اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان انرژی اتمی ایران مطرح کرد

احداث نیروگاه‌های دوم و سوم برق هسته‌ای در کشور

معاون کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی ایران از احداث نیروگاه‌های دوم و سوم هسته‌ای تولید برق در کشور خبر داد و گفت: این سازمان احداث این نیروگاه‌ها را خط و مشی خود قرار داده که جزو اهداف این سازمان است.

احداث نیروگاه‌های دوم و سوم برق هسته‌ای در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حسین خلفی ظهر امروز در افتتاحیه بیست و پنجمین نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور که در سالن آمفی تئاتر دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار داشت: برنامه‌های سازمان انرژی هسته‌ای بر محورهای مختلفی چون چرخه سوخت هسته‌ای و نیروگاه‌ها و تولید برق هسته‌ای و کاربرد پرتوها تقسیم می‌شود.

وی افزود: در چرخه سوخت هسته‌ای، کشور توانسته است تمام مراحل سوخت را در کشور به طور کامل انجام دهد و انواع سوخت‌ها را ساخته و آماده کند که این کارها کاملاً بومی بوده است.

معاون کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه در حوزه نیروگاه‌ها و تولید برق هسته‌ای در جایگاه خوبی قرار داریم، بیان کرد: در دو ماه گذشته نیروگاه هسته‌ای بوشهر راه‌اندازی و تحویل کارشناسان کشور شده است.

خلفی ادامه داد: با راه‌اندازی این نیروگاه برای سوخت‌رسانی به مناطق سردسیر دیگر مشکلی وجود ندارد و می‌توانیم از صرفه‌جویی این نیروگاه به هموطنانی که در فصل‌های سرد با مشکل گاز همراه هستند، کمک کنیم.

این مسئول اضافه کرد: با بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر، حدود هفت میلیون بشکه صرفه‌جویی در مصرف سوخت فسیلی می‌شود که با احتساب هر بشکه نفت به قیمت 100 دلار در واقع رقمی حدود 700 میلیون دلار صرفه‌جویی در سوخت صورت می‌گیرد و این یکی از مزایای نیروگاه در طول کارکرد یک ساله است.

معاون کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر نیز در کاهش آلودگی‌های زیست‌‌محیطی مؤثر است، تصریح کرد: با راه‌اندازی این نیروگاه سالانه از ورود حدود هفت میلیون تن از انواع آلاینده‌هایی که برای محیط زیست خطرناک است، جلوگیری می‌‌شود.

خلفی عنوان کرد: با توجه به برنامه‌های دولت و تأکید رئیس جمهوری، سازمان انرژی اتمی ایران برنامه احداث نیروگاه‌های دوم و سوم را در خط و مشی خود قرار داده که جزو اهداف این سازمان است.

این مسئول اذعان داشت: در بحث کاربرد پرتوها باید بگویم که پس از موفقیت چشمگیر که در برنامه‌های هسته‌ای داشته‌ایم در این 30 سال از یک محور اصلی غافل بوده‌ایم و آن هم کاربرد پرتو‌ها است که نقش بسزایی را در زندگی مردم شامل می‌شود.

معاون کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: در مقایسه با کارهایی که در سانتریفوژ انجام داده‌ایم و خدماتی که در زمینه کاربرد پرتوها می‌توانیم داشته باشیم و بسیار سهل‌الوصول است غفلت کرده‌ایم که باید این موضوع جدی گرفته شود.

کشت برنج هسته‌ای در کشور

خلفی کشاورزی هسته‌ای را از دیگر کاربرهای پرتوها دانست و خاطرنشان کرد: در تولید بذر و ارقام مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی‌ و آفات می‌توان از کشاورزی هسته‌ای استفاده کرد.

این مسئول ادامه داد: با تلاش پژوهشکده کشاورزی کرج و سازمان توانسته‌ایم حدود 20 هکتار از اراضی شمال را به زیر کشت برنج هسته‌ای ببریم که این امر ضمن افزایش 40 درصدی میزان محصول مقاومت ساقه برنج در برابر باران و آفت‌ها نیز آزمایش شده است که دستاورد خوبی است و می‌تواند در منطقه توسعه پیدا کند.

خلفی با بیان اینکه این اقدام ابتدا در دو هکتار زمین آغاز شده است، یادآور شد: به دلیل استقبال کشاورزان در حال حاضر این میزان 10 برابر شده و همچنان با استقبال کشاورزان روبرو است که جشن 20 هکتاری را برگزار کردیم اما هنوز تصمیم به توسعه طرح نگرفته‌ایم.

وی افزود: همچنین 10 هکتار از اراضی شهرستان بناب زیر کشت هسته‌ای رفته است.

پرتودهی در توسعه صادرات نقش مهمی دارد

معاون کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه پرتودهی در توسعه صادرات نقش مهمی دارد، عنوان کرد: توانسته‌ایم در این خصوص دو محصول مهم خرمای مضافتی و سایر که جنبه صادراتی دارند را با پرتودهی به مرحله‌ای رسانده‌ایم که بدون نیاز به سردخانه و بروز شکرک و سرمازدگی می‌توان نگهداری کرد.

خلفی گفت: سه هزار تن خرما تاکنون پرتودهی شده که با این اقدام می‌توانیم این محصول را با قیمتی بسیار بالاتر از آنچه که امروز دلال‌ها خریده و در کشورهای دیگر پرتودهی می‌کنند بفروشیم و به اقتصاد خود کمک کنیم.

این مسئول عنوان کرد: همچنین محصولات دیگری چون زعفران و پسته را پرتودهی کرده‌ایم که در کیفیت و صادرات این دو محصول تأثیر مطلوبی داشته است.

خلفی اظهار داشت: پرتودهی این محصولاتی می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و افزایش قیمت فروش آن در کشورهای هدف با حفظ مرغوبیت بیشتر کالا کمک کند.

وی افزود: در بخش صنعت نیز ما موفق به تولید دستگاه‌هایی شده‌ایم که در شرکت‌ها و پالایشگاه‌های کشور نصب شده است و نامه‌هایی که از این شرکت‌ها به ما می‌رسد نشان از صحت و رضایت آنها است.

معاون کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه در هر کشوری صنعت هسته‌ای موجب پیشرفت صنعت آن کشور می‌شود، ادامه داد: رشد صنعت هسته‌ای نیز موجب رشد صنعت می‌شود.

خلفی گفت: پرتودهی در صنعت هم کاربرد خوبی دارد و امروز شرکت نفت که نیازمند حفاظت‌سنج و چگالی‌سنج هسته‌ای است که آن را بومی کرده‌ایم که این موفقیت پس از تحریم با تلاش دانشمندان جوان کشور محقق شده است.

وی ادامه داد: ما بخش‌های مختلفی چون بهداشت و رفاه را پرتودهی کرده‌ایم که در بخش رادیو داروهای درمانی حدود یک میلیون مراجعه کرده‌ایم که این عمل به دست دانشمندان کشور صورت گرفته است.

معاون کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرد: پرتو فرآوری موجب ارتقای سطح سلامت و زندگی مردم می‌شود و در چند سالی که رادیو داروها را از ما دریغ کردند دچار مشکلات زیادی در تشخیص بیماری‌ها شدیم که بعد از تحریم تولید صنعتی رادیو داروها آغاز شد که امروز علاوه بر تأمین نیاز داخلی قادریم 15 رادیو دارو را تولید کنیم که 10 مورد آن در لیست دارویی کشور قرار گرفته است.

خلفی افزود: سیستم‌های پرتودهی گاما و الکترون هم که در تولید پزشکی و صنعت کاربرد دارد با تولید مواد اولیه هوشمند با کمک پلیمرها آغاز شده که این پلیمرها در برابر آتش مقاوم است و می‌‌تواند تحولی در صنعت خودروسازی و برق و سیم و کابل کشور ایجاد کند.

وی گفت: نخستین شتاب‌دهنده صنعتی کشور در داخل ساخته شده و با حمایت از پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه تولید قطعات شتاب‌دهنده را در کشور محقق می‌کنیم.

معاون کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی ایران ابراز داشت: تا سایه رهبری بر مذاکرات هسته‌ای وجود دارد هیچ دغدغه‌ای نداریم و با اتکا به خداوند و شهدای هسته‌ای به اهداف علمی خود دست یابیم.

خلفی افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با درک درست و منطقی از شرایط استقلال کشور با حمایت‌‌های قابل توجه خود از سازمان انرژی اتمی ایران زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای جوانان را فراهم کرده‌اند و با ایجاد ردیف بودجه‌ای مستقل برای طراحی و ساخت راکتورها به کارها کمک کرده‌اند.

معاون کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی ایران یادآور شد: راهی که در پیش گرفته‌ایم غیر قابل بازگشت است و تنها باید با درایت شر دشمنان را از مسیر توسعه علمی کشور کم کرد و به موفقیت و استقلال رسید.

انتهای پیام/77007/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول