اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس معاونت غذا و داروی خوزستان:

مسمومیت ناشی از سوءمصرف مواد در جوانان جدی گرفته شود

کارشناس ارشد دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی خوزستان گفت: مسمومیت ناشی از سوءمصرف مواد در جوانان باید جدی گرفته شود.

مسمومیت ناشی از سوءمصرف مواد در جوانان جدی گرفته شود

امیرحسین بنی‌احمد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز با بیان اینکه مسمومیت ناشی از  سوءمصرف مواد در جوانان باید جدی گرفته شود، اظهار کرد: سوءمصرف مواد و داروها از مشکلاتی است که در سراسر دنیا وجود داشته و عامل ایجاد چالش‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و بهداشتی و درمانی جدی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 220 میلیون نفر در سراسر دنیا به این سوءمصرف وابستگی داشته و روزانه به مصرف این مواد مبادرت می‌کنند، افزود: این مواد شامل محرک‌ها و مخدرها بوده و داروهایی همچون آمفتامین‌ها، آرام بخش‌ها و خواب‌آورها سردسته داروهای مورد وابستگی به شمار می‌روند.

کارشناس ارشد دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز همچنین عنوان کرد: در سوءمصرف و اعتیاد و یا در صورت عدم مصرف به موقع این مواد و داروها، نشانه‌ها و علامت‌های روحی روانی خاصی ایجاد شده و باعث اجبار بیمار به مصرف دوباره و یا منجر به شکست برنامه‌های ترک می‌شود.

وی با بیان اینکه محرک‌ها باعث بیداری و تحریک پذیری مصنوعی و غیر طبیعی می‌شوند، خاطرنشان کرد: این محرک‌ها انرژی شخص را به شکل کامل به هدر می‌دهند و پس از یک دوره سرخوشی حالت‌های خواب آلودگی و خستگی طولانی مدت را برای مصرف کننده به همراه خواهد آورد و شخص وابسته برای ایجاد آن حالت‌های سرخوشی اولیه بعد از خواب طولانی به مصرف دوباره مبادرت می‌کند.

بنی‌احمد اضافه کرد: در مورد مخدرها پس از استفاده شخص به حالتی بین خواب و بیداری دسترسی پیدا می‌کند که نئشگی نامیده می‌شود.

وی، خواب آلودگی، کاهش دقت و کاهش توان انجام کارها به همراه خواب های طولانی را نتیجه مصرف این داروها دانست و تصریح کرد: در رابطه با هر دو دسته این مواد اعم از محرک و مخدر شخص پس از ایجاد وابستگی جسمی و روحی برای دسترسی به حالت‌های خاص گفته شده، نیازمند مصرف مقادیر بیشتر در دوره‌های زمانی کوتاه‌تر است و در صورتیکه این استفاده مستمر و مدام نباشد، علامت‌های عدم مصرف یا سندرم ترک اتفاق می‌افتد.

پزشک و کارشناس ارشد دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه در محرک‌ها سندرم ترک با خواب آلودگی، رکود عملکرد، دوره‌های افسردگی و تیک های حرکتی و حسی همراه است، تاکید کرد: در مخدرها آب ریزش، خمیازه، بی قراری تحریک پذیری، اختلال خواب و در موارد وابستگی شدید، تشنج در دوره محرومیت به همراه خواهد بود.

وی در پایان گفت: داروهای مورد مصرف نیز ترکیبات صناعی محرک‌ها و مخدرها است که علائم سوءمصرفی شبیه به همان ترکیبات مخدر و محرک طبیعی را دارند.

انتهای پیام/72001/ع30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول