اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

استخر شنای پلدختر غرق در مشکلات

در حالی که کاسه یا همان حوضچه استخر شنا پلدختر ترک برداشته است، مسئولان مربوطه بر ادامه ساخت این پروژه ناقص‌الخلقه اصرار دارند.

استخر شنای پلدختر غرق در مشکلات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از پلدختر، شهرستان پلدختر با جمعیتی بیش از 85 هزار نفر به عنوان گرم‎ترین شهرهای استان لرستان محسوب می‌شود که به دلیل مجاورت آن با استان خوزستان در فصل گرما دمای آن از 50 درجه هم عبور می‎کند.

در این میان شنا از مفیدترین و مفرح‌ترین ورزش‌هایی است که با شروع فصل گرما انبوهی از علاقه‌مندان را به خود جذب می‌کند، استخرها شنا ضمن اینکه مکانی برای تفریح و ورزش است، می‌توانند منبعی برای درآمد و مکانی مناسب برای دوستداران ورزش باشد.

متاسفانه جوانان و علاقه‎مندان به این ورزش به دلیل عدم وجود استخر شنا در پلدختر برای شنا و آبتنی در فصل گرما به رودخانه کشکان می‎روند که در برخی موارد شاهد غرق شدن آنها در رودخانه به دلیل عدم آشنایی کافی با فن شنا هستیم.

*آرزوی بزرگ مردم پلدختر داشتن یک استخر شنا استاندارد است 

شهروند پلدختری با بیان اینکه خانواده‌های زیادی در پلدختر وجود دارند که فرزندان آنها به دلیل عدم وجود استخر شنا در رودخانه کشکان غرق شده‎اند، گفت: با شروع فصل گرما جوانان پلدختری که مکان تفریحی و سرگرمی ندارند، با دیدن رودخانه وسوسه شده و تن خود را به آب می‎زنند.

عباس حیدری افزود: آرزوی بزرگ مردم پلدختر داشتن یک استخر شنا استاندارد است که تاکنون وعده‎های داده شده از طرف مسئولان در این زمینه عملی نشده است.

حسن جودکی دانشجو در این باره با انتقاد از مسئولان خصوصا نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی به خاطر عدم توجه به استخر شنا گفت: به دلیل عزل و نصب‎های فراوان در سال‎های اخیر اداره ورزش و جوانان و عدم ثبات مدیریت استخر شنای پلدختر که از مصوبات دور اول ریاست جمهوری است، در حد فنداسیون باقی مانده است.

محسن موسوی یکی دیگر از شهروندان پلدختری است که برای شنا کردن با دوستان خود به دره شهر می‌رود. وی در این زمینه به خبرنگار فارس می‌گوید: به دلیل عدم وجود استخر شنا در پلدختر آنها مجبور هستند، فاصله 50 کیلومتری را طی کنند.

وی افزود: در طی این مسیر علاوه بر هزینه ایاب و ذهاب خطرات جاده‎ای آنها را تهدید می‎کند و یک بار هم نزدیک بوده تصادف کنند.

موسوی به خاطره تلخ سال گذشته اشاره کرد و گفت: یک جوان 21 ساله پلدختری به علت نبود استخر برای شنا کردن به تالاب‎های این شهرستان رفت و در آب این تالاب‎ها غرق شد.

یک منبع مطلع در گفت‎وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه ساخت استخر شنا در پلدختر مربوط به سال 81 است، گفت: در آن زمان به دلیل کیفیت بد زمین انتخابی و رعایت نشدن برخی استاندارها این پروژه نیمه تمام رها و بعدا به سالن ورزشی تغییر کاربری داد.

وی که نخواست نامش فاش شود، افزود: در سال 84 هم مصوبه ساخت استخر به تصویب رسید که در سال 86 کار اجرایی آن شروع شد.

این مقام دولتی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی این استخر شنا هم اکنون 12 درصد است، گفت: به دلیل عدم  نظارت صحیح در انتخاب پیمانکار واجد شرایط این استخر هم به سرنوشت استخر سال 81 دچار شده است.

وی افزود: اداره ورزش وجوانان که بر کار ساخت این پروژه نظارت دارد، هیچ‎گونه تجربه و تخصصی در زمینه کار عمرانی ندارد و باعث ایجاد مشکلات عدیده‎ای در ساخت استخر شنای پلدختر شده است.

وی یکی از ایرادهای فنی به استخر شنای پلدختر را رعایت نکردن استاندارها در ساخت کاسه آن عنوان کرد و گفت: در بیشتر موارد پوشش میلگرد و کاور در این پروژه وجود ندارد.

این منبع آگاه ادامه داد: به علت عدم مهار و کیفیت پایین قالب‎بندی در برخی قسمت‎ها باعث در رفتگی قالب و بیرون زدگی بتن شده که برای جبران آن پیمانکار اقدام به تخریب بتون بیرون زده کرده که این عمل موجب خسارت بیشتری به دیواره بتونی گردیده است.

وی دیگر موارد رعایت نشده در استخر شنای پلدختر را اجرای نامناسب دیوارهای بتنی کاسه استخر، اتصالات و عدم رعایت استاندارهای بتن‎ریزی عنوان کرد و افزود: رعایت نشدن این موارد باعث نشتی آب در کاسه می‎شود.

وی با انتقاد از محل ساخت این پروژه گفت: نامناسب بودن محل استخر شنای باعث شده بخشی از ساختمان به پیاده‌رو شهری تجاوز کند و باعث ایجاد مشکلاتی بین شهرداری و اداره ورزش و جوانان شده است.

امید کائیدی رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان پلدختر در خصوص این پروژه با انتقاد از شهرداری پلدختر در جلوگیری از ساخت این پروژه گفت: در حالی که اداره‌کل ورزش وجوانان استان لرستان با پیگیرهای فراوان  شرکت پیمانکار را مجبور به ادامه کار یا پرداخت خسارت کرده است، متاسفانه شهرداری پلدختر با صدور نامه شماره 19/2/6376 مورخه 28/8/92 که در آن شهرداری اجازه ساخت را منوط به رفع حریم خیابان ساحلی دانسته است.

رئیس اداره ورزش وجوانان پلدختر افزود: این اقدام شهرداری پلدختر و تحویل رونوشت نامه به پیمانکار در آخرین ساعات اداری مبهم و شک برانگیز است و این بهانه را به سازنده استخر شنا پلدختر داده است که با استناد نامه شهرداری از ادامه ساخت استخر شنا پلدختر شانه خالی کند.

وی ادامه اظهار داشت: ‌استخر شنای پلدختر هیچگاه به حریم خیابان ساحلی تجاوز نکرده و تنها پیمانکار برای تجهیز کارگاه و جهت جلوگیری از سرقت وسایل کارگاه بجای استفاده از گونی برای حفاظت از بلوک استفاده کرده است که مقداری حدودا 60 سانتی‌متر از دیوار تربیت بدنی جلوتر رفته است که بعد از ساخت به جای اول عقب نشینی خواهد کرد.

در این راستا برای برون رفت وضعیت موجود مدیرکل تربیت بدنی استان لرستان  فرماندار و سرپرست شهرداری در بازدید یک ساعته خود در مورخه 4/9/92  از محل احداث استخر شنای و برای فراهم کردن مقدمات فعالیت پیمانکار رایزنی لازم را به عمل آوردند.

نیما بهرامی مدیرعامل شرکت ایده پرداز توانا پیمانکار استخر شنای پلدختر در این باره گفت: در تاریخ 29/4/90 این شرکت موفق به اخذ قرارداد پیمان با اداره‌کل ورزش وجوانان لرستان جهت ساخت استخر شنای پلدختر شده است.

وی افزود: طی نامه شماره 111-90 ف مورخه 20/5/90 به اداره ورزش وجوانان مغایرت نقشه‎ها از طرف این شرکت اعلام شد و شهرداری پلدختر هم در10/9/90 با اعلام اینکه استخر شنا حدود60 سانتیمتر به حریم خیابان ساحلی تجاوز کرده از ادامه فعالیت این شرکت جلوگیری به عمل آورد.

بهرامی اظهار کرد: بارها و بارها با ارسال نامه‎های مختلف به اداره ورزش وجوانان تقاضای نقشه‌های جدید کردیم که متاسفانه به این درخواست‎ها پاسخ داده نشد.

وی با بیان این که در بازدید کمیته نظارت شهرستان از استخر شنا فنداسیون این طرح مورد تائید قرارگرفت تصریح کرد: متاسفانه در بازدید مورخه 7/10/90 کمیته نظارت با ایراد اساسی از کاسه استخر شنا که توسط پیمانکار قبلی ساخته شده آن را مورد تایید قرار نمی‎دهد.

این پیمانکار گفت: بالاخره پس از مدت‎ها در تاریخ 16/12/90 دو برگ نقشه از طرف اداره‌کل ورزش و جوانان به شرکت داده شد که در آن برخی نکات فنی از جمله شمال و جنوب در آن موجود نبوده و هیچ فضایی برای کاسه استخر کودکان در نظر گرفته نشده بود.

وی افزود: در تاریخ 21 /12/90 ایرادهای نقشه‌ها از طرف شرکت طی نامه‌هایی به اداره‌کل ورزش و جوانان اعلام شد که متاسفانه در تاریخ 17/3/91 از طرف اداره‌کل ورزش به شرکت اعلام شد که حق فعالیت در استخر شنای پلدختر را ندارد.

پیمانکار استخر شنای پلدختر با بیان اینکه اگر مسئولان می‎خواهند این پروژه به سرانجام برسد، گفت:‌ اصلاح ایرادهای طرح و دادن نقشه جدید را برون رفت مشکل است.

بر اساس این گزارش اداره مربوطه که تاکنون برای ساخت استخر شنای پلدختر بیش از 300 میلیون تومان  هزینه کرده و در یکی از موارد بیشتر از طلب پیمانکار پول پرداخت کرده است، معلوم نیست، چطور می‎خواهد ساخت استخر شنا در پلدختر را به پایان ببرد.

و اما راه حل اساسی ومنطقی این است که مسئولان مربوطه طی یک بازنگری در تصمیم خود البته اگر می‌خواهند استخر شنای پلدختر به سرانجام برسد و مردم هم دیگر شاهد مرگ عزیزان خود در رودخانه کشکان نباشند، هرچه زودتر کار را به کاردان واگذار کنند.

 

=============

گزارش از عباس جودکی

=============

انتهای پیام/85009/ی40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول