اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  خاورمیانه

دیپلمات سابق مصری در گفت‌وگو با فارس:

اخراج سفیر ترکیه، سیلی محکمی به دولت اردوغان است

معاون سابق وزیر خارجه مصر با اشاره به اخراج سفیر ترکیه از قاهره، آن را سیلی محکمی به دولت «رجب طیب اردوغان» دانست.

اخراج سفیر ترکیه، سیلی محکمی به دولت اردوغان است

«معصوم مرزوق» معاون سابق وزیر خارجه مصر در  گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره تاکید کرد: اخراج سفیر ترکیه از قاهره، سیلی محکمی به دولت «رجب طیب اردوغان»، نخست وزیر ترکیه است و چه بسا موجب بازنگری او در سیاست‌های خود و انتخاب راه درست شود، زیرا سطح دیپلماتیک بین مصر و ترکیه به سطح کاردار کاهش یافته است.

وی افزود: اخراج سفیر ترکیه، بیانگر ناکامی تمام راه‌های دیپلماتیک بین دو کشور برای کنترل بحرانی است که از زمان سرنگونی «محمد مرسی»، رئیس جمهوری معزول مصر بین دو کشور به وجود آمد.

مرزوق با اشاره به اینکه این تصمیم با انتقادات تند ترکیه روبه‌ رو شد، تاکید کرد: ترکیه باید به حاکمیت ملی و سیاست داخلی مصر احترام گذاشته و از دخالت در آن دست برمی‌داشت، زیرا راه‌های دیپلماتیک برای ارتباط بین کشورهای مختلف در نظر گرفته شده‌ است، اما اردوغان برای دیپلماسی مصر احترامی قائل نبوده و بر اساس اصول حاکمیت ملی رفتار نکرد و بارها با سخنان خود در مسائل داخلی مصر دخالت کرد.

وی تصریح کرد: در این شرایط، تصمیم اخراج سفیر ترکیه بیانگر خواست ملت مصر در قبال سیاست ترکیه است.

این دیپلمات سابق مصری پیش‌بینی کرد که در صورت پافشاری ترکیه بر سیاست‌های خود چه بسا روابط دو کشور به طور کامل قطع شود و به هر حال زیان این اقدام بیشتر متوجه ترکیه است، زیرا آن را در سراسر منطقه تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وزارت خارجه مصر با اخراج سفیر ترکیه از قاهره، از سفیر خود خواست آنکارا را ترک کند و سطح نمایندگی دیپلماتیک خود با ترکیه را نیز کاهش داد. از زمان «جمال عبدالناصر»، رئیس جمهوری ملی‌گرای مصر این سومین بار است که قاهره چنین سیاستی را در قبال ترکیه اتخاذ کرده است.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول