اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر استراتژیک غلات، حبوبات و نباتات کشور:

حذف کود شیمیایی امکانپذیر نیست/ورود 200 هزار تن کود شیمیایی به کشور‌

مدیر استراتژیک غلات، حبوبات و نباتات کشور گفت: تاکنون حدود 200 هزار تن کود وارد کشور شده است.

حذف کود شیمیایی امکانپذیر نیست/ورود 200 هزار تن کود شیمیایی به کشور‌

به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، دلاور حیدرپور امشب در نخستین همایش کودهای آلی و ارگانیک کشور که در متل بانک کشاورزی بابلسر‌ اظهار داشت: ‌نزدیک به 16 میلیون هکتار از اراضی کشور ‌زیرکشت ‌باغات و زراعت است و از این مقدار حدود 12 میلیون هکتار آن مربوط  به کشت سالانه زراعت است.

وی افزود: آب و خاک دو عنصر ویژه برای تولید است اما به دلیل درست استفاده نکردن در معرض خطر قرار گرفته است.

این مسئول با بیان اینکه کشور ما در بخش آب با وضعیت نگران کنند‌ه‌ای مواجه است، گفت: اگر چه خطه شمال کشور به دلیل موهبت الهی مشکل زیادی در این بحث ندارد اما در بسیاری از استان‌ها منابع آب یا خشک شده و یا کیفیت خود را از دست داده و شور شده است.

مدیرکل دفتر غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: خاک موجودی زنده و بستری برای تولید است اما رفتار ما با خاک نامناسب بوده و با استفاده از ماشین‌آلات و ابزار تولید لطمه‌های زیادی به خاک وارد می‌کنیم.

حیدرپور اذعان داشت: امروز کشاورزی حفاظتی که تکنولوژی جدیدی برای تولید محصولات کشاورزی توصیه می‌کند، تاکید بر سه اصل دارد و دنیا این سه اصل را پذیرفته و به آن عمل کرده است.

وی افزود: در چند سال اخیر این موضوع در کشور ما در حال انجام است اما به دلیل کمبود امکانات با چالش‌هایی مواجه‌ایم.

این مسئول نخستین اصل از کشاورزی حفاظتی را کمتر به هم زدن خاک دانست و گفت: خاک بستر تولید و موجود زنده است، ابزار و ادواتی که برای خاک به کار می‌بریم باید متناسب با خاک باشد تا از آن درست استفاده شود.

مدیر استراتژیک غلات،حبوبات و نباتات کشور  اضافه کرد: در صورت استفاده درست از خاک و کم به هم زدن آن، هم هزینه تولید کاهش می‌یابد و هم در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

حیدرپور ادامه داد: در کشاورزی حفاظتی یا کشاورزی پایدار برای زراعت پاییزه با توجه به شرایط اقلیمی مناطق مختلف حداقل دو تا سه هزار متر مکعب می‌توان در مصرف آب صرفه‌جویی کرد.

وی حفظ بقایای گیاهی را نوع دیگر کشاورزی حفاظتی برشمرد و افزود: یکی از راه‌هایی که می‌شود به تقویت مواد آلی خاک پرداخت استفاده از بقایا است که در خیلی جاها اقدام به آتش زدن بقایای خاک می‌کنند.

این مسئول تصریح کرد: امیدوارم از خاک حمایت بیشتری شود تا هم خاک را تجدید حیات و احیاء کنیم و هم حاصل‌خیزی خاک را افزایش دهیم.

مدیر استراتژیک غلات،حبوبات و نباتات کشور  اذعان داشت: اصل سومی که در کشاورزی حفاظتی مورد تاکید است رعایت تناوب است.

حیدرپور خاطر نشان کرد: رعایت تناوب و استفاده از محصولات مختلف حتی استفاده از آیش باعث می‌شود خاک را برای تولید و بهره‌وری بیشتر آماده کنیم.

وی گفت: خاک بستر تولید است باید برای پایداری تولید و امنیت غذایی که یکی از مهم‌ترین فاکتورها در استقلال اقتصادی کشورها است، مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول تصریح کرد: سال‌های طلایی در کشور یعنی در سال 84،85،83 و دهه 70 بالاترین میزان کودی که در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گرفت،مصرف 5/4 میلیون تن بود.

حیدرپور عنوان کرد: در هفت سال گذشته ما دچار ضعف مدیریتی در بخش شدیم و باعث شد این میزان از کود شیمیایی سال 91 زیر 2 میلیون رسید یعنی توسعه تحقیقاتی بالای 5 میلیون، مصرف 7/1 میلیون. اگر از کود استفاده درست کنیم این مشکل برای تولید به دست نمی‌آید.

 مدیر استراتژیک غلات،حبوبات و نباتات کشور با تاکید بر سلامت جامعه و اصلاح خاک اذعان داشت: نمی‌توانیم کودهای شیمیایی را حذف کنیم ولی به عنوان مکمل می‌توانیم از کودآلی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه امروز بازار کود، بازار ناهنجاری است، گفت: غیر از کودهایی که از طریق دولت تامین می‌شود بقیه کودها کودهای خوبی نیست و مواد غذایی بالای 50 درصد از آنها صفر است.

این مسئول اذعان داشت: به دلیل مشکلاتی که در دو سال گذشته در بحث کود فسفاته داشتیم افرادی سودجو با استفاده از خلاء کودی در کشور دست به تولیدی زدند که هیچ منشا اثربخشی ندارد.

حیدرپور با بیان اینکه برخی از واحدها مجوز تولید دارند اما تاکنون به بهره‌برداری نرسیدند، اذعان داشت: برای تولید کمپوست تاکنون 220 واحد از دفتر صنایع وزارت جهاد کشاورزی مجوز تولید گرفتند اما از این 220 واحد تنها 18 واحد توانستند به بهره‌برداری برسند.

این مسئول خاطر نشان کرد: برای تولید کودآلی نیز برای 138 واحد مجوز صادر شد اما تنها 58 واحد به بهره‌برداری رسیدند.

مدیر استراتژیک غلات،حبوبات و نباتات کشور با بیان اینکه در حال حاضر با مشکل تولید مواجه هستیم، گفت: برخی از تولیدکنندگان کودآلی منتظر دریافت یارانه از دولت بودند که مسئولان قبلی با این امر موافقت نکردند.

وی گفت: یارانه‌ای که در حال حاضر به تولیدکنندگان کود شیمیایی پرداخت می‌شود بسیار کم است و پاسخگوی آنها نیست اگر بخواهیم این مقدار را بین تولیدکنندگان کودآلی تقسیم کنیم چیزی باقی نمی‌ماند.

این مسئول با توجه به اقدامات انجام شده در دو ماه گذشته برای تامین کود شیمیایی عنوان کرد: در بخش کشاورزی در دو ماه گذشته نزدیک به 500 هزار تن کود فسفاته خریداری کردیم  که تاکنون 200 هزار تن وارد کشور شده است.

حیدرپور ابراز امیدواری کرد: در هیچ استانی کمبود کود فسفات و ازت نداریم.

انتهای پیام/86010/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول