اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس حوزه هنری کردستان:

اعتبار سالانه حوزه هنری کردستان ناچیز است

رئیس حوزه هنری کردستان با بیان اینکه دغدغه اصلی ما بحث مظلومیت فرهنگ است، گفت: اعتباری که سالانه به حوزه هنری اختصاص داده می‌شود، بسیار ناچیز است.

اعتبار سالانه حوزه هنری کردستان ناچیز است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حوزه هنری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی از متولیان فرهنگی - هنری کشور است که با محوریت عنصر الهی اسلام و حکومت اسلامی دست‌اندرکار فعالیت‌های گسترده و متنوعی از قبیل انتشارات چندین عنوان نشریه با زمینه‌های فرهنگی و هنری، آموزش رشته‌های مختلف هنری، تهیه‌کنندگی و ساخت فیلم‌ها سینمایی، تولید فیلم‌نامه با بهره‌گیری از استعدادهای کشور پشتیبانی از گروه‌های هنری در زمینه‌های گوناگون، حمایت از برگزاری نمایش‌های آیینی و تعزیه، اقدام به احیای هنرهای اصیل ایرانی- اسلامی و همچنین انجام فعالیت‌ها و ارائه خدمات دیگر در راستای حفظ امتداد و تکیه بر آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

حوزه هنری با ارائه پوشش‌های حمایتی در قالب طرح‌ها و پروژه‌های فرهنگی و هنری با محوریت دین و ارزش‌های مذهبی در تلاش است تا ضمن انجام وظایف اصلی خود طیف وسیعی از اقشار اجتماع اعم از هنرمندان، جوانان، علاقه‌مندان و افراد دارای استعداد را حمایت و پشتیبانی نماید.

خبرگزاری فارس در راستای معرفی اهداف و رسالت‌های حوزه هنری به ویژه اقدامات آن در کردستان با امین مرادی رئیس حوزه هنری استان گفت‌و‌گویی داشته که در ادامه می‌آید.

رئیس حوزه هنری کردستان در این مصاحبه می‌گوید: حوزه هنری کردستان که حدود 10 سال از راه‌اندازی آن در استان می‌گذرد در طول این سال‌ها توانسته با وجود اعتبار کم اقدامات بسیار خوبی در راستای انجام رسالت‌های ذاتی خود انجام دهد.

فارس: جناب آقای مرادی به عنوان سوال آغازین بفرمایید فعالیت‌های حوزه هنری در استان در چه زمینه‌های است؟

از برنامه‌های شاخص حوزه هنری استان بحث ساخت و راه‌اندازی پردیس سینمای بهمن بود که خوشبختانه امروز به عنوان ظرفیتی ارزشمند در بحث برگزاری برنامه‌های فرهنگی مورد استفاده قرار گرفته است.

با بازسازی، تعمیر و تجهیز سینما بهمن سنندج به امکانات به روز و مدرن این مکان به مجموعه‌ای فرهنگی تبدیل شد.

پردیس بهمن سنندج یکی از بهترین سینماهای سطح کشور است که با داشتن، پرده نمایشی با ابعاد 10 در 20 به عنوان بزرگترین پرده نمایش کشور، نگارخانه، سالن کلاس‌های آموزشی هنری، آتلیه عکاسی، نمازخانه، امکانات پیشرفته نور و صوت، سیستم مجهز اطفای حریق و همچنین سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدرن در نوع خود در سطح کشور بی‌نظیر است.

وسایل و ابزارهای به کار برده شده در این پروژه از مواد درجه یک و همچنین برای پیش‌بینی حوادثی مانند آتش‌سوزی از مواد کندسوز و یا نسوز استفاده شده و با افتتاح آن به ازای هر هزار نفر یک صندلی سینما در استان وجود دارد.

افتتاح پردیس سینمای بهمن ظرفیتی بود که موجب شده حوزه هنری با بهره‌گیری از آن با دستگاه‌های اداری و ارگان‌ها و نهادها تعامل بیشتری ایجاد کند.

فارس: اقدامات حوزه هنری در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها در سطح استان چگونه است؟

ما برای نخستین بار در سطح استان توانستیم نمایشگاه سالانه نقاشان را برگزار کنیم.

نمایشگاه نقاشی پیشکسوتان مکتب ندیده از دیگر اقدامات حوزه هنری در سال‌جاری برای نخستین بار در مرکز استان را داشتیم و آخرین مورد نیز برگزاری نمایشگاه خوشنویسی به مناسبت هفته خوشنویسی در گالری سینما بهمن در سنندج بود.

فارس: در زمینه برگزاری جشنواره‌ها....

جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی قلم سبز و جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی به مناسبت هفته وحدت و یادواره شمس قریشی در جوار مرقد شمس قریشی از جمله برنامه‌های حوزه هنری است که چندین سال است به صورت مستمر در سطح استان برگزار می‌شود.

فارس: آیا همایش و یا جشنواره‌هایی به صورت مشترک با سایر دستگاه‌های فرهنگی در سطح استان طی سال‌جاری اجرا کرده‌اید؟

جشنواره پیوند‌های آسمانی به همت سازمان ورزش و جوانان و با همکاری حوزه هنری در سنندج برگزار شد و خوشبختانه با ظرفیت بسیار خوب پردیس سینما بهمن به صورت همزمان کارگاه‌های آموزشی و روانشناسی و مشاوره ازدواج و خانواده با حضور اساتید دانشگاه‌ها و هیئت‌های علمی برگزار شد.

مواردی که در حوزه هنری است، عیادت و بازدید از خانه هنرمندان شاخص و برجسته سنندجی از جمله عبدالله قربانی که برای اولین بار برنامه‌هایی که داشتیم بعد از آن آقای ضیاءالدینی که افتخار درجه دکتری دارند و این دوره بازدید را برای عیادت از هنرمندان همواره خواهیم داشت.

فارس: حمایت حوزه هنری از هنرمندان استان به چه صورت و در چه سرفصل‌هایی انجام می‌شود؟

در حوزه‌های مختلف اعم از هنرهای تجسمی، نمایش، موسیقی، نمایش‌های ادبی و هنرهای تصویری از هنرمندانی که با حوزه ارتباط دارند حمایت می‌شود و در کنار اینها در بحث آموزش و تولید که بحث هنرهای تصویری در رشته‌هایی مانند کارگردانی، بازیگری، نمایش‌نامه‌نویسی است نیز خوشبختانه توانسته‌ایم کارهای خوبی در سطح استان انجام دهیم.

فارس: حوزه هنری از فیلمسازان هم حمایت‌ می‌کند؟

همانطور که می‌دانید، خوشبختانه در بخش فیلم نیز حوزه هنری کردستان در بین ادارات، تنها اداره‌ای است که از تولید فیلم حمایت می‌کند و در این راستا نیز موفقیت‌های خاصی در بخش داخلی و غیر اداری کسب کرده است.

فارس: نمونه‌ای از موفقیت‌های حوزه هنری در این بخش را بیان کنید.

فیلم «می‌خورد بر بام خانه» و« انار میوه بهشت» کار آقای تیمور قادری است که ضمن حضور در جشنواره داخلی مثل جشنواره‌های، رشد و گویش جشنواره‌های خارجی موفقیت‌های مختلفی را کسب کرده‌ است.

فارس: آیا در زمینه تولید فیلم بلند نیز حوزه هنری ورود پیدا کرده است؟

بله، فیلم بلند ویدیویی «من او را می شناسم» به تهیه‌کنندگی مشترک حوزه هنری کردستان و کارگردان «جلال نصیری هانیس» است.

این فیلم محصول سال 1391 و اولین فعالیت حوزه هنری استان کردستان در بخش فیلم‌های بلند سینمایی است.

فیلم «من او را می‌شناسم» با فرمت ویدیویی و استفاده از توان و ظرفیت‌های فنی و هنری هنرمندان استان تهیه شده است.

فارس: آیا این فیلم تاکنون به جشنواره‌ای هم راه یافته است؟

بله، این فیلم در نخستین حضور جشنواره‌ای خود به بخش پایانی یکی دیگر از معتبرترین جشنواره‌های فیلم در سطح جهان راه پیدا کرده است.

فیلم «من او را می‌شناسم» پس از راه‌یابی به بخش پایانی جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان، به تهیه‌کنندگی مشترک حوزه هنری کردستان و کارگردان فیلم «جلال نصیری هانیس» موفق به راه‌یابی به بخش پایانی جشنواره بین‌المللی دهوک در اقلیم کردستان شد.

فارس: نمونه‌های دیگری از توفیقات حوزه هنری استان در حوزه فیلم را بیان کنید.

لازم به ذکر است در نخستین جشنواره فیلم شاپرک‌های شهر نیز سه فیلم از آثار فیلم‌سازان استان با عناوین«دوستی برای دوستم» به کارگردانی «سرکوت محمدی»، «انار میوه بهشت است» و «می‌خورد بر بام خانه» به نویسندگی و کارگردانی «تیمور قادری» از تولیدات حوزه هنری استان به بخش نهایی این جشنواره که در 2 کشور ایران و ترکیه برگزار می‌شود، راه پیدا کرده است.

فارس: بعضی از فعالین حوزه ساخت فیلم در استان می‌گویند، ما فیلم درست می‌کنیم ولی حمایت‌کننده‌ای نداریم. پاسخ شما به عنوان رئیس حوزه هنری به این افراد چیست و آیا برای حمایت از این افراد آیتم خاصی دارید؟

دغدغه اصلی ما بحث مظلومیت فرهنگ است. اعتباری که سالانه به حوزه فرهنگ اختصاص داده می‌شود، بسیار ناچیز است. به قدری که اکتفای یک فیلم بلند را هم نمی‌کند.

حوزه هنری با وجود تمام این محدودیت‌ها در طول سال گذشته چند جشنواره، ساخت فیلم و چاپ کتاب را برگزار کرده است.

اما باید بگویم؛ دستگاه حوزه هنری کمترین اعتبار دستگاه اجرایی را که رقم ناچیزی 200 میلیون تومان است دارد، این در حالی است که حوزه هنری به عنوان یک دستگاه اجرایی باید اجاره ساختمان و هزینه‌های آب، برق، گاز و تلفن را پرداخت کند.

در زمینه آیتم‌های حوزه هنری در راستای حمایت از فیلمسازان نیز باید بگویم، هر فیلمی بعد از تبدیل شدن به فیلم‌نامه باید در شورای فیلم‌نامه از لحاظ محتوایی تصویب شود تا بتوانیم از آن حمایت ‌کنیم.

اما در کل به جرات می‌توانیم بگویم، که تنها اداره‌ای که در بحث فیلم و فیلم کوتاه حمایت می‌کند، حوزه هنری است تا جایی که در طول چند ماهه امسال از 5 فیلم کوتاه حمایت کردیم.

فارس: اقدامات حوزه هنری کردستان در حوزه آفرینش‌های ادبی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی....

در بحث آفرینش ادبی؛ هر هفته کارگاه‌های آموزشی و کانون شعر و داستان در محل پردیس سینمای بهمن برگزار می‌شود و در زمینه چاپ اثر نیز امسال خوشبختانه 3 کتاب از آثار شاعر و شاعره‌های استان شامل، شعر‌های آیینی آقای مهدی صفیاری، منصور دولتی و اکرام بهرام‌چی به چاپ رسیده است.

در هفته دفاع مقدس نیز مراسم نقد و بررسی کتاب دختر شینا با حضور نویسنده کتاب برگزار که خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و خبرگزاری فارس نیز به در پوشش اخبار این برنامه ارزشی همچون گذشته به بهترین شکل عمل کرد که جای تقدیر دارد.

برگزاری نمایشگاه کتاب با تخفیف 30 درصدی از دیگر اقدامات حوزه هنری استان است که با حمایت انتشارات تهران در راستای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی صورت گرفته است.

فارس: و فعالیت‌های حوزه هنری استان در زمینه هنرهای تجسمی...

در بحث هنرهای تجسمی حوزه برای نخستین بار جشنواره کاریکاتور با موضوع «سبک زندگی اسلامی» را برگزار و مراسم اختتامیه این جشنواره در خردادماه با معرفی نفرات برتر برگزار شد.

کسب جایزه منتخب هفدهمین جشنواره بین‌المللی «فکسی برای صلح» کشور ایتالیا توسط پروین محمدی کارتونیست سنندجی عضو خانه کاریکاتور حوزه هنری کردستان از دیگر توفیقات حوزه هنری استان در این بخش است.

این جشنواره بین‌المللی توسط آکادمی صلح ایتالیا و در دو بخش کارتون و کاریکاتور در دو رده نوجوان و حرفه‌ای برگزار می‌شود که در رده حرفه‌ای جشنواره سه هنرمند ایرانی موفق به کسب عنوان شدند.

در بخش طنز رتبه اول را بهروز فیروزی کسب و هنرمندان سهراب خیریه و پروین محمدی جوایز منتخب جشنواره را از آن خود کردند.

فارس: برای سوال آخر نظر آقای مرادی در مورد خبرگزاری فارس و فعالیت این رسانه در سطح استان کردستان؟

خبرگزاری فارس نخستین خبرگزاری است که به محض روشن کردن سیستم آن را می‌بینم، چراکه معتقدم خروجی این خبرگزاری فارس نیاز استان است که با محدودیت‌های زیادی و فضای بسیار کوچکی که در استان دارد، توانسته موفقیت‌های لازم را کسب کنند و از جمله خبرگزاری‌های برتر در سطح استان است.

...................................

مصاحبه از شیرین مرادی

....................................

انتهای پیام/79002/س40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول