اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

یک کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با فارس:

سخنان اوباما اولین کارشکنی آمریکا در موافقتنامه‌ ایران و 1+5 است

یک کارشناس با اشاره به اختلاف چشمگیر بین رویکرد اعلامی و اعمالی مقامات آمریکایی تصریح کرد که سخنان اخیر باراک اوباما اولین قدم کارشکنی آمریکایی‌ها در زمینه اجرای موافقتنامه‌ ایران و 1+5 است.

سخنان اوباما اولین کارشکنی آمریکا در موافقتنامه‌ ایران و 1+5 است

علی احمدی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس درباره توافق اخیر بین ایران و 1+5 تصریح کرد که این توافق به نوعی به بن‌بست روابط تهران با کشورهای غربی پایان داد.

احمدی با اشاره به اینکه استراتژی مذاکره‌کنندگان ایران در مرحله اول توقف روند تحریم‌‌ها جدید بود و در مرحله بعد کاهش و در مرحله نهایی بازگشت به وضعیت نهایی است، افزود: بر اساس این رویکرد می‌توان توافق اخیر را مثبت ارزیابی کرد.

وی افزود: اما از طرف دیگر توافق ژنو توافقی موقت است. همچنین این توافق دربردارنده رفع فوری نگرانی‌های کشورهای غربی در ازای برداشتن برخی تحریم‌های نه چندان جدی که در قطعنامه‌های شورای امنیت نبوده است.

این کارشناس با اشاره به اینکه غرب دست بالا را در توافق دارد و مفاد تحریم‌ها را برای ادامه مذاکرات حفظ کرده است، افزود: غرب می‌خواهد با اهرم تحریم‌ها امتیازهای بیشتری در مذاکرات کسب کند.

وی تصریح کرد که تفسیر بر مفاد این توافقنامه متفاوت است از یک سو غرب بر این باور است که ایران را در فرآیند غنی‌سازی کنترل کرده به ویژه که درباره آب سنگین اراک به خواست خود رسیدند.

احمدی با اشاره به سخنان اخیر باراک اوباما و جان کری پس از مذاکرات تصریح کرد که این مسئله نشان از تفاوت چشمگیر سیاست‌های اعلامی و اعمالی آمریکاست.

وی با اشاره به سابقه تاریخی آمریکا در اتخاذ رویکردهای دوگانه، ابراز داشت که آمریکایی‌ها در زمان اوج جنگ ویتنام، در حالی که چین‌ حامی جنگجویان ویتنامی بود و ادبیاتی تند و خصمانه بین پکن و واشنگتن وجود داشت ولی مذاکرات بین دو طرف هم با جدیت ادامه داشت.

این کارشناس با بیان اینکه واشنگتن سیاست دو مسیره‌ای در قبال تهران دارد، گفت: کاخ سفید از یک سو از مذاکره و تعامل حمایت می‌کند و از سوی دیگر از فشار حمایت می‌کند.

وی در پایان با اشاره به تفسیر به رأی آمریکایی‌ها از موافقتنامه‌ ژنو ابراز داشت: سخنان اخیر باراک اوباما اولین قدم کارشکنی آمریکایی‌ها در زمینه اجرای موافقتنامه‌ ایران و 1+5 است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول