اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با معرفی نفرات برگزیده

کنگره شعر «مرثیه سرخ حنجر» کاشان خاتمه یافت

نخستین کنگره شعر «مرثیه سرخ حنجر» با معرفی نفرات برگزیده در دو بخش کلاسیک و نیمایی طی مراسمی در تالار فرهنگ کاشان به کار خود پایان داد.

کنگره شعر «مرثیه سرخ حنجر» کاشان خاتمه یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، کارشناس فرهنگی تبلیغات اسلامی این شهرستان در این مراسم اظهار داشت: شعر و شاعری هنری است که می‌تواند با حرف الفبا فطرت‌های انسان‌ها را زنده کند بنابراین شعر باید در حوزه‌های ارزشی و تقویت وحدت ملی و دینی تولید شود تا بتواند به حفظ ارزش‌ها کمک کند.

حجت‌الاسلام حسن صنعتکار افزود: تولید شعرهای آئینی که متکی بر اسناد و روایات، شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادهای بومی و استفاده از توانایی آنها و پیوند بین پیر غلامان و مداحان اهل بیت‌(ع) و شعرای توانمند آئینی باشد می‌تواند تأثیرگذاری بیشتری در جامعه داشته باشد.

وی رمز جاودانگی و ماندگاری اشعار محتشم کاشانی را اخلاص، تزکیه روح، ظرفیت و تجربه این شاعر پرآوازه کاشانی دانست و خاطرنشان کرد: در جامعه امروز به تولید شعر و محتوای شعری که بتواند خالی از خرافه و بدعت باشد و تنها به جنبه‌های عاطفی و عاشورایی نپردازد، نیاز است.

صنعتکار از شعر به عنوان غذای روح آدمی نام برد و یادآور شد: تمامی افرادی که طبع شاعری دارند و می‌توانند در قالب شعر و هنر، عزاداری‌های امام حسین(ع) را زنده نگه دارند دارای جایگاه و مرتبه رفیعی نزد خداوند و ائمه اطهار(ع) هستند.

دبیر نخستین کنگره شعر مرثیه سرخ حنجر کاشان نیز در این مراسم آثار رسیده به دبیرخانه این کنگره را 400 اثر اعلام و عنوان کرد: از این تعداد آثار رسیده از سراسر کشور به دبیرخانه کنگره، تعداد 150 اثر رباعی و دوبیتی و 150 اثر نیمایی و سپید بود.

علی اصغر شاطری افزود: بر اساس رأی هیئت داوران کنگره نخستین کنگره شعر مرثیه سرخ حنجر، لوح و تندیس کنگره به نفرات برتر اول تا یازدهم در بخش شعر کلاسیک به ترتیب به حسین طاهری از زنجان، علی فردوسی از اصفهان، میثم داوودی از کرمانشاه، مریم پیله‌ور از رشت، عارفه دهقانی از تهران، محبوبه راهپیما از خوزستان، طیبه سلمانی‌نژاد از یزد، خانم حسنی محمدزاده از کاشان، آرش پورعلی زاد از رشت، مطهره عباسیان از خمینی شهر و سودابه مهیجی از تهران اهدا شد.

به گفته وی هیئت داوران همچنین لوح تقدیر و تندیس نفرات اول تا سوم نخستین‌کنگره شعر مرثیه سرخ حنجر در بخش شعر نیمایی را به ترتیب به عفت قادری از نیشابور، مجتبی ذاکری از هرمزگان و احمدرضا قدیریان از یزد اعطاء کردند.

شاطری یادآور شد: هیئت داوران کنگره، آثار حسنی محمدزاده، کریمخانی، زارعی، فردوسی، رجبی، سپهرکار، باختر، جوادی، مهدی جهاندار، جعفر رسول‌زاده را شایسته تقدیر دانست.

نخستین کنگره شعر مرثیه سرخ حنجر با حضور مسئولان و شعرای شهرستان کاشان، تهران، اصفهان، قم و استان مرکزی برگزار شد. 

انتهای پیام/2406/خ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول