اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

2/ ظریف در نشست خبری در قم:

وارد نبردی دیپلماتیک و نفس‌گیر خواهیم شد/ هدف مذاکرات بهبود رابطه با آمریکا نیست

وزیر امور خارجه گفت: باید کمربندها را ببندیم و وارد نبردی دیپلماتیک و نفس‌گیر شویم که با عنایت خدا، توسل به اهل بیت(ع) و حمایت رهبری، مراجع تقلید و مردم تا رسیدن به هدف این راه ادامه خواهد یافت.

وارد نبردی دیپلماتیک و نفس‌گیر خواهیم شد/ هدف مذاکرات بهبود رابطه با آمریکا نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محمدجواد ظریف امشب در نشست خبری با اصحاب رسانه در قم با اشاره به متن توافق با گروه 1+5 اظهار کرد: فعلا گفته‌ایم این توافق همه یا هیچ است؛ برای ما هم مهم است که اگر طرف مقابل هر یک از تعهدات را انجام نداد به این معنا نباشد که طرف دیگر تعهدات خود را به طور کامل انجام دهد؛ حق مجلس در اینجا تصریح شده و مفروض گرفته نشده است.

ظریف با بیان اینکه ما هیچ چیز برای پنهان‌کاری نداریم، گفت: بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب قرار است که ما سلاح اتمی نداشته باشیم زیرا این سلاح‌ها مخل امنیت هستند؛ اقتدار جمهوری اسلامی از عزت و استقلال و سخنان تازه آن به دست می‌آید.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در آن زمان مجلس می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا امتیازات به دست آمده کافی هستند یا خیر تا پروتکل را بپذیرد؛ دو سال این پروتکل را اجرا کردیم و مشکلی به وجود نیامد زیرا هرچه در ایران بیشتر جستجو کنند حقانیت ما در نرفتن به سمت سلاح هسته‌ای بیشتر ثابت می‌شود ولی مهم این است که حسن نیت طرف مقابل مشخص شود و مجلس هم در زمان مناسب تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی در مورد سوال دیگری مبنی بر ارتباط میان دستگاه دیپلماسی و حوزه‌های علمیه عنوان داشت: محتوای استقلال ما باید از کانون‌های اندیشه که حوزه علمیه یکی از مهمترین و اصیل‌ترین آنها است، استخراج شود و برای استفاده از این ظرفیت توافق کردیم که مجموعه‌ای از اساتید روابط بین‌الملل که به مفاهیم مدرن مسلط هستند و ادبیات بین‌المللی را هم می‌شناسند و تعهد اسلامی هم دارند در خدمت گروهی از فضلای حوزه گروهی کاری را با هدف مفهوم‌سازی و نظریه‌پردازی تشکیل دهند.

ظریف در مورد روابط میان ایران و همسایگان خود گفت: برنامه دولت این است که ما خواهان روابط خوب با همه همسایگان هستیم و هیچ دلیلی برای نگرانی آنها نمی‌بینیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه مشکلی ساختگی در مورد ایران شایعه می‌شود تا سیاست‌های سرکوب‌گرانه رژیم صهیونیستی با دارا بودن 200 کلاهک هسته‌ای پوشش داده شود، تصریح کرد: این رژیم باید هم، نگران باشد زیرا سال‌ها میلیاردها دلار هزینه و از هر نوع سیاست تهدید و تطمیع استفاده کردند تا خطر ایران هسته‌ای را ترویج کنند و اکنون می‌بینند که این هدفشان در حال از دست رفتن است؛ همسایگان ما دلیلی ندارد که نگران باشند و این کشورها باید بدانند که ارتباط با آنها در اولویت سیاست خارجی ایران است؛ سفرهایی به کشورهای حاشیه خلیج فارس در این زمینه خواهم داشت.

وی ادامه داد: معتقدیم که تمام ظرفیت‌های موجود کشور از جمله شخصیت‌های نظام جمهوری اسلامی سرمایه‌های این کشور هستند و از همه‌ی این سرمایه‌ها باید برای پیشبرد منافع ملی استفاده شود.

ظریف خاطرنشان کرد: هدف مذاکرات ما بهبود رابطه نیست؛ هدف ما حل مشکل هسته‌ای است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه مردم ایران از سابقه غرب و آمریکا در ایران ناراحت و خشمگین هستند و این سابقه سبب شده است که مردم اعتمادی به این کشور نداشته باشند و این اعتماد بسیار کمرنگ است؛ فرصتی به کشورهای غربی داده شده و در حقیقت آنها در جریان یک آزمایش تاریخی هستند و باید دید آیا در سیاست‌های آنها تغییری پیدا می‌شود یا خیر.

وی افزود: قرار است این شش ماه دوران اعتمادسازی برای دوران‌های دشوار بعدی باشد؛ مرحله دشوار کار هنوز آغاز نشده و تازه می‌خواهیم وارد مذاکراتی شویم که بسیار سخت‌تر است زیرا فعلا از روند افزایش تحریم‌ها جلوگیری و تحریم‌ها ترک‌ خورده‌اند؛ به متانت، صبر، دعا و حمایت مردم نیازمندیم، باید کمربندها را ببندیم و وارد نبردی دیپلماتیک و نفس‌گیر شویم که با عنایت خدا، توسل به اهل بیت(ع) و حمایت رهبری، مراجع تقلید، روحانیت و مردم تا رسیدن به هدف این راه ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/78004/ی30/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول