اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی مطرح کرد

لزوم آسیب‌شناسی رفتار مجاوران بر زائران غیرایرانی حرم رضوی

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی در علوم و معارف اسلامی نور گفت: مسئولان امر باید نسبت به تأثیرگذاری مثبت و منفی رفتارهای فردی و اجتماعی مجاوران امام رضا(ع) در زائران غیرایرانی، کنترل بسیار داشته باشند.

لزوم آسیب‌شناسی رفتار مجاوران بر زائران غیرایرانی حرم رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام سید محسن دعایی، ظهر امروز در جمع خبرنگاران در مورد ویژگی‌های زیارت مطلوب از دیدگاه قرآن و سنت اظهار داشت: زیارت به معنای ملاقات و دیدار است اما واضح است که هر برخوردی را نمی‌توان زیارت دانست.

وی افزود: یک تلقینات سطحی از زیارت وجود دارد که نوعا زیارت را به معنای حاجت‌خواهی و گرفتن حاجت‌های دم دستی روزانه تعریف می‌کنند اما بر اساس معرفت بنیادین دینی، حقیقت زیارت،اتحاد روحی و درونی با امام و فعال سازی نیروهای ولی خدا در اندرون است که تا افق بی‌نهایت الهی تشعشع و به اذن خدا بر تمام هستی سیطره دارد.

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی در علوم و معارف اسلام در ارزیابی وضعیت کنونی زیارت در میان جامعه، ابراز کرد: شرایط فعلی با نوسانات متعددی مواجه است به طوری که عموم مردم نوعاً با متأثر شدن از کمبودهای فردی، اقتصادی و اجتماعی، وقتی دستشان از همه جا کوتاه می شود برای حل مشکلات جسمی و روحی خود به زیارت روی می‌آورند چون می‌دانند امام قدرت غیبی دارد به سوی او می‌آیند.

دعایی یادآور شد: مردم با درجات ایمانی مختلف به حرم می‌آیند؛ در حرم ائمه اطهار زمینه‌هایی برای بهره‌برداری فراهم شده است ولی استفاده‌ها در یک مدار بسیار متفاوت اتفاق می‌افتد. اکثر مردم با نگاه حاجت خواهی می‌آیند و گروه اندکی هستند که زیارت برایشان طریقیت ندارد بلکه موضوعیت دارد و امام، ابزار مناسبی برای رسیدن آنان به نیازهای سطحی و مادی نیست بلکه خود امام هدف است.

وی ادامه داد: متأسفانه این تلقی گرانبها و ارزشمند از امام، عمومی نیست. فرق است بین این که ما امام را برای خود بخواهیم (که نوعا همه اینگونه فکر می کنیم) و یا خود و جهان هستی را برای امام (به عنوان مظهر تمام خدا )بخواهیم؛ اگر نگرشی نو به زیارت در دستور کار مراکز فرهنگی مدیریتی مربوط به زائر قرار گیرد، می توانیم ارتقاء خوبی را در فرهنگ زیارت و آثار آن ایجاد کنیم.

حجت الاسلام دعایی ادامه داد: اگر زائری که حرم مشرف شده، ببیند مجاوران امام از نظر اخلاق و برخوردهای اجتماعی، صداقت، مراعات ایثار و عدالت و بینش صحیح سیاسی در سطح ایده آل هستند(نه انبوهی از برخوردهای سبک و ناهنجار و اجحاف)، با خاطره خوش برخورد با این انسان‌ها که همه به برکت نظام اسلامی ایجاد شده به کشورش باز می‌گردد و همیشه در مجامع خانوادگی و اجتماعی آن را بازگو می کند و این بالاترین عامل برای ایجاد جاذبه نسبت به نظام اسلام و تشیع خواهد بود.

وی تأکید کرد: از این رو مسئولان امر باید نسبت به تأثیرگذاری مثبت و منفی رفتارهای فردی و اجتماعی مجاوران امام رضا(ع) در زائران غیرایرانی، کنترل بسیار داشته باشند و با آسیب‌شناسی‌های گسترده میدانی در این زمینه فرصت‌ها و تهدیدها را شناسایی و برنامه جامعی را برای طراحی مدل بهینه مدیریت زائر غیرایرانی انجام دهند و نقاط تهدید را به فرصت تبدیل کنند.

انتهای پیام/2202/ق30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول