اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه اردبیل:

مفاخر ایران نباید به نفع جریان‌های خاص فکری مصادره شوند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: مفاخر ارزشمند این کشور به ویژه سرداران دفاع مقدس را نباید جریان‌های خاص فکری به نام خود مصادره کنند.

مفاخر ایران نباید به نفع جریان‌های خاص فکری مصادره شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام سید حسن عاملی صبح امروز در مراسم رونمایی از سه کتاب دفاع مقدس در اردبیل اظهار داشت: با انتقال ارزشمند‌ترین خاطرات و حماسه‌آفرینی سرداران و رزمندگان بزرگی همچون باکری که برای این کشور سرمایه عظیم محسوب می‌شود نباید بگذاریم عده‌ای بخواهند با افکار و اندیشه خاص و جریان فکری مقطعی بتوانند آنها را از دستمان بگیرند.

وی ضرورت ثبت خاطرات و وصایای شهدا و ایثارگران را در قالب آثار مکتوب برای انتقال به نسل‌های آینده حرکتی ارزشمند و ماندگار توصیف کرد و گفت: نمونه این اثر و کتاب فاخر «لشکر خوبان» بود که مربوط به سرداران و رزمندگان سلحشور لشکر عاشورا است که در آن خاطرات و دل‌نوشته‌های این بزرگان جمع‌آوری شده است.

امام جمعه اردبیل خاطرنشان کرد: هدف اصلی از تدوین این کتب و آثار فاخر تنها نقل داستان و یا قصه‌های دوران هشت سال دفاع مقدس نیست بلکه هدف بزرگ آن است که این آثار مکتوب به عنوان سند بصیرت، شجاعت و حماسه ملت به نسل‌های آینده انتقال یابد تا به عنوان آیینه تمام نمای جنگ هشت ساله و ایثارگری رزمندگان، آیندگان بتوانند این مرام و شیوه را الگوی خود قرار دهند.

عاملی از اهالی قلم و نویسندگان خواست تا مجال و فرصت است و این سرمایه‌های خاطراتشان را با خود به سینه خاک نبرده‌اند نسبت به ثبت خاطرات اقدام کنند تا دین خود را در این زمینه ادا کرده باشند.

وی یادآور شد: ثبت این خاطرات را نه در قالب داستان بلکه در مجموعه‌ای عبرت‌آموز و تامل برانگیز به نسل‌های آینده منتقل کنند چرا که قرآن کریم نیز داستان‌هایی را مطرح می‌کند که بیشتر محتوا و پیام‌های آموزنده دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: اگر در قرآن کریم داستان یوسف و زلیخا بیان شده است برای این است که به بشر اعلام شود که اگر طغیان هوا و هوس اتفاق بیفتد و بستر روابط نامشروع درست شود جامعه به سمت سقوط حرکت می‌کند چرا که حادثه کربلا محصول روابط نامشروع عده‌ای کج‌اندیش و انحرافی بوده که زمینه این حادثه ناگوار را فراهم آوردند.

عاملی بیان داشت: ما باید به این داستان‌ها و حوادث تاریخی به دید عبرت‌آموز و پندی برای اصلاح جامعه بیندیشیم و اجازه ندهیم این حوادث تاریخی در زمان ما نیز تکرار شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ایستادگی و مقاومت ملت ایران در دنیای پر از تبعیض، ناعدالتی، خیانت و بدنامی اشاره کرد و افزود: در چنین روزگاری حفظ روحیه حماسی و مجهز شدن به عنصر بصیرت بسیار ضروری است چرا که تمام تلاش غرب بر این است تا روحیه حماسی این ملت را متزلزل کنند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری عصر حاضر را عصر دور شدن از معنویت، اخلاق و سلوک عرفانی و زیست انسانی توصیف کرد و ادامه داد: در چنین حوادث و روزگار پرتلاطم حفظ روحیه حماسی ضروری است و باید با تهیه و تدارک چنین کتاب‌های ارزشمند این روحیه را به نسل‌های آینده انتقال دهند.

عاملی از کتب به چاپ رسیده خاطرات و دل‌نوشته‌ رزمندگان به عنوان سند تاریخی و اقتدار این ملت یاد کرد و گفت: ما اگر امروز از سرمایه‌های خود صیانت نکنیم جریان‌های خاص فکری آنها را به نام خود مصادره می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، وی در پایان سخنان خود عنوان کرد: در علل و عوامل فروپاشی حکومت صفویه یکی از نویسندگان این کشور از مولفه‌هایی نام برده است که بی‌توجهی امروز ما به آنها می‌تواند آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد چرا که حکومت صفویه به دلیل رواج فساد حکومتی، اداری، تعطیلی شایسته‌سالاری‌ها و نفوذ افراد نامحرم به مراکز حساس تصمیم‌گیری رخ داده است.

انتهای پیام/62004/صا30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول