و این امر جز با به کارگیری نیروی کار متخصص و ماهر حاصل نخواهد شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‎ای استان سمنان با اعلام آمادگی این اداره کل جهت همکاری با نظام مهندسی ساختمان جهت تعیین صلاحیت فنی و نیز آموزش شاغلان در صنعت ساختمان، خواهان همکاری نهادهای نظارتی و اجرایی استان سمنان در این زمینه شد.

امیر صالحیان‎بیدختی، معاون فنی و اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان نیز در این جلسه، عدم دارا بودن مهارت لازم در برخی کارگران شاغل در صنعت ساختمان را از جمله دغدغه‎های سازمان نظام مهندسی عنوان کرد و خاطر نشان کرد: غیرفنی بودن برخی کارگران و عدم آشنایی آنان با علم روز، باعث غیرفنی اجرا شدن ساختمان از همان ابتدا خواهد شد و این مشکلی است که در بسیاری از ساخت و سازهای شهری کاملاً مشهود است.

وی الزامی شدن پروانه مهارت برای کارگران شاغل در صنعت ساختمان به خصوص آن دسته از کارگرانی که پایه‎های اساسی و اسکلت ساختمان را بنا می‎کنند بسیار ضروری دانست و پیگیری و اجرایی شدن این امر را از جمله اهداف و برنامه‎های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان برشمرد.

معاون فنی و اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان همچنین اظهار داشت: نظارت عالیه این سازمان در بازرسی‎های دوره‎ای خود به کارگرانی که فاقد پروانه مهارت هستند مهلتی سه ماهه جهت دریافت پروانه مهارت می‎دهد، با این وصف هنوز بسیاری از کارگران شاغل در صنعت ساختمان فاقد مهارت لازم هستند و کارفرمایان نیز در به کارگیری آنان توجه چندانی به این مطلب نمی‎کنند.

وی تعیین سطح مهارت کارگران صنعت ساختمان توسط اداره کل آموزش فنی و حرفه‎ای استان سمنان از طریق آزمون‎های ارزیابی صلاحیت حرفه‎ای را بسیار مؤثر دانست و خواستار معرفی دارندگان پروانه مهارت صنعت ساختمان جهت استفاده از آنان در ساخت و سازهای شهری شد. 

در ادامه این جلسه، راهکارهای انعقاد تفاهم‎نامه در چارچوب عملیاتی و نیز چالش‎های احتمالی اجرای طرح الزام به کارگیری کارگران دارای پروانه مهارت در ساخت و سازهای شهری مورد بررسی قرار گرفت.

تدوین استانداردهای جدید آموزشی در حوزه صنعت ساختمان، آشکارسازی میزان مشارکت دو دستگاه در اجرای طرح و نیز جذب مشارکت و تعامل دستگاه‎های ذی‎ربط در اجرای طرح از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه به شمار می‎آمد.

انتهای پیام/2249/ق/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول