اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

حوزه علمیه اهتمام بیشتری برای مقابله با تروریسم داشته باشد

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خواستار اهتمام بیشتر حوزه علمیه به مسئله تروریسم شد.

حوزه علمیه اهتمام بیشتری برای مقابله با تروریسم داشته باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، شریف لک‌زایی اظهار داشت: یک نکته یا پرسش مهم این است که وظیفه حوزه علمیه و مراکز علمی دینی در برابر حوادث تروریستی کشور که بعد مذهبی و فرقه‌ای پر رنگی دارد چیست و علما، مراجع و بزرگان چه وظیفه‌ای یا چه موضعی می‌توانند در قبال این حوادث اتخاذ کنند؟

وی بیان کرد: بحمدالله علما و مراجع ما از نخستین افرادی هستند که این حوادث را محکوم کرده‌اند و طبعاً پیگیری هم می‌کنند که هر طوری شده این حوادث کمتر شود و مصائب مردم به ویژه مردم استان سیستان و بلوچستان کمتر شود. اما به نظر برای پایان دادن به این حوادث و آنچه می‌تواند مورد نظر باشد فراتر از محکوم کردن است.

لک‌زایی ادامه داد: پیشنهاد بنده این است که یک هیئتی تشکیل و در شرق کشور مستقر شود، تا بتواند مشکلات و مسائلی که منجر به این حوادث می‌شود را ریشه‌یابی کند.

وی اضافه کرد: عمده کسانی که در این مناطق به شهادت می‌رسند شیعه هستند. البته در برخی از مواقع از برادران اهل سنت هم هستند ولی عمده حملات تروریست‌ها به سمت شیعیان است. به هر حال اگر از ابعاد سیاسی بگذریم، این مسئله وجهه مذهبی پررنگی دارد و می‌طلبد که حوزه علمیه و مراکز علمی مرتبط با حوزه مشکلات را بررسی و راه‌حل‌هایی را برای رفع این مشکلات ارائه دهند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه به بررسی عوامل ایجاد این مشکلات و افزایش تعصب‌گرایی و تروریسم پرداخت و افزود: به نظر می‌رسد بسیاری از این مسائل، افزون بر ریشه سیاسی و امنیتی، ریشه در فقر فرهنگی و اقتصادی دارد. در بخش فرهنگی حوزه علمیه می‌تواند ورود پیدا کند و برای حل ریشه‌ای این مسائل اقدام نماید.

وی ادامه داد: در بخش اقتصادی طبیعتا باید از مراکز تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز نظام درخواست شود که به اوضاع منطقه رسیدگی کنند و به صورت ویژه‌ای پیگیری صورت گیرد که وضعیت اقتصادی تا حد مطلوبی در منطقه شکل بگیرد. بدیهی است با سامان گرفتن اوضاع اقتصادی مردم منطقه گروهک‌های تروریستی و سرویس‌های امنیتی بیگانه نمی‌توانند از وضعیت موجود سوء استفاده کنند.

لک‌زایی در بخش دیگری از سخنان خود به مطالبات مردم محروم سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: حل مشکلات فرهنگی و اقتصادی خواست عمومی مردم منطقه شرق و جنوب شرق کشور بوده و لازم است مراکز تصمیم‌ساز، به ویژه علما، مراجع و حوزه علمیه از نزدیک با این مطالبات و خواسته‌ها آشنا شوند و از مسئولین بخواهند که به حل این مشکلات اهتمام داشته باشند.

وی اضافه کرد: بنابراین مسئولیت حوزه علمیه در برابر فجایع تروریستی که در شرق کشور اتفاق می‌افتد و در سال‌های اخیر با حضور گروهک‌های تروریستی مورد حمایت برخی سرویس‌های بیگانه، بیشتر شده و ضروری است که حرکت‌های سنجیده‌تری در قبال آن اتفاق افتد و از صرف محکوم کردن این وقایع فراتر رود. ضمن اینکه مراکز علمی و تحقیقاتی ما می‌توانند این موضوعات را بررسی و پیشنهاداتی برای حل مشکلات منطقه ارائه کنند.

انتهای پیام/2258/ل/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول