اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

با اعلام دولت ایالتی «خیبرپختونخواه»

مسیر تدارکاتی ناتو در پاکستان مسدود شد

هزاران پاکستانی با تحصن در مسیرهای تدارکاتی ناتو در پاکستان اعلام کردند که تا زمان توقف حملات پهپادهای آمریکایی به خاک این کشور، مانع عبور تدارکات نیروهای ناتو مستقر در افغانستان می‌شوند.

مسیر تدارکاتی ناتو در پاکستان مسدود شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در پیشاور، حزب «تحریک انصاف پاکستان» به رهبری «عمران خان» که حکومت دولت ایالت «خیبرپختونخواه» را در دست دارد اعلام کرد که از امروز مسیر تدارکاتی ناتو را در بخش‌های مختلف این ایالت مسدود می‌کند.

طبق بیانیه منتشر شده از سوی این حزب، اعضای حزب تحریک انصاف پاکستان از امروز در مسیرهای تدارکات ناتو در این ایالت از جمله جاده کمربندی پیشاور، «خیر آباد»، «نواب‌شاه»، «دیر اسماعیل‌خان»، «کوهات» و «چارسده»، «صوابی»، «بانو» و «حیات‌آباد» تحصن خواهند کرد.

براساس این بیانیه، اعضای حزب عمران خان و احزابی که در ائتلاف با این حزب هستند در 3 شیفت هشت ساعته در این مسیرها تجمع و مانع عبور کامیون‌های تدارکاتی ناتو می‌شوند.

به گفته «شیرین مزاری» معاون سخنگوی حزب تحریک انصاف، حزب تحریک انصاف مسیرهای ناتو را تا مدت نامعینی مسدود می‌کند.

همچنین اعلام شده که تجمع اصلی معترضان در «جاده رنگ» خواهد بود.

*بارگیری در بندر کراچی متوقف شد

در همین حال، «اتحادیه کامیون‌داران پاکستان» که نهاد اصلی انتقال تدارکات ناتو در این کشور است، از اعضای خود خواسته تا از انتقال بارهای ناتو را تا اطلاع ثانوی به حال تعلیق درآورند.

به گفته رئیس این اتحادیه، هم‌اکنون بارگیری کامیون‌ها در بندر کراچی متوقف شده است. این در حالی است که روزانه بیش از 300 کامیون حامل تدارکات ناتو از کراچی و از طریق مرز «تورخم» و «چمن» وارد افغانستان می‌شدند.

رئیس این اتحادیه گفت: ما از رانندگان خواسته‌ایم تا کامیون‌های خود را به کراچی بازگردانند و افرادی که آن سوی مرز هستند نیز باید برای جلوگیری از وقوع هر نوع اتفاق ناخواسته همانجا منتظر بمانند.

«محمد اشتیاق» سخنگوی حزب تحریک انصاف در این باره گفت: حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به یک منطقه مسکونی در ایالت خیبرپختونخواه نشان داد که ناتو و آمریکایی‌ها اهمیتی برای درد و رنج مردم و دولت قائل نیستند.

عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان نیز تصریح کرد: تا زمانی که تضمینی برای توقف حمله پهپادهای آمریکایی وجود نداشته باشد مسیر تدارکاتی ناتو مسدود خواهد ماند.

وی افزود: با تشکیل پرونده علیه جنایت‌های پهپادهای آمریکایی علیه مردم پاکستان دولت مرکزی چاره‌ای ندارد جز اینکه حزب تحریک انصاف را در بستن مسیر ناتو و توقف حمله پهپادها همراهی کند.

در همین حال، «اسرار الله» دبیر اطلاع‌رسانی حزب «جماعت اسلامی» در ایالت خیبرپختونخواه اعلام کرد که اعضای این حزب تظاهراتی را در کراچی به راه انداخته و دامنه آن را تا شهرهای دیگر کشور ادامه خواهند داد.

وی هشدار داد که عدم توقف حملات پهپادهای آمریکایی موجب افزایش موج اعتراضات مردمی در پاکستان خواهد شد.

10 روز پیش، یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی یک مدرسه دینی در منطقه «تحصیل تل» واقع در شهرستان «هنگو» از توابع ایالت خیبرپختونخواه پاکستان را هدف حمله موشکی قرار داد که بر اثر آن دست‌کم پنج نفر کشته و چهار نفر دیگر نیز زخمی شدند.

در پی این حمله دولت ایالتی خیبرپختونخواه که هم اکنون در دست حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان است جلسه اضطراری تشکیل داد.

در این جلسه، اعضای کابینه ایالتی با انتقاد شدید از نقض حریم هوایی و زمینی این منطقه توسط پهپادهای آمریکایی، عنوان کردند که با برگزاری تحصن و تظاهرات مراتب اعتراض خود به دولت مرکزی را در رابطه با ادامه این روند اعلام می‌کنند.

برهمین اساس، اعضای این حزب از صبح دیروز در مسیر تدارکاتی ناتو در پیشاور تحصن‌ کرده و مانع عبور کامیون‌های تدارکاتی به سمت افغانستان شده‌اند.

همچنین طبق تصمیم کابینه ایالتی، به‌ زودی تحصن و تظاهرات گسترده‌ای مقابل سفارت آمریکا و دفتر سازمان ملل در اسلام‌آ‌باد، سرکنسولگری واشنگتن در پیشاور و نیز ساختمان مجلس ملی این کشور انجام می‌شود.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول