اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور خبر داد

تولید 11 تن زعفران خشک در نیشابور با 37 درصد رشد

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: سهم این شهرستان از تولید امسال زعفران با توجه به افزایش 37 درصدی تولید، حدود 11 تن زعفران خشک بوده است.

تولید 11 تن زعفران خشک در نیشابور با 37 درصد رشد

سید غلام‌رضا نبوی نامقی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در نیشابور اظهار داشت: امسال سطح زیرکشت گیاه ارزشمند زعفران در نیشابور به 3 هزار و 400 هکتار افزایش یافت که این میزان شامل 3 هزار و 100 هکتار بارور و 300 هکتار غیر بارور و جوان بود.

وی بیان داشت: این محصول غالباً در مناطق مرکزی، میان‌جلگه و زبرخان کشت می‌شود و با اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بیش از 500 هزار نفر در روز، میزان درآمد ناخالص کشاورزان را به مبلغی بالغ بر 434 میلیارد ریال رسانده است.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور ادامه داد: در سال زراعی جاری، با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی مناسب به‌طور متوسط از هر هکتار 3.5 کیلوگرم زعفران برداشت شده است.

نبوی گفت: گل‌های زیبا و فیروزه‌فام گیاه ارزشمند زعفران با توجه به ویژگی‌های خاص نیاز به آبی کمتر، درآمد بیشتر و کمترین مدیریت را دارد و پهنه اراضی نیشابور را نیز در برگرفته و در این شهرستان با استقبال زیاد کشاورزان مواجه شده است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های الگویی و تحقیق و بررسی پیرامون روش‌های مطلوب کاشت و استفاده بهینه از نهاده‌ها و امکانات منجر به برداشت محصول بهتر و بیشتر شده به‌طوری که با رعایت رهنمودهای کارشناسان، بعضی از کشاورزان زعفران‌کار موفق به برداشت 10 تا 12 کیلوگرم زعفران از هر هکتار مزرعه خود شده‌اند.

نبوی اضافه کرد: تامین کودهای شیمیایی و ریزمغذی مورد نیاز، ارائه راهنمایی‌ها و توصیه‌های فنی، در اختیار گذاردن دستگاه‌های هیتر به‌ منظور خشک کردن زعفران، احداث مزارع و طرح‌های آرمانی از اقدامات حمایتی جهاد کشاورزی شهرستان از زعفران‌کاران بوده است.

انتهای پیام/2202/س30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول