اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تکرار / مدیر موسسه تاریخ معاصر ایران:

ناآشنایی با ترفندهای بیگانگان موجب شکست نهضت جنگل شد

مدیر موسسه تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه ناآشنایی با ترفندهای بیگانگان نهضت جنگل را با شکست مواجه کرد، گفت: پیروزی نهضت جنگل می‌توانست ایران را 57 سال در حوزه مردم‌سالاری دینی جلو بیندازد.

ناآشنایی با ترفندهای بیگانگان موجب شکست نهضت جنگل شد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، موسی حقانی در همایش «بررسی ابعاد قیام میرزا کوچک جنگلی» در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی این شهر با اشاره به فرا رسیدن نودودومین سالگرد شهادت این روحانی مبارز، اظهار کرد: میرزا کوچک در زمان مبارزه با بیگانگان با ترفندهای دشمن به خوبی آشنا نبود از این‌رو درگیر جریاناتی شد که نتوانست نهضت بزرگ جنگل را با موفقیت به سرانجام برساند.

وی با بیان اینکه میرزا با رشادت و صداقت قیام کرد، افزود: دشمن با تمام قوا و امکانات علیه ایران در برابر نهضت جنگل جنگید.

مدیر موسسه تاریخ معاصر ایران، نهضت جنگل را نهضتی چند جانبه در مقابل قدرت‌های روسیه، انگلیس، دولت مرکزی و جریان نفوذی که در انقلاب مشروطه به نهضت جنگل اضافه شده بود، خواند و ادامه داد: پیروزی نهضت جنگل ایران را 57 سال در حوزه مردم‌سالاری دینی جلو می‌انداخت.

وی اضافه کرد: در صورت موفقیت نهضت جنگل دیگر دولت پهلوی فرصت به بار آوردن مشکلات را برای کشورمان نداشت.

حقانی، با بیان اینکه وجود جریان‌های نفوذی در نهضت جنگل به آن لطمه زد، تصریح کرد: نهضت جنگل و قیام میرزا کوچک خان جنگلی یکی از مقاطع مهم در تاریخ معاصر ایران است که باید از آن درس گرفت.

وی با اشاره به انتشار کتاب، مقاله و... درباره نهضت جنگل در ایران، افزود: در این حوزه هنوز ظرفیت‌های بسیاری برای تحقیق و پژوهش وجود دارد.

این مسئول، به انتشار مرامنامه جنگل در آن زمان اشاره کرد و گفت: اسناد باقی‌مانده از نهضت جنگل باید گردآوری شود و مورد مطالعه قرار گیرد.

وی به جزئیات 6 سال نهضت جنگل در گیلان اشاره کرد و متذکر شد: این نهضت نیاز به بررسی و مطالعه بیشتری دارد.

به گزارش فارس، هدف از برگزاری این همایش انتقال منابع و موضوعات مربوط به نهضت جنگل به فضای مجازی و تجلیل از فعالان حوزه نهضت جنگل بود.

در این همایش فعالان و برگزیدگان مسابقه وبلاگ‌نویسی و طراحی پوستر نیز معرفی و تجلیل شدند.

انتهای پیام/84002/ذ/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول