اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد:

مردم یزد نسخ خطی خود را در اختیار مرکز اسناد و کتابخانه ملی قرار دهند

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد گفت: خانواده‌هایی که در یزد نسخه‌های قدیمی کتب خطی دارند، بی‌توجهی نکنند و برای حفظ و نگهداری از این نسخ ارزشمند، آنها را در اختیار مرکز اسناد قرار دهند.

مردم یزد نسخ خطی خود را در اختیار مرکز اسناد و کتابخانه ملی قرار دهند

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمدرضا ملک ثابت، عصر امروز در سیزدهمین نشست یزدشناسی با محوریت کتب ارزشمند استان یزد اظهار داشت: استان یزد به لحاظ جغرافیایی در مرکز ایران است و به دلیل آنکه از دستبرد مهاجمان و مغولان و ... در امان بود و از حاکمان با تدبیر برخوردار بود، مأمنی برای دانشمندان بود.

وی خاطرنشان کرد: دوره آل مظفر، دوره درخشش علم و دانش در استان یزد بود و اتابکان نیز به خوبی از عالمان و علم و دانش آنها در پیشبرد امور استفاده کردند.

ملک ثابت ادامه داد: محل کتابت بسیاری از نسخ خطی نیز در یزد و اطراف یزد بود به همین دلیل عالمان بسیاری به یزد آمدند و در این خطه ماندگار شدند.

وی با اشاره به کتب ارزشمند و قدیمی موجود در استان یزد خاطرنشان کرد: کتب و علوم مختلف موجود در استان یزد، زبانزد تاریخ نگاران است.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد با اشاره به وقف‌های بزرگی که در استان یزد صورت گرفت، یادآور شد: از گذشته‌های دور مدارس و کتابخانه‌هایی در یزد وقف شد که محل نگهداری و کتابت بسیاری از کتب ارزشمند و نفیس بود.

وی با اشاره به وجود بسیاری از کتب ارزشمند از جمله کهن‌ترین شاهنامه، تاریخ هرات، نسخه خطی شاهنامه، نخستین سنگ نوشته پهلوی که مربوط به 4هزار سال پیش است و ... بیان کرد: بسیاری از این نسخ اکنون در گنجینه‌های استان نگهداری می‌شود اما تعدادی از کتب خطی نیز به صورت موروثی در اختیار خانواده‌هاست.

ملک ثابت تاکید کرد: خانواده‌هایی که نسخه‌های قدیمی یا خطی دارند، بی‌توجهی نکنند و کتب را به طور امانی در اختیار سازمان اسناد قرار دهند تا حداقل تصویری از این اسناد تهیه شود و در سازمان در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در این نشست با اشاره به سرانه مطالعه و روش‌های اندازه‌گیری این سرانه بیان کرد: بزرگترین نمونه آمارگیری مطالعه در کشور 17هزارتایی است و سرانه‌های مطالعه نیز مختلف گزارش شده است.

محمدحسین پارساییان در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: در سال 90، مجموع میزان پولی که دولت به نهاد کتابخانه‌ها اختصاص داد، 100 میلیارد تومان بود که این میزان پاسخگوی کتابخانه‌های کشور نیست.

وی با تاکید بر ورود کتاب به سبد خرید خانواده‌ها بیان کرد: گرچه کتاب گران شده اما اگر قیمت کتاب را با قیمت تنقلاتی که برای خانه‌ها خریداری می‌شود، مقایسه کنیم، رقم قابل توجهی نیست.

در این مراسم از مصحف شریف قرآن که به دست کارکنان حراست مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد کتابت شده است، رونمایی شد.

انتهای پیام/2464/ک30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول