اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از تنها سینمای چهارمحال و بختیاری

سینمایی برای 900 هزار نفر!

چهارمحال و بختیاری با داشتن جمعیتی افزون بر 900 هزار نفر در گستره 9 شهرستان تنها یک باب سینما دارد و همین مسئله باعث شده که ساکنان شهرهای مختلف استان از نعمت تماشای فیلم در سینما محروم باشند.

سینمایی برای 900 هزار نفر!

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، سینما برگرفته از مسائل جامعه‌شناختی و موضوعاتی است که در دل جامعه وجود دارد. امروزه نقش و تاثیر سینما بر تمامی نهادهای زندگی بشر بر همه روشن است. سرمایه، وقت و انرژی که برای تولید فیلم در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا صرف می‌شود، حاکی از آن است که نتیجه قطعی تاثیر سینما در حوزه‌های مختلف به اثبات رسیده است.

امروزه فیلم و سینما جزو جدایی‌ناپذیری از زندگی آدمی است و به عبارت دیگر بشر را وابسته خود کرده است به گونه‌ای که در کشورهای توسعه یافته که مردم برنامه مشخصی برای سینما رفتن و فیلم دیدن دارند، این وابستگی بیشتر مشهود و ملموس است. در کشور ما نیز سینما مخاطبان خاص خود را دارد اگر چه نسبت به گذشته و همچنین نسبت به سایر کشورها مخاطبانش به مراتب کمتر است ولی به هیچ وجه نمی‌توان تاثیر عمیق سینما را بر زندگی مردم و روابط اجتماعی نادیده گرفت.

استان چهارمحال و بختیاری با داشتن جمعیتی افزون بر 900 هزار نفر در گستره 9 شهرستان تنها یک باب سینما دارد و همین مسئله باعث شده که بسیاری از ساکنان شهرهای مختلف استان به نوعی از نعمت تماشای فیلم در سینما محروم شوند، در این گزارش سعی شده با برخی از مسئولان و مردم درباره کم و کیف وضعیت وجود سینما در این استان گفت‌و‌گویی صورت پذیرد که به شرح ذیل است:

چهارمحال و بختیاری تنها یک سینما دارد

فاطمه اکبری نوجوان 16 ساله بروجنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: شهرستان بروجن بعد از شهرکرد بزرگترین شهرستان این استان است، ولی هم‌سن و سالان من به دلیل محرومیت از داشتن سینما حسرت تماشای فیلم روی پرده نقره‌ای سینما را بر دل دارند.

وی افزود: این استان تنها یک سینمای فعال دارد که آن هم در شهرکرد واقع شده و امکان استفاده سایر مردم استان به دلیل افزایش هزینه‌‌ها و صرف وقت برای رفت و آمد امکان‌پذیر نیست.

اکبری ادامه داد: روزگاری اولین سینمای این استان در شهرستان بروجن دایر بود و مدت‌ها مکانی برای اکران فیلم‌های روز آن زمان بود اما سال‌هاست که تعطیل شده و ساختمان فعلی سینما به آموزش و پرورش واگذار شده است.

وی اضافه کرد: شهر بروجن از مرکز استان فاصله زیادی دارد و برای مردم دشوار است که برای تماشای فیلم کیلومترها سفر کنند. بنابراین خیلی از مردم مانند من، خانواده و دوستانم مجبورند فیلم مورد علاقه خود را از محل‌های عرضه فیلم‌های سینمای خانگی خریداری کرده و در منزل فیلم تماشا کنند.

اکبری با بیان اینکه مردم بروجن استحقاق داشتن یک سینما را دارند، اذعان داشت: این شهرستان با داشتن هنرمندان و داشتن سبقه هنری و تاریخی طولانی نیازمند توجه مسئولان و تمام فعالان امور فرهنگی و هنری استان است.

استقبال از سینما بهمن شهرکرد نیازمند فرهنگ‌سازی بیشتر است

مدیر امور سینمایی چهارمحال  و بختیاری در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: در حال حاضر تنها سینمای استان چهارمحال و بختیاری سینما بهمن است که با برخورداری از یک سالن با ظرفیتی حدود 500 نفر روزانه در پنج سانس فیلم‌های روز کشور را اکران می‌کند.

مهدی حسن‌زاده با اشاره به اینکه سینمای بهمن در طول دو سال گذشته جزء پنج سینمای برتر کشور در حوزه‌های هنری بوده است، گفت: ساختمان سینمای شهرکرد در محل مناسبی ساخته شده و تمامی امکانات لازم را برای کسب رضایت مردم استان در بر دارد.

وی ادامه داد: از جمله اموری که در این راستا صورت می‌گیرد پخش فیلم در دو روز از هفته با بلیط نیم بها برای عموم مردم و دانشجویان است.

مدیر سینما بهمن شهرکرد با بیان اینکه استقبال از سینما نیازمند فرهنگ‌سازی و تبلیغات بیشتر است، ابراز داشت: در این سینما مانند بسیاری از سینماهای کشور ظرفیت‌های فراوانی مهیاست و فیلم از طریق دستگاه آپارات 35 میلی‌متری پخش می‎شود ولی برای تبلیغات گسترده و اطلاع‌رسانی از فیلم‌های در حال پخش به دلیل افزایش هزینه‌ها نیازمند همکاری برخی از دستگاه‌ها از جمله شهرداری هستیم.

وی با اشاره به اینکه بلیط سینما می‌تواند در سبد کالای کارمندان قرار بگیرد، یادآور شد: بلیط سینما به عنوان یک کالای فرهنگی مفید می‌تواند در برنامه‌های فرهنگی و رفاهی کارمندان گنجانده شود و ما آمادگی کامل داریم که در صورت درخواست مدیران ادارات تخفیفات ویژه ارائه کنیم.

دستگاه‌های اجرایی استان در رونق سینما نقش دارند

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: تماشای فیلم شریک شدن در یک لذت بصری مشترک است که در بردارنده پیام‌های مختلفی است که به تماشاچی منتقل می‌شود.

حجت‌الله شیروانی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی این استان می‌توانند در رونق سینما بهمن شهرکرد شریک باشند، گفت: سینمای بهمن وابسته به بخش خصوصی است و حمایت از این سینما به کمک ادارات میسر است.

وی ادامه داد: بر همین اساس مدیران می‌توانند بخشی از اعتبارات فرهنگی دستگاه خود را برای خرید بلیط از سینما تخصیص دهند و آن را به کارمندان بدهند و به علاوه آموزش و پرورش می‌تواند کودکان را برای تماشای فیلم‌های کودکانه به سینما بیاورد و خوشبختانه همکاری خوبی تا به حال صورت گرفته است.

شیروانی با اشاره به اینکه گاهی از محل سینما بهمن استفاده‌های دیگری می‌شود، اذعان داشت: به دلیل اینکه درآمد و هزینه‌های سینما بهمن با یکدیگر همخوانی ندارد مجبور هستیم از فضای موجود سینما برای اجرای کنسرت‌های موسیقی و یا شب شعر استفاده کنیم.

گزارش از مریم پوراعتمادی

انتهاپیام/68006/صا40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول