اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله جوادی آملی:

مشکل بشر مراجعه به غیر خدا برای حل مشکلات است

مفسر قرآن کریم گفت: بسیاری از انسان‌ها به خدا ایمان دارند ولی مشکل آنجاست که برای رفع مشکلات خود به غیر خدا مراجعه می‌کنند.

مشکل بشر مراجعه به غیر خدا برای حل مشکلات است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی امروز در درس تفسیر قرآن در مسجد اعظم قم صفات الهی را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: خداوند علاوه بر اینکه بی‌نیاز است نیازهای بندگانش را هم برآورده می‌کند بنابراین او حمید و محمود است.

وی افزود: مشکل انسان‌ها این است که از پروردگار عالم غافل‌اند و به این نمی‌اندیشند که تنها برطرف‌کننده حقیقی نیازها خداوند است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه بشر گمان می‌کند خود قادر به حل مشکلاتش است، عنوان داشت: حقیقت آن است که تنها خداوند است که بر همه امور مسلط بوده و اگر این حقیقت توسط انسان‌ درک شود هیچ‌گاه در مقابل غیر او سر فرود نمی‌آورد.

وی ادامه داد: انسان و هر چه در این دنیاست ابزارهای خداوند هستند و تنها وقتی این حقیقت درک شود زندگی آدمی موحدانه خواهد بود.

آیت‌الله جوادی آملی تعبیرات قرآن در این زمینه را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: بیشتر انسان‌ها فقر خود را در همه عرصه‌ها می‌بینند ولی به خیال خام خود در صدد رفع مشکلات به وسیله غیر خدا هستند.

مفسر بزرگ قرآن کریم با بیان اینکه اگر اولیای الهی را در نظر نگیریم بیشتر انسان‌ها مقصود اصلی از زندگی و رسیدن به حیات اخروی را نمی‌دانند، گفت: مرگ عاملی برای افتادن انسان‌ها به چاه عدم نیست و توقفی در حیات بندگان ایجاد نمی‌کند بلکه تنها مرحله‌ای گذرا برای رسیدن به قیامت محسوب می‌شود و آدمی را وارد برزخ می‌کند.

وی عبادات را عاملی برای رسیدن به مقصد نهایی دانست و تصریح کرد: اعتقاد و معرفت به حقیقت است که برخورد آدمی با مقصد نهایی را تعیین می‌کند.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه انجام اعمال صالح از سوی بندگان آنها را به درجات رفیع بهشت هم می‌رساند ولی برای برخورد با مقصود نهایی کافی نیستند، عنوان داشت: بهشت مقصد و مقصود اصلی بشر محسوب نمی‌شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: خداوند غنی است و حمید ولی مشکل بشر آنجا بروز می‌کند که نمی‌داند به که مراجعه کند و مدام «اما» می‌گوید هرچند به وجود خداوند ایمان دارد.

وی با اشاره به توجه خداوند به نیت درونی انسان‌ها از انجام اعمال ابراز داشت: شکست در جهاد درونی با نفس و نیز اسارت در بند شیطان مشکلی است که بشر به آن مبتلاست.

آیت‌الله جوادی آملی با تاکید بر تلاش برای رهایی از دام شیطان و باز شدن دست و پای اراده عنوان داشت: همانطور که چوب برخی درختان فقط هیزم است ولی بعضی دیگر عود هستند و فضا را خوشبو می‌کنند انسان‌ها هم می‌توانند به گونه‌ای باشند که به دیگران محبت و نیکی کنند.

انتهای پیام/78004/صا30/آ3004

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول