اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان:

درمان بیماری سل در گلستان رایگان است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان گفت: درمان بیماری سل در استان گلستان به صورت رایگان انجام می‎شود.

درمان بیماری سل در گلستان رایگان است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، محمد نعیمی صبح امروز در گفت‎و‎گو با خبرنگاران استان گلستان اظهار داشت: استان گلستان در شیوع بیماری سل در بین جمعیت ایران بعد از سیستان و بلوچستان رتبه دوم را دارد.

وی ادامه داد: در سال 1390، 890 مورد بیماری سل را در استان شناسایی کردیم که معمولا کشف موارد سل نشان‌دهنده سیستم بهداشتی و درمانی هر استان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با بیان اینکه اگر بیماری سل را در استان پیدا کنیم اتفاق بدی نیست، گفت: هم اکنون در استان ما شرایط درمان این بیماران وجود دارد و درمان آن نیز به صورت رایگان انجام می‎شود.

نعیمی بیان کرد: اتفاقی که در این چند سال اخیر صورت گرفت، این است که ما نتوانستیم تعداد زیادی از بیماران سل را در گروه کودکان شناسایی کنیم که امیدواریم با توسعه خدمات مراقبت‎‎های اطفال، کشف موارد زیر 14 سال سل که مورد نگرانی نظام مراقبت سل است تکمیل شود.

به گفته وی در سال 1391، 73 مورد از کودکانی که به علائم غیراختصاصی مبتلا بودند، شناسایی و درمان شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان خاطرنشان کرد: نگرانی که در مورد بیماری سل در جامعه وجود دارد، این است که بیماران سل، مقاوم به درمان است که البته نیاز به درمان طولانی مدت دارد، لذا اگر بخواهیم درمان بستری برای آنها انجام دهیم هزینه بالا در کل کشور تحمیل می‌شود.

نعیمی تاکید کرد: معمول بیماران سل بر اثر فقر مالی که مواجه هستند، دانشگاه‌ها برای درمان رایگان آنها اقدام می‌کنند که در این راستا نیز توفیقات بسیار خوبی را به دست آوردند.

وی ادامه داد: در همین راستا یک بخش اختصاص درمان بیماران سل در آینده در استان گلستان مورد بهره‎برداری قرار خواهد گرفت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان گفت: در سال گذشته 12 هزار و 850 مورد به متخصصان بخش خصوصی و مراکز بهداشت و درمانی مراجعه کردند که موارد مراقبتی و تشخیص برای این افراد انجام گرفت.

نعیمی افزود: در شش ماه اول سال جاری 427 مورد بیمار سل و در سال 1391، نیز 930 مورد بیمار سل شناسایی شد که بیماران سال گذشته درمان شدند.

تشخیص بیماری، مراقبت، درمان و تامین داروی بیماران سل در گلستان رایگان است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان تصریح کرد: نکته مهم‎تر در خصوص سل تامین داروها است که تامین داروهای خط اول و دوم نیز به صورت کامل رایگان انجام می‎شود.

نعیمی گفت: تشخیص سل، آزمایشات و پیگیری‎ها و تامین دارو و نظارت درمان به صورت رایگان در استان گلستان در حال انجام است.

وی افزود: موضوع راه‎اندازی آزمایشگاه منطقه‎ای مرجع سل در استان گلستان یکی از فعالیت‎‎های مهم دانشگاه علوم پزشکی استان در هشت ماه گذشته بوده که این استان در حال حاضر یکی از هشت آزمایشگاه مرجع برای کشت و آنتی‎بیوگرام سل و در حال خدمت‎رسانی به مردم است.

نعیمی متذکر شد: نکته اصلی در پیشگیری سل موضوع آموزش و درمان بهنگام بیماران شناسایی شده و پس از آن بررسی اطرافیان آن است، زیرا در صورتی که بتوان منبع بیماری را شناسایی کرد راه‎های مقابله و پیشگیری  آن راحت‎تر و سریع‌تر انجام می‎شود.

وی تاکید کرد: آموزش به بیماران برای رعایت نکات در حسن درمان یک نکته اساسی است زیرا بیمار سل اگر دو هفته مصرف داروی کامل و به موقع داشته باشد بیماری خاصیت واگیری خودش را از دست می‎دهد.

رامیان، علی‎آبادکتول و آق‎قلا بیشترین شهرستان‌های دارای بیماری سل در گلستان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان اظهار داشت: سل به بسیاری از فاکتورها همانند ساختار امنیت غذایی، نوع رفتارهای بهداشتی مردم، محل سکونت، دسترسی به خدمات، ارتباطی با مناطقی از کشور که میزان بروز سل در آن بالا است، بستگی دارد.

وی در پایان اضافه کرد: بنابراین با در نظر گرفتن تمام این مسائل و ترکیب جمعیتی استان گلستان در حال حاضر به نسبت جمعیت و میزان بروز بیماری شهرستان‎های رامیان، علی‎آبادکتول و آق‎قلا میزان موارد ابتلا به سل را در آنها بیشتر از سایر استان‎ها داریم، ولی در حال حاضر در استان و به‎‎خصوص در این شهرستان‎ها پاسخ به درمان و شاخص‎های تکمیل دوره درمان و درمان مستقیم و تامین دارو با استانداردهای ملی برابر است.

انتهای پیام/83004/ب30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول