اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه دماوند:

شخصیت امام سجاد (ع) تنها در دعا و نیایش خلاصه نمی‌شود

امام جمعه دماوند گفت: شخصیت حضرت امام سجاد (ع)، تنها در دعا و نیایش و سجده برای خداوند خلاصه نمی‌شد، بلکه صحیفه ایشان،‌ جنبه‌های مختلف اجتماعی،‌ اخلاقی و حقوقی را دربردارد.

شخصیت امام سجاد (ع) تنها در دعا و نیایش خلاصه نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، حجت‎الاسلام والمسلمین محمد علاءالدینی صبح امروز در جمع شماری از مردم و مسئولان دماوند بیان کرد: امام سجاد (ع) مردی انقلابی و فرزند شخصیت انقلابی بزرگی همچون امام حسین (ع) است.

وی زندگی این امام بزرگوار را به دو بخش تقسیم کرد و افزود: زندگانی پر از سختی و درد ایشان به دو دوره باشکوه قبل و بعد از قیام عاشورا تقسیم می‎شود.

علاءالدینی در خصوص زندگانی بعد از قیام عاشورای ایشان گفت: این دوره نیز به دوره اسارت و پس از آن تقسیم می‌شود که مدت اسارت این امام بزرگوار به همراه کاروان عاشورا در روایات مختلف از یک ماه و بیست روز تا دو ماه تمام نقل شده است.

وی به نقش ایشان در کاروان تبلیغاتی کربلا اشاره کرد و افزود: سیدالساجدین (ع)، با وجود کسالت و بیماری به عنوان تنها مرد بالغ بر جای مانده از اهل بیت (ع) و بنی ‌هاشم، نقشی اساسی در تغییر اذهان عمومی و پاسخ به مهمل‎بافی‌های عبیدالله در کوفه و یزید در شام داشتند.

امام جمعه دماوند همچنین به نقش ایشان در شناسایی اجساد بی‎نشان شهیدان کربلا پرداخت و بیان کرد: وقتی آل بنی سعد برای تدفین شهدای عاشورا به کربلا رفتند، بهت‌زده و حیرت‌زده هیچ کاری نمی‌توانستند انجام دهند.

وی ادامه داد: سه روز پس از این اتفاق بزرگ و غم‎بار در تاریخ اسلام و شیعه، این امام سجاد (ع) بود که اجساد بی‎سر و بی‎نشان شهدا را یکی یکی شناسایی کرده و به آل بنی سعد در تدفین این پیکرهای مطهر به خصوص،‌ پیکر مطهر بی‎نشان حضرت امام حسین (ع) کمک کرد.

علاءالدینی دوره دوم زندگانی ایشان را دوران بعد از اسارت و دوران امامت خواند و افزود: امام سجاد (ع) سکان هدایت امت اسلامی را در حالی آغاز کردند که از میدانی همچون عاشورا و صحنه‌های بزرگی نظیر کربلا برگشته بودند.

وی به وجود سه نشان در بدن ایشان که در هنگام تدفین بدن پاکش دیده شد، اشاره و خاطرنشان کرد: یک نشان بر پیشانی از شدت سجده بر پروردگار و نشان عبادت، نشان دیگر بر شانه به دلیل حمل کیسه‌های کمک‌رسانی به فقرا و نیازمندان به عنوان نشان خدمت‎گزاری و یک نشان بر گردن بر اثر قل و زنجیر در دوران اسارت در دست دشمن، نشانه‌هایی بود که خاص این امام بزرگوار بوده است.

انتهای پیام/2568/ب30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول