اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سمنان

همایش ملی آسیب‎شناسی نهادهای مالی در اقتصاد اسلامی پایان یافت

دوازدهمین نشست تخصصی اقتصاددانان اسلامی و همایش آسیب‎شناسی نهادهای مالی در اقتصاد اسلامی در دانشگاه سمنان به کار خود پایان داد.

همایش ملی آسیب‎شناسی نهادهای مالی در اقتصاد اسلامی پایان یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان به نقل از روابط عمومی دانشگاه سمنان، حجت‎الاسلام غلامرضا مصباحی‎مقدم، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در آیین اختتامیه این همایش بر ضرورت فعالیت بانک‎ها در چارچوب شریعت اسلامی تأکید کرد.

وی گفت: بانک‎ها باید در چارچوب شریعت اسلام منابع را جذب و در قالب احکام و مقررات اسلامی منابع را در اختیار تولیدکنندگان و تجار قرار دهند.

وی تأکید کرد: مهم این است که در چنین نهادی شاهد گرفتن بهره نباشیم و این به معنای این نیست که وجوه اعطایی به مردم رایگان در اختیار آنان قرار گیرد بلکه تجار، وجوهی که از بانک‎ها گرفته‎اند را در تولید خود مشارکت دهند و سود ناشی از این فرآیند تولیدی را بخشی به خود و بخشی را به بانک برگردانند.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: بانک باید سهم و حق‎الوکاله خود را که بین دو تا سه درصد است برداشت و بقیه را به سپرده‎گذاران بدهد، کم یا زیاد این رقم مربوط به وضعیت رونق و رکود شرایط اقتصادی جامعه است و آنچه امروز در بانک‎داری ایران رایج است به این دقت نیست و انتظار است سیستم بانکی اصلاح شود.

وی خاطر نشان کرد: بانک در نظام اسلامی باید از سود پول گرفتن و سود پول دادن رها شود.

در نشست دو روزه این همایش، از 12 مقاله ارسالی، هفت مقاله ارائه شد.

ریشه‎یابی علت سوری‎ شدن قراردادهای بانکی در نظام بانک‎داری بدون ربای ایران، بررسی عملیاتی شدن بانک‎داری بدون ربا در ایران از دیدگاه مشتریان، نگاهی به مالیه و رشد ابزارهای مالی مشتقه اسلامی، بررسی برخی علل مشکل‎ساز در تأمین مالی اسلامی در کشور و مروری بر کشورهای منتخب، پیشینه‎سازی سود در شرکت‎های اسلامی با نگرشی نو به هزینه‎های فرصت، بررسی رابطه رشد اقتصادی و عدالت توزیعی در اسلام و همچنین انسان و تعاونی در اسلام از موضوعات مقالات ارائه شده در نشست‎های این همایش بود.

همچنین در سه کارگاه دوازدهمین نشست تخصصی اقتصاددانان اسلامی و همایش آسیب‎شناسی نهادهای مالی در اقتصاد اسلامی نیز نقش دولت در آموزش اقتصاد اسلامی، نقش دولت در پژوهش اقتصاد اسلامی و همچنین بازار، دانشگاه و دولت در چشم‎انداز آموزش و پژوهش اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/2249/ت/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول