اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نظری در گفت‌وگو با فارس:

اقتدار رهبری بر مذاکرات سایه افکنده بود

مشاور سیاسی فرمانده سپاه استان قم گفت: برجسته کردن نقاط ضعف دشمن توسط رهبری بسیار به موقع بود، چرا که تبلیغات غربی‌ها را خنثی کرد و به جرات می‌توان گفت که اقتدار رهبری بر مذاکرات سایه افکنده بود.

اقتدار رهبری بر مذاکرات سایه افکنده بود

به گزارش خبرنگار فارس از قم، بالاخره مذاکرات نفس‌گیر و پیچیده تیم هسته‌ای ایران با نمایندگان گروه 1+5 با توافقات سازنده بین دو طرف در حالی پایان یافت که در نهایت بعد از گذشت 10 سال حق ایران در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای به رسمیت شناخته شد.

اما دلیل این توفیقات حاصل شده در مذاکرات هسته‌ای ایران در ژنو چه بود؟ از جمله سوالاتی است که علی رضا نظری مشاور سیاسی فرمانده سپاه قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به آن پاسخ داده است.

فارس: توافقات تیم هسته‌ای ایران با گروه 1+5 را چطور ارزیابی می‌کنید؟

امتیازاتی که برای ایران در زمینه ادامه روند فرآیند غنی‌سازی در نطنز، فردو و اراک گرفته شد مانع از توقف فعالیت هسته‌ای ایران شد که در قبال آن شرطشان این بود که در مدت 6 ماه پیش روی این روند را توسعه ندهند و با همان روند معمولی پیش روند که بسیار موفقیت‌آمیز بود از این نظر که آنها از بسته شدن این مراکز سابقا صحبت به میان می‌آوردند، در عین حال بخشی از درآمدهای اقتصادی کشور برای ایران نیز در همین روند تامین می‌شود و علاوه بر این ایران فعالیت‌های خود را به صورت رسمی و قانونی ادامه داده و هیچکدام از مراکز فرآوری اورانیوم ما تعطیل نمی‌شود و فقط غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد متوقف می‌شود.

فارس: توافقات هسته‌ای چه تاثیری بر اقتدار و جایگاه ایران در منطقه و دنیا دارد ؟

با توجه به اینکه بحث فرآوری بومی اورانیوم در جهان در انحصار چند کشور بوده و کشورهای دیگری که در اختیار دارند، عمدتا به صورت وارداتی است و تکنولوژی و بهره‌برداری و دانش آن توسط همان چند کشور دست اول دنیا ارائه می‌شود، در این اثنا جمهوری اسلامی ایران موفق شده که در شرایط تحریم و فشارهایی که به ایران وارد می‌شود موفقیت‌های عملی و تکنولوژی هم داشته و بتواند به صورت بومی به این دانش دست پیدا کند. در واقع با این توافقات توانستیم این موضوع را تثبیت کنیم که ایران هم به عنوان یک کشور تراز اول دنیاست که می‌تواند این فناوری را داشته باشد.

آنها در بحث فرآوری غنی‌سازی اورانیوم تا سقف پنج درصد که سوخت اصلی نیروگاه‌های هسته‌ای ایران است، موافقت کردند و این موفقیت چشمگیری است که رسما حق ایران را پذیرفتند و رسما وارد باشگاهی شدیم که در انحصار چند کشور بود و این توافق‌نامه تاییدی بر ظرفیت عظیم ایجاد شده در ایران است و ایران با داشتن همین ظرفیت می‌تواند اقتدار خود را در جهان نسبت به گذشته افزایش دهد.

فارس: سخنان رهبری در پافشاری بر حقوق هسته‌ای ایران چه تاثیری بر روند مذاکرات و تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران داشت؟

مقام معظم رهبری با تدابیر حکیمانه خود شرایط را کنترل کردند و از طرفی به گونه‌ای عمل کردند که در سطح جامعه انتظار بیش از اندازه به وجود نیاید تا به تیم هسته‌ای و دولت فشار وارد نشود و همین اقدام تا حدودی فشارهای وارده بر دولت را کم کرد و دولت توانست با دست بازتر در مذاکرات حضور پیدا کند.

رهبری کمک بزرگی برای دولت انجام دادند تا راحت‌تر کار خود را انجام داده و در گفت‌وگوها شرکت کنند؛ از طرفی مقام معظم رهبری صریحا از رئیس جمهور و تیم مذاکره کننده هسته‌ای حمایت کردند که این حمایت مقتدرانه مقام معظم رهبری از تیم مذاکره‌کننده بسیار موثر بود. البته برجسته کردن نقاط ضعف دشمن توسط رهبری بسیار به موقع بود که تبلیغات غربی‌ها را در این زمینه که ایرانی‌ها از روی استیصال و فشار تحریم‌ها به میدان آمده‌اند، خنثی کرد و به رُخ سیاستمداران غربی کشید و پاسخی که رهبری به فرانسوی‌ها در مخالفت آنها با ایران داد از نقاط قوتی بود که روند مذاکرات هسته‌ای ما را در موضع خوبی قرار داد و تدابیری بود که رهبری بر روی آنها عنایت داشتند و دولت را در این قضیه پشتیبانی کردند.

آیا دولت در مذاکرات توانست خطوط قرمز را رعایت کند؟

تدابیر رهبری همه جانبه بود و شاهد بودیم که در اثنای مذاکرات تذکرات جدی به دولت و تیم مذاکره‌کننده می‌دادند که مذاکرات و توافقات منوط به رعایت خطوط قرمز نظام است و همین علاوه بر ملزم کردن سیاستمداران ایرانی به رعایت خطوط قرمز به گروه 1+5 نیز فهماند که امتیاز زیادی نباید از ایران درخواست کنند و بدانند که دولت جمهوری اسلامی ایران محدوده چانه زنی‌اش در مذاکرات محدود است و همان مواردی که رهبری بر آن تاکید داشتند از جمله ادامه روند غنی‌سازی، خارج نشدن اورانیوم غنی‌سازی شده از کشور و زمان‌دار بودن اقدامات ایران تثبیت شد تا در صورت بروز خدعه و فریب، ایران توانایی لغو مذاکرات را داشته باشد.

فارس: با توجه به صحبت‌های شما می‌توان گفت اقتدار رهبری بر مذاکرات سایه افکنده بود.

قطعا، باید بگوییم همین توافقاتی که صورت گرفت، نتیجه تدابیر محکمی بود که مقام معظم رهبری در نزدیکی مذاکرات در دیدارهای عمومی خود اتخاذ کردند و این سخنان در به دست آوردن این نتایج نقش بسزایی داشت.

انتهای پیام/2258/ب40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول