اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

وزارت خارجه آمریکا:

حضور کری مفید باشد، به ژنو می‌رود/هیچ کشوری حق غنی‌سازی ندارد/تحریم‌های اصلی پابرجا می‌ماند

سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید اگر حضور «جان کری» کمکی به کاهش اختلافات میان ایران و 1+5 کند، او در مورد سفر به ژنو تصمیم می‌گیرد.

حضور کری مفید باشد، به ژنو می‌رود/هیچ کشوری حق غنی‌سازی ندارد/تحریم‌های اصلی پابرجا می‌ماند

به گزارش خبرگزاری فارس، «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید همانطور که «جان کری» پیش از این اعلام کرده بود، اگر حضور او در ژنو به کاهش اختلافات در مذاکرات هسته‌ای کمک کند، او به این مذاکرات می‌پیوندد.

به گفته ساکی، وزارت خارجه آمریکا با ژنو در تماس است و در صورت نیاز در مورد سفر به سوئیس تصمیم‌گیری می‌کند. با این حال، ساکی تاکید کرده است که سفر کری به ژنو به معنی قطعی شدن توافق نیست.

وی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی ایران در مذاکرات ژنو، گفت این موضوع قطعا یکی از موارد مورد بحث در ژنو است، اما «سیاست ما برای چند دهه این بوده است که هیچ کشوری حق غنی‌سازی ندارد». ساکی تأکید کرد که با این حال ایرانی‌ها چندین سال است که این موضوع را حق خود می‌دانند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد وضعیت تحریم‌ها بعد از دستیابی به توافق هسته‌ای هم گفت، موارد اصلی به وقت خود باقی خواهند بود و کاهش تحریم‌ها به صورتی خواهد بود که به هسته مرکزی رژیم تحریم‌ها آسیب نخورد. وی تاکید کرد که این کاهش تحریم‌ها به صورت «برگشت‌پذیر» خواهد بود.

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 از دو روز قبل در شهر ژنو سوئیس آغاز شده است. برخی منابع از احتمال ادامه مذاکرات در روز شنبه خبر داده‌اند. ساعتی قبل «سرگئی لاوروف» وزیری خارجه روسیه نیز برای حضور در مذاکرات وارد ژنو شد، اما هنوز حضور دیگر وزیران خارجه 1+5 مشخص نشده است. «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در تازه‌ترین اظهارنظر خود با بیان پیشرفت 90درصدی مذاکرات، گفته است هنوز مواردی مانده که اختلافاتی در مورد آن‌ها وجود دارد.

«جن ساکی» در اظهارات امشب خود با بیان اینکه «ذخایر اورانیوم، غنی‌سازی پلوتونیوم و شفافیت فعالیت‌های هسته‌ای» از جمله مهمترین موضوعات مورد بحث هستند. وی تاکید کرد که 1+5 به دنبال افزایش قابل ملاحظه محدودیت‌ها بر ظرفیت غنی‌سازی و ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول