اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در ‌بازدید اعضای کمیسیون انرژی مجلس مجلس مطرح شد

‌ظرفیت ‌‌تولید برق نیروگاه خورشیدی ‌خراسان ‌‌به 230 هزار کیلووات‌‌ می‌‌رسد

مجری طرح پانل‌های خورشیدی شرکت برق خراسان گفت: تا پایان سال جاری ظرفیت نیروگاه خورشیدی استان خراسان به 110 کیلووات و میزان تولید برق سالانه به 230 هزار کیلووات ساعت خواهد رسید.

‌ظرفیت ‌‌تولید برق نیروگاه خورشیدی ‌خراسان ‌‌به 230 هزار کیلووات‌‌ می‌‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، غلامرضا کرمیان در مراسم بازدید اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و مسئولان مربوطه استانی از نیروگاه خورشیدی واقع در شرکت برق منطقه‌ای خراسان که صبح امروز برگزار شد، اظهار داشت: استان خراسان رضوی با وسعت 118 هزار و 854 کیلومتر مربع و خراسان شمالی با وسعت 28 هزار و 434 کیلومتر مربع و خراسان جنوبی با وسعت 151 هزار و 193 کیلومتر مربع جمعاً 16 درصد مساحت کل کشور را در بر دارند.

وی افزود: براساس آمار یک دوره 30 ساله، تعداد روزهای آفتابی، نیمه ابری و ابری در شهرستان‌های مختلف خراسان رضوی به ترتیب کاشمر با 253 روز آفتابی، 81 روز نیمه ابری و 31 روز ابری بیشترین روز آفتابی در سال و قوچان با 205 روز آفتابی، 103 روز نیمه ابری و 57 روز ابری کمترین روز آفتابی را دارد.

کرمیان در ادامه گفت: مشهد با 222 روز آفتابی، 93 روز نیمه ابری و 80 روز ابری در رده پنجم قرار دارد.

مجری طرح پانل‌های خورشیدی شرکت برق خراسان افزود: با توجه به تعداد روزهای آفتابی و پرتوافکنی بسیار بالای خورشید در این مناطق، اقلیم این سه استان برای تولید انرزژی فوتوولتائیک خورشیدی بسیار مناسب است.

وی تصریح کرد: در مقایسه با سایر استان‌ها و کشورهایی که در کمربند خورشیدی قرار گرفته‌اند و توان بالایی برای تولید الکتریسیته از انرژی خورشید را دارند، این استان‌ها از رتبه بالایی برخوردارند.

کرمیان با اشاره به اینکه این استان‌ها از بهترین مناطقی که می‌توان الکتریسیته از انرژی خورشیدی تولید کرد هستند، افزود: شرکت برق منطقه‌ای خراسان به عنوان اولین شرکت برق منطقه‌ای می‌باشد که به عنوان طرح پایلوت از سال 89 اقدام به احداث نیروگاه خورشیدی نموده است.

وی گفت: نخستین فاز این نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 43.2 کیلووات متشکل از 216 عدد پانل خورشیدی 200 واتی که مجهز به سیستم ردیاب خورشید است در تاریخ 90.4.24 راه‌اندازی شد.

کرمیان افزود: تاکنون پس از گذشت 869 روز با 1101 ساعت کارکرد بیش از 219 هزار و 843 کیلو وات ساعت انرژی الکتریکی تولید نموده است.

مجری طرح پانل‌های خورشیدی شرکت برق خراسان در ادامه گفت: این میزان تولید انرژی الکتریکی نه تنها هیچگونه آلودگی ایجاد ننموده بلکه باعث جلوگیری از انتشار 131 هزار و 906 کیلوگرم مونوکسید کربن در فضای شهر و جلوگیری از مصرف 73.282 متر مکعب گاز در نیروگاه‌ها با سوخت فسیلی شده است.

وی با اشاره به فاز دوم این نیروگاه، افزود: فاز دوم با ظرفیت 21.6 کیلووات شامل 108 عدد پانل 200 واتی اجرا شده و هم‌اکنون آماده افتتاح و بهره‌برداری می‌باشد.

کرمیان افزود: در فاز سوم نیز که 25 درصد عملیات اجرایی آن به پایان رسیده نیز 43.2 کیلو وات دیگر به ظرفیت نیروگاه اضافه خواهد شد.

وی افزود: با تکمیل این طرح تا پایان سال جاری ظرفیت نیروگاه به 110 کیلو وات و میزان تولید برق سالانه به 230 هزار کیلووات ساعت خواهد رسید.

وی تصریح کرد: هزینه‌های اجرای این طرح در فاز اول و دوم جمعاً 4 میلیارد و 750 میلیون ریال می‌باشد و برای فاز سوم با ظرفیت 43.2 کیلو وات نیز به 3 میلیارد و 600 میلیون ریال اعتبار نیاز است.

وی همچنین ادامه داد: در صورت تامین اعتبار، امکان نصب 250 کیلو وات پانل خورشیدی بر روی سقف پارکینگ موجود که بلااستفاده است وجود دارد.

وی در خاتمه بیان کرد: امیدواریم با توسعه نصب پانل‌های خورشیدی در ادارات، منازل مسکونی، مراکز صنعتی، کشاورزی و آموزشی از توسعه نیروگاه‌هایی با ساخت فسیلی جلوگیری و از انرژی رایگان و خدادادی خورشید بیشتر استفاده شود.

انتهای پیام/2202/ش40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول