اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‏دهد

بسیجیان سمنان؛ پیشگام در افزایش قدرت نرم انقلاب

بسیجیان استان سمنان بی‌تردید در برهه کنونی، پیشگام در افزایش قدرت نرم انقلاب اسلامی هستند و این را می توان در بیشتر اقداماتی که این روزها در استان انجام می شود، مشاهده کرد.

بسیجیان سمنان؛ پیشگام در افزایش قدرت نرم انقلاب

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان، ناگفته پیداست که در برپایی و ایجاد حکومت، حضور سه رکن مکتب (ایدئولوژی)؛ رهبری و مردم، لازم است و در صورتی که این ارکان با هم جمع شوند، حاکمیت محقق خواهد شد.

چه اینکه حضور مکتب نورانی اسلام و رهبری الهی امیرالمؤمنین علی(ع) چون با پشتیبانی مردم و جامعه همراه نمی‏شود، تشکیل حکومت اسلامی را سال‏ها به تأخیر می‏اندازد.

و حتی آن زمان که شرایط تشکیل حکومت فراهم می‏شود (تجمع مردم و درخواست از امام(ع) برای زمامداری)، چون مردم از اصول مکتب فاصله گرفته و به رهبری امام علی(ع) باور عمیق ندارند، در نهایت حکومت علوی کمتر از پنج سال تداوم نمی‏یابد.

بنابراین به هر میزان که جمعیت درونی حاکمیت به اصول مکتب و رهبری معتقدتر باشند، قدرت اعمال حاکمیت بیشتر شده و استقامت حاکمیت در برابر انواع فشارها و تهدیدها افزایش می‏یابد.

از این رو نقش بسیج مستضعفین و تدبیر امام خمینی(ره) در پنجم آذر 1358 در ایجاد و تداوم آن قابل درک خواهد بود، چه بسا اگر بسیج نمی‏شد، هیچ نیرویی در برابر تهاجم منحرفین مکتبی، مسلح و تجزیه‏طلبان درونی نظام اسلامی، یارای مقابله نداشت.

همینطور نقش بسیج در دوران دفاع مقدس برجسته است که اگر بسیج نبود، نیروی نظامی ایران تازه انقلاب شده، نمی‏توانست بر رژیم بعثی تا دندان مسلح توفیق یابد.

نکته قابل توجه برای آحاد جامعه، مسئولین و حتی خدمتگزاران بسیج این است که حضور بسیج را نباید تنها در میادین تهدیدی سخت و نیمه‏سخت باور داشت، اگرچه حضور بسیج در این حوزه‏ها نیز توأم با افتخار بوده است.

لکن بسیج ظرفیتی به اندازه آحاد مردم در طبقات مختلف اجتماعی را داراست و همین مؤلفه، قدرت انعطاف‏پذیری بی‏نظیری را بدان بخشیده که بخشی از ظهور خدمات بسیج را در عرصه‏های علمی، خدماتی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و ... شاهدیم.

طراح اصلی حضور همه بعدی بسیج نیز، معمار کبیر انقلاب اسلامی است، آنجا که در دوم آذر 1367، در شرایطی که هنوز کمتر از چهار ماه از پایان جنگ تحمیلی نگذشته بود، در آخرین پیام خود خطاب به بسیج می‏فرماید: «بسیج باید مثل گذشته و با قدرت و اطمینان خاطر به کار خود ادامه دهد».

امام راحل(ره) خود صحنه‏ی دیگری از حضور بسیج را طرح‏ریزی نموده و چگونگی نقش‏آفرینی بسیجیان را تبیین می‏نماید، آنچنانکه در همین پیام یادآور می‏شود: «امروز یکى از ضروری‏ترین تشکل‌ها، بسیج دانشجو و طلبه است، طلاب علوم دینى و دانشجویان دانشگاه‌ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند و فرزندان بسیجى‏ام در این دو مرکز، پاسدار اصول تغییرناپذیر "نه شرقى و نه غربى" باشند».

بنابراین نقشه‏ بسیج غیرنظامی، بسیج علمی، بسیج فرهنگی و نظایر آن توسط حضرت روح‏الله (ره) ترسیم شده و پس از ایشان، خلف صالحش امام خامنه‏ای (مدظله العالی) نیز پیاده‏سازی گفتمان و آرمان امام راحل(ره) را بر عهده می‏گیرد.

به اعتقاد نگارنده نقش دشمنان درونی و بیرونی انقلاب اسلامی در ایجاد و گسترش بسیاری از شبهاتی که در مورد بسیج ترویج شده و به جامعه سرایت می‏کند، غیرقابل انکار است، لکن آنچه که متأسفانه به این شبهات دامنه‏ بیشتری می‏دهد، بدون تردید نشناختن حقیقت بسیج و فرهنگ و تفکر بسیجی است.

ابعاد متعدد بسیج و اقشار درونی آن همچنان برای جامعه و بسیاری از مسئولین ناپیداست و نگاه تک‏بعدی به بسیج خصوصا در حوزه فعالیت‏های دفاعی- نظامی، بر اکثر مسئولین و آحاد جامعه غلبه دارد، و همین مسأله موجب می‎‏شود برخی تصور کنند بسیج هم یک سازمان نظامی با مؤلفه‏های ارتش و سپاه و .. است.

این موضوع باعث شده برخی در درون انقلاب اسلامی، با اتکاء با درک نادرست از بسیج، نسبت به توسعه‏ی روزافزون بسیج و برخی فعالیت‏های آن معترض بوده و گاه و بیگاه با اظهار نظراتی غیرکارشناسی به این وجود مقدس لطمه بزنند.

نگاهی به بیانات امام خمینی(ره) و امام خامنه‏ای نشان‏دهنده نقش حقیقی بسیج و فرهنگ و تفکر بسیجی است، از این رو در ادامه به تبیین بسیج از منظر ایشان خواهیم پرداخت.

امام خمینی(ره) در خصوص نقش بسیج در دفاع از انقلاب اسلامی می‏فرمایند: «اگر بر کشورى نواى دلنشین تفکر بسیجى طنین‌انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید والّا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند».

همچنین معظم‏له در باب گسترش فرهنگ بسیج می‏فرمایند: «باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامى باشند و این شدنى است، چرا که بسیج تنها منحصر به ایران اسلامى نیست، باید هسته‏هاى مقاومت را در تمامى جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد».

همچنین حضرت روح‏الله (ره) در باب ضرورت حضور در صحنه بسیج می‏فرمایند: «شما باید بدانید که کارتان به پایان نرسیده است، انقلاب اسلامى در جهان نیازمند فداکاری‌هاى شماست و مسئولین تنها با پشتوانه شماست که مى‏توانند به تمامى تشنگان حقیقت و صداقت اثبات کنند که بدون امریکا و شوروى مى‏شود به زندگى‏ مسالمت‏آمیز توأم با صلح و آزادى رسید، حضور شما در صحنه‏ها موجب مى‏شود که ریشه ضد انقلاب در تمامى ابعاد از بیخ و بن قطع شود...»

امام خامنه‏ای نیز در خصوص ابعاد بسیج  می‏فرمایند: «بسیج سیاسى است، اما سیاست‌زده نیست، سیاسى‌کار نیست، جناحى نیست؛ بسیج مجاهد است، اما بى‌انضباط نیست، افراطى نیست؛ بسیج عمیقاً متدین و متعبد است، اما متحجر نیست، خرافى نیست؛ بسیج بابصیرت است، اما از خودراضى نیست؛ بسیج اهل جذب است - گفته‌ایم جذب حداکثرى - اما اهل تسامح در اصول نیست؛ بسیج غیـور است، پاسدار خطوط فاصل است؛ بسیج طرفدار علم است، امـا علم‌زده نیست؛ بسیج متخلق به اخلاق اسلامى است، امـا ریاکار نیست؛ بسیج در کار آباد کردن دنیاست، اما خود اهل دنیا نیست».

رهبر معظم انقلاب اسلامی در نهایت بسیج و فرهنگ بسیجی را عنصر تغییر دهنده سرنوشت ایران اسلامی برشمرده و می‏افزاید: «حرکت بسیجى، سرنوشت ایران را بلکه سرنوشت فراتر از ایران را تغییر داد، تعیین کرد».

در عین حال لازم به توضیح اینکه وجود سازمان بسیج مستضعفین و ابعاد و اقشار مختلف آن به معنای ایجاد ساختارهایی برای هدایت و بهره‏برداری مطلوب از نیروی مردمی بسیج است و از این رو در موضوع وجود سازمان بسیج، کوچکترین تردیدی وجود ندارد.

بسیج مردمی با عنایت به سخنان امام خمینی(ره) و امام خامنه‏ای تنها اختصاص به افرادی که در سازمان بسیج حضور دارند، ندارد و هرکس که به ارزش‏های بسیج احترام می‏گذارد، و به عبارتی به انقلاب اسلامی دلبستگی دارد نیز بسیجی است، بنابراین دامنه بسیج از تعداد کسانی که در این سازمان ثبت‏نام رسمی نموده و در آن فعالیت می‏کنند، بیشتر است.

این موضوع از حضور قدرتی عظیم در درون نظام اسلامی ایران حکایت می‏کند که برای دوستان امیدآفرین و برای دشمنان به شدت هراس‏آور است، همین بس که امروز این الگو (البته نه به شکل رشد یافته آن در ایران اسلامی) در لبنان، فلسطین، سوریه، عراق  و ... دمار از روزگار صهیونیسم جهانی و شیطان بزرگ (آمریکای جهانخوار) درآورده و الگوهای مادی و قدرت‌های پوشالی آنان را به بازی گرفته است.

امام خامنه‏ای در فرازی از بیانات درخشان خود در دیدار با پنجاه هزار نفر از فرماندهان بسیج در تاریخ 29 آذر 1392 می‏فرمایند: «بسیج، تا امروز یک مجموعه‌ انسانى رو به رشد و رو به تعالى بوده است؛ بعد از این هم باید همین باشد».

پس باید بیش از پیش قدر بسیج، این نعمت الهی و قدرت نرم عظیم ایران اسلامی را دانسته و در جهت ترویج فرهنگ و تفکر بسیجی کوشش کرد.

++++++++++++++

گزارش از: علیرضا رجبی

++++++++++++++

انتهای پیام/74005/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول