اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

سخنگوی شورای عالی صلح در گفت‎وگو با فارس:

همکاری صادقانه پاکستان ضامن صلح و ثبات در افغانستان است

سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان اظهار داشت: افغانستان نیازمند همکاری‎های پاکستان و دیگر کشورهای همسایه بوده و چنانچه این کشورها صادقانه با افغانستان همکاری کنند، صلح در این کشور نهادینه خواهد شد.

همکاری صادقانه پاکستان ضامن صلح و ثبات در افغانستان است

«مولوی شهزاده شاهد» سخنگوی شورای عالی صلح، در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در کابل، گفت: پاکستان و دیگر کشورهای همسایه افغانستان می‎توانند نقش مهم و کلیدی در راستای صلح افغانستان داشته باشند.

شاهد افزود: دولتمردان و و اعضای شورای عالی صلح با توجه به اهمیت و نقش کلیدی که کشورهای همسایه افغانستان در روند صلح این کشور داشته، تاکنون به آن کشورها سفرهایی کرده‌اند.

سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان در این مورد گفت: با روی کار آمدن دولت جدید به رهبری نواز شریف، خوشبینی‎هایی مبنی بر همکاری آن کشور در روند صلح افغانستان وجود دارد.

به باور وی، دولتمردان افغانستان از حکومت جدید پاکستان انتظار همکاری در راستای روند صلح در افغانستان و برقراری روابط دوستانه میان 2 کشور دارد.

به گفته شاهد، نواز شریف نخست وزیر پاکستان با آنکه در دوره تبلیغات انتخاباتی خود هیچ برنامه مشخصی در مورد روابط با افغانستان نداشت، اما پس از به قدرت رسیدن روابط دولت خود را با این کشور گسترش داده است.

این مقام شورای عالی صلح و عضو پارلمان افغانستان ضمن اظهار خوشبینی از سفر مقام‎های پاکستانی می‎گوید، سفر نواز شریف به کابل می‎تواند دارای دستاوردهای خوبی برای هر 2 کشور باشد.

نواز شریف نخست وزیر پاکستان روز گذشته به درخواست رئیس جمهور کرزی برای گفت‎وگو در مورد روند صلح افغانستان و استحکام روابط بین 2 کشور، وارد کابل شد.

با آن که سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان از سفر نخست وزیر پاکستان به کابل ابراز خرسندی کرده و آن را به نفع روند صلح کشور می‎داند، اما شماری از اعضای پارلمان افغانستان بر این باورند، نواز شریف تنها مسئول سیاست‎های حکومت پاکستان و تصمیماتی است که دولت آن کشور در اختیار دارد و توانایی اثرگذاری بر دیگر بخش‌های تاثیرگذار و تصمیم ساز پاکستان را ندارد.

«نقیب الله فایق» عضو پارلمان افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، گفت: نواز شریف تنها می‎تواند روابط سیاسی میان دولت افغانستان و پاکستان را بهبود بخشد.

فایق اظهار داشت: اگر نخست وزیر پاکستان در مورد افغانستان نیت خوبی هم داشته باشد، نیازمند همکاری‎های دیگر بخش‎های دولت پاکستان در مورد روند صلح افغانستان است.

پاکستان از چهار بخش نظامی، اطلاعاتی، اسلامی و دولتی تشکیل شده و نواز شریف در راس دولت آن قرار دارد.

با این حال گفته می‎شود پاکستان همواره تلاش کرده است تا منافع ملی خود را در افغانستان جستجو کرده و نگذارد تا منافع آن کشور در افغانستان نادیده گرفته شود.

به گفته فایق، پاکستان این بار نیز در پی منافع خود در افغانستان بوده و اگر حکومت افغانستان با آن کشور کنار آمده و منافع هر 2 کشور را در میان بگذارد، امکان دارد که پاکستان در روند صلح افغانستان همکاری کند.

به باور وی، بزرگترین منافع پاکستان در افغانستان حضور گسترده آن کشور در افغانستان است.

این عضو پارلمان افغانستان همچنین معتقد است، استحکام روابط میان افغانستان و هندوستان به نفع پاکستان نبوده و آن کشور می‎خواهد تا افغانستان از افزایش ارتباط با هندوستان خودداری کند.

اظهارات این عضو پارلمان افغانستان در حالی است که حامد کرزی قرار است طی چند هفته آینده، به هندوستان سفر کند.

انتهای پیام/خ

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول