اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

وجود برنامه استراتژیک برای مبارزه با ایدز ضروری است

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: وجود برنامه استراتژیک استانی برای مبارزه با ایدز ضروری است.

وجود برنامه استراتژیک برای مبارزه با ایدز ضروری است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان ظهر امروز به مناسبت دهم آذر ماه روز جهانی ایدز به بیان صحبت‌هایی در این باره پرداخت.

فرزام بیدارپور شعار هفته اطلاع‎رسانی بیماری ایدز را انجام به موقع آزمایش، تشخیص زودتر و درمان مؤثرتر عنوان کرد و گفت: هدف اصلی این است که مردم و بویژه جوان‌ها که بیشتر در معرض این بیماری هستند با توجه به این موضوع خود را در برابر ایدز محافظت کنند.

وی با بیان اینکه ایدز از طرق مختلف وارد بدن انسان می‌شود گفت: این بیماری گلبول‌های سفید را در اختیار خود قرار داده و با از بین بردن آنها سیستم ایمنی بدن را تضعیف و به بیماری‌های عفونی و انگلی فرصت نفوذ می‌دهد.

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه این بیماری در نهایت موجب ایجاد سرطان‌های مختلف و مرگ بیمار می‌شود اظهار کرد: ایدز در 3 مرحله فعال است که مرحله بدون علامت آن تا 10 سال طول می‌کشد.

بیدارپور مهمترین مسئله در مقابله با این بیماری را آموزش‌های به موقع و کمک به درمان دانست و افزود: آموزش به منظور افزایش سطح آگاهی و سپس جلوگیری از رفتارهای پرخطر ضروری است.

وی با اشاره به وجود برنامه استراتژیک استانی برای مبارزه با ایدز تصریح کرد: مقابله با این بیماری تنها وظیفه یک سازمان یا دستگاه خاصی نیست و همگان باید در این امر مشارکت کنند.

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: در این برنامه بخش‌های حمایتی، آموزشی، خدمات درمانی و بهداشتی گنجانده شده است.

بیدارپور وظیفه تعریف شده دانشگاه علوم پزشکی در این برنامه را اطلاع‌رسانی و آموزش و همچنین ارائه خدمات به بیماران عنوان کرد و گفت: مراکز مشاوره در ارتباط با ایدز در شهرستان‌های سنندج و سقز فعال است.

وی با بیان اینکه برنامه استراتژیک استانی زیر نظر معاون امنیتی، سیاسی استاندار پایش می‌شود اظهار کرد: ارزیابی‌های مداوم به صورت شش ماهه و یک ساله در ارتباط با موفقیت این برنامه و مشکلات اجرای آن صورت می‌گیرد.

گروه همیاران

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان از وجود گروه‌هایی با نام همیاران خبر داد و گفت: این گروه‌ها از افراد مبتلا به ایدز تشکیل شده و هدف از فعالیت آنها کمک به یکدیگر، حمایت و آموزش به سایرین است.

بیدارپور با تأکید بر اینکه به دنبال تقویت مراکز مشاوره هستیم یکی از مسائل مهم در ارتباط با کنترل ایدز را دانش و آگاهی مردم عنوان کرد و افزود: بسیاری از مبتلایان این بیماری از سطح تحصیلاتی پایینی برخوردار هستند.

وی هدف اصلی در این راستا را تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از روش تزریقی به غیر تزریقی و استفاده از راه‌های جایگزین عنوان کرد و گفت: هدف دوم استفاده از وسایل پیشگیری چون کاندوم برای ممانعت از ابتلا به ایدز است.

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان توانمندسازی زنان را عامل مهمی برای کنترل رفتارهای پرخطر دانست و افزود: اگر چه تنها 20 تا 30 درصد از اعتبارات لازم در این بخش به ما پرداخت شد اما تلاش کردیم برنامه توانمندسازی زنان را گسترش دهیم.

بیدارپور تصریح کرد: در اجرای برنامه فوق از ظرفیت سازمان‌های مردم نهادی چون همیاران سلامت روان نیز استفاده کردیم.

انتهای پیام/79012/س40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول