اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران در گفت‌وگو با فارس:

پیش‌بینی افزایش ۲۵ درصدی صادرات زعفران/ صادرات به ۴۶ کشور جهان

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران با بیان اینکه زعفران ایران به ۴۶ کشور جهان صادر می‌شود، پیش‌بینی کرد صادرات این محصول امسال ۲۵ درصد افزایش ‌یابد.

پیش‌بینی افزایش ۲۵ درصدی صادرات زعفران/ صادرات به ۴۶ کشور جهان

غلامرضا میری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اعلام این خبر در مورد دلیل افزایش صادرات زعفران ایران گفت: نخست اینکه تولید امسال نسبت به سال گذشته افزایش خوبی خواهد داشت، از سوی دیگر عوارض صادرات بسته‌بندی‌ بیش از 30 گرم برداشته شده است و از صادر کننده هم تعهد ارزی نمی‌گیرند.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان زعفران در مورد دلیل افزایش تولید نسبت به سال گذشته گفت: شرایط جوی مناسب و بارندگی‌های خوب و نیز افزایش سطح زیرکشت عاملی برای افزایش تولید امسال زعفران است.

وی با بیان اینکه تولید زعفران سال گذشته 220 تا 250 تن بود گفت: برخی تولید کنندگان امسال از افزایش دو برابری تولید نیز خبر می‌دهند، اگر چه درباره تمام کشاورزان نمی‌تواند صادق باشد.

*کاهش یک میلیون تومانی قیمت زعفران در یکماه

میری درباره قیمت زعفران امسال گفت: در یک ماه گذشته قیمت زعفران یک میلیون تومان در هر کیلو کاهش داشته و از کیلویی 4 میلیون و 800 هزار تا 5 میلیون و 600 هزار تومان به 3 میلیون و 800 هزار تا 4 میلیون و 400 هزار تومان کاهش داشته است.

میری در خصوص دلیل کاهش یک باره قیمت در یک ماه گذشته گفت: برداشت زعفران از اول آبان شروع و تا پایان آذر ادامه می‌یابد. در این ایام کشاورزان نقدینگی کافی برای هزینه سرسام‌آور زعفران ندارند، از سوی دیگر صادرکنندگان نیز نقدینگی مناسبی ندارند، بنابراین با افزایش عرضه و کاهش تقاضا قیمت کاهش می‌یابد.

*پیشنهاد برای ثبات قیمت

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان زعفران پیشنهاد کرد که دولت تسهیلاتی را در اختیار تولیدکنندگان زعفران و نیز صادرکنندگان قرار دهند، تا کشاورز محصول خود را به راحتی آماده کند و صادرکنندگان نیز خریداری کنند که در این صورت با تعادل عرضه و تقاضا قیمت متعادل می‌شود.

وی تصریح کرد: شایسته نیست کشاورزی که در بدترین شرایط بحران آب انجام می‌شود و کاشت محصول زعفران با آبیاری از طریق تانکر انجام می‌شود، در زمان برداشت محصول به یکباره با افت قیمت مواجه شده و زعفران را به بهای اندک بفروشند.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان زعفران گفت: زعفران خرید تضمینی ندارد و به صورت توافقی خریداری می‌شود، اگر چه نقدینگی لازم برای خرید نیز وجود ندارد.

به گفته میری، با صادرات سالانه 150 تا 200 تن 270 میلیون دلار این محصول برای کشور ارزآوری دارد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول