اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

حاجی‌شریف در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد

کاهش ۴۰ درصدی تیراژ چاپ قرآن کریم/ انتقاد از چاپ قرآن‌ به خط عثمان‌طه

معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن‌ با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی تیراژ مصحف شریف نسبت به مدت‌ زمان مشابه سال قبل گفت: کاهش تیراژ قرآن در کشوری که ام‌القرای جهان اسلام است، یک فاجعه محسوب می‌شود.

کاهش ۴۰ درصدی تیراژ چاپ قرآن کریم/ انتقاد از چاپ قرآن‌ به خط عثمان‌طه

احمد حاجی‌شریف معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن‌الکریم در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، ضمن ارائه گزارشی از روند چاپ قرآن کریم در شش ماه اول سال اظهار داشت: تا پایان شهریورماه مجوز تیراژهای چاپ قرآن 940 هزار و 900 جلد بود، در حالی که تیراژ چاپ در مدت مشابه سال 91 دو میلیون و 648 هزار جلد و در ماه‌های مشابه سال 90 نیز چهار میلیون و 174 هزار جلد بوده است.

وی، گرانی کاغذ در سال‌های اخیر را یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش چاپ قرآن در کشور عنوان کرد و افزود: با مقایسه تیراژ چاپ قرآن در سال 92 نسبت به سال گذشته می‌توان به وضوح کاهش یک‌سومی و نسبت به سال 90 کاهش بیش از 50 درصدی تیراژ مصحف شریف را متوجه شد که اگر این روند کاهش ادامه یابد به طور حتم با مشکلات بسیاری از جمله تعطیلی جلسات قرآنی و کاهش قرآن در کشور مواجه خواهیم شد.

کاهش تیراژ قرآن در جمهوری اسلامی فاجعه است

حاجی‌شریف با بیان اینکه برای رفع این مشکل باید تسهیلاتی به ناشران قرآن اختصاص یابد، اظهار داشت: در سال‌های اخیر قیمت مصحف‌ها به دلایلی همچون نوسانات نرخ ارز و همچنین گرانی کاغذ افزایش داشته است، به طوری که در مهرماه سال جاری ما تنها مجوز نشر 118هزار مجلد را صادر کردیم در حالی که در مهرماه سال گذشته 355 هزار جلد قرآن به چاپ رسید، بنابراین مسئولان باید برای رفع مشکل گرانی قرآن چاره‌ اندیشی کنند تا شاهد افزایش کاذب قیمت قرآن در کشور نباشیم.

وی با اشاره به اینکه کاهش تیراژ قرآن در کشوری اسلامی که ام‌القری است یک فاجعه محسوب می‌شود، تصریح کرد: با وجود کاهش تیراژ قرآن در سال‌های اخیر شاهد بودیم که در 22 مرداد ماه، وزیر ارشاد وقت از چاپ و توزیع یک میلیون مصحف شریف در لبنان خبر داد که جای بسی تعجب است که با دانستن کاهش تیراژ و وجود امکانات در داخل کشور چرا باید در خارج از کشور قرآن به چاپ برسانیم؟!

چاپ و توزیع قرآن با خط خوشنویسان ایرانی

معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن‌الکریم با انتقاد از چاپ قرآن‌ به خط عثمان‌طه، خاطرنشان کرد: در کشور خوشنویسان بسیار مشهور و خوش‌خطی داریم اما با این وجود تمامی قرآن‌های چاپ شده به خط عثمان‌‍طه هستند در حالی که ما سعی داریم قرآن‌هایی با خط خوشنویسان ایرانی را به چاپ رسانده و در کشور توزیع کنیم.

حاجی‌شریف از مسئولان خواست تا با حمایت از چاپ قرآن در داخل کشور، مشکل کمبود قرآن و گرانی مصحف شریف را حل کنند و گفت: امیدواریم با تمهیدات مسئولان وزارت ارشاد شاهد افزایش چاپ و نشر قرآن با خط خوشنویسان ایرانی در سال آینده باشیم.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول