به گزارش خبرگزاری فارس از خرمآباد، محمد یاراحمدی ظهر امروز در کمیسیون «بیمه، مالیات و امور بانکی» اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمآباد گفت: ما هرساله یک سال از سال مالی عقب هستیم، اوراق محاسباتی از اردیبهشتماه تا پایان تیرماه محاسبه میشود و از این مدت به بعد شروع به ابلاغ فرمهای محاسباتی میکنیم.
یاراحمدی ادامه داد: طی چند سال اخیر اداره پست لرستان به ابلاغ فرمهای تأمین اجتماعی اقدام کرده است، باید پذیرفت ابلاغ اوراق زمانبر است و چارهای نیست، هر وقت ابلاغ به دست افراد برسد، از آن تاریخ به بعد برای کارفرمایان الزامآور است، کارفرمایان نماینده خود را به سازمان معرفی کنند.
یاراحمدی افزود: برای برونرفت از مشکل تحویل ابلاغ به غیر از شخص اصلی، لازم است کارفرمایان شخصی را به عنوان نماینده خود به سازمان تأمین اجتماعی معرفی کنند، تا ابلاغیهها به او تحویل داده شود.
وی تأکید کرد: ادارهکل تأمین اجتماعی لرستان برای برونرفت از این مشکل اقدام به ابلاغ از طریق ارسال پیامک نموده است که فعلاً به صورت پایلوت انجام میشود و در آینده نزدیک فراگیر میشود، ابلاغ ناصحیح برای همه مشکل میآفریند.
*گلایه از عدم تحویل به موقع ابلاغیه به کارفرمایان
نماینده شرکتهای تولیدی لرستان نیز از عدم تحویل به موقع ابلاغیه تأمین اجتماعی استان به کارفرمایان گلایه کرد و گفت: متأسفانه این کار برای همکاران ما مشکلساز شده است.
محمدسمیع زیدیزاده اضافه کرد: مشکل به این مورد ختم نمیشود، چرا که در بیشتر موارد فرم ابلاغی را به شخص دیگری چون نگهبان تحویل میدهند که یا به دست کارفرما نمیرسد و یا دیر به دست آن میرسد.
در ادامه رئیس کمیسیون بیمه، مالیات و امور بانکی اتاق بازرگانی خرمآباد گفت: «ابلاغ» شروع پروسه بیمه و مالیات است و اگر ابلاغ ناصحیح باشد، مشکلاتی را برای دستگاه اجرایی و بیمه شده به وجود میآورد.
والیزاده اضافه کرد: شخصیت حقوقی تعریف شده است و ابلاغ برای آنان باید به صاحبان امضاء تحویل داده شود، ابلاغ باید تابع قوانین حقوقی باشد.
مسئول اتاق تعاون لرستان هفت درصد سهم بیمهای کارگر و 23 درصد سهم بیمهگذار را منطقی ندانست و گفت: متأسفانه تمام مزایا و منافع نصیب کارگر میشود، نه کارفرما، بخشی از مشکلات تأمین اجتماعی به این موضوع برمیگردد که کارفرما به راحتی مالیات میپردازد، اما حق تأمین اجتماعی را نمیدهد، چون فقط از کارفرما پول میگیرد، اما هیچ خدمتی به او نمیدهد.
سهرابی ادامه داد: این موضوع در کارفرمایان ایجاد رغبت نمیکند و حق بیمه کارگران خود را به تأمین اجتماعی نمیپردازند.
وی تأکید کرد: یکی دیگر از مشکلات این است که تأمین اجتماعی فقط به گزارش بازرس خود اعتماد میکند و آنرا حق میداند.
معاون مدیرکل تأمین اجتماعی لرستان در پاسخ گفت: بیمه برای کارگران امنیت شغلی و آرامش به همراه دارد و موجب میشود، آنها با انگیزه کار کنند و همین امر کارایی و بهرهوری را بالا میبرد، برای کارفرمایان چه سودی بالاتر از این است که در موقع بروز حادثه برای کارگران، تأمین اجتماعی با ارائه خدمات مناسب به آنها به کمک کارفرما میآید.
یاراحمدی با تأکید بر اینکه اصل و اساس، گزارش بازرسان نیست، یادآور شد: اگر کارفرما خود اقدام به ارائه لیست بیمه کارگران خود به تأمین اجتماعی کند، ملاک برای ما لیست بیمه است و در صورت کوتاهی کارفرما است که گزارش بازرسان ما حق قلمداد میشود.
وی اظهار داشت: تأمین اجتماعی دو جانبه عمل میکند و رسیدگی به حق شخص مهم است، حق اعتراض برای بیمه شده و کارفرما وجود دارد.
معاون مدیرکل تأمین اجتماعی لرستان یادآور شد: اعتراض به میزان برآورد حق بیمه کارگر حق کارفرماست، کارفرما با ارائه مستندات خود میتواند حق خود را بازپس گیرد.
سپیده چگنی نیز در ادامه این جلسه خواستار حضور نماینده فعال اتاق بازرگانی در هیئتهای بدوی تشخیص مطالبات سازمان تأمین اجتماعی شد.
چگنی افزود: حضور نمایندگان بخش خصوصی در این هیئت موجب کسب نتایج بهتر میشود.
به گزارش فارس از خرمآباد، معاون مدیرکل تأمین اجتماعی لرستان در پاسخ به این خواسته گفت: نمایندگان هر بخش با حکم سه ساله مشغول به فعالیت هستند، به محض اتمام دوره قبل حتماً اطلاع میدهیم، تا نماینده رسمی اتاق خرمآباد در هیئت بدوی عضو شود.
درادامه سلسله جلسات بررسی مشکلات پیمانکاران و فعالان اقتصادی در زمینه سازمان تأمین اجتماعی لرستان این بار هم مسئولان سازمان تأمین اجتماعی استان در کمیسیون «بیمه، مالیات و امور بانکی» اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمآباد حاضر شدند و در کنار فعالان اقتصادی به بررسی مشکلات مورد نظر پرداختند.
انتهای پیام/2304/ر40