اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

چگونه سور و سات قاتل خاموش را بر هم بزنیم؟

اعدام قاتل نامرئی با رعایت استانداردهای وسایل گرمایشی

با توجه به فرارسیدن فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی، رعایت استانداردها و نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی ضروری است تا از مسمومیت با گاز co به عنوان قاتل نامرئی جلوگیری کنیم.

اعدام قاتل نامرئی با رعایت استانداردهای وسایل گرمایشی

خبرگزاری فارس ـ ایمن‌السادات موسوی‌نژاد:

پرده اول

ـ تلفن 115 به صدا در آمد، علایم بیمار: سردرد، سرگیجه، بی‌حالی و در آستانه بیهوشی

ـ احتمال مسمومیت با گاز co

ـ آدرس خیابان باجک، کوچه 40، پلاک ...

ـ آمبولانس در حال حرکت به محل حادثه

ـ کارشناس اورژانس با مطرح کردن سئوالاتی اینطور راهنمایی می‌کند: پنجره‌ها را باز کنید و فرد در معرض هوای آزاد قرار بگیرد.

با رسیدن آمبولانس انجام درمان سرپایی ویژه برخی مصدومان و رساندن برخی افراد به بیمارستان با موفقیت انجام شد.

پرده دوم

ماموران اورژانس در محل حادثه حاضر شدند، متاسفانه این بار قاتل کار خود را بدون هیچ اثر انگشتی انجام داده و تنها اثر مقتولانی هستند که بر روی زمین قرار گرفته‌اند، گویا این قاتل در طول شبانه‌روز گذشته سور و ساتی داشته، گاز پیک‌نیک و جمع شدن گاز مونوکسیدکربن و ...

***

سالانه قاتل خاموش و نامرئی انسان‌های فراوانی را به کام مرگ می‌کشد، با آغاز فصل سرما و استفاده نامناسب و غیراستاندارد از وسایل گرمایشی کار شبانه‌روزی این قاتل شروع می‌شود، نام آن گاز مونوکسیدکربن (co) بوده که با توجه به اینکه بدون ‌رنگ و بو است، هیچ اثری از خود به جای نمی‌گذارد.

بر اساس گزارشی از مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم از ابتدای سال تاکنون 9 نفر بر اثر مسمومیت با گاز co مصدوم شدند که چهار نفر از این بیماران برای ادامه روند خدمات درمانی خود به بیمارستان‌های سطح استان منتقل شدند و پنج نفر به صورت سرپایی درمان شدند. خوشبختانه تاکنون در سال جدید هیچ مورد فوتی بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن گزارش نشده است.

این حوادث در شهرک پردیسان، روستای گیو واقع در بخش خلجستان و خیابان باجک روی داده است.

35 نفر از مصدومان بر اثر مسمومیت با گاز co در سال گذشته به صورت سرپایی درمان و 67 نفر به بیمارستان منتقل شدند و براساس آمار پزشکی قانونی، 6 نفر در اثر مسمومیت با این گاز جان خود را از دست دادند.

حتی اگر فرد جان خود را در اثر مسمومیت با گاز co از دست ندهد امکان دارد به نواقص عصبی و روانی پیشرفته مانند فلج عضوی یا اختلال قوای مغز دچار شود.

نبرد با قاتل نامرئی

در نتیجه قرارگیری در معرض گاز مونوکسیدکربن، این ماده جایگزین اکسیژن خون شده و در نتیجه بدن با کمبود اکسیژن مواجه می‌شود.

علایمی مانند سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ، کاهش سطح هوشیاری، تاری دید، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و فلج شدن عضلات در نبرد با این قاتل نامرئی بروز می‌کند و در نهایت در صورت پیروزی این قاتل، فلج عضلات از جمله عضلات تنفسی و در نهایت اغما و مرگ خاموش روی می‌دهد.

به گفته محمدجواد باقری رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم نخستین اقدام برای نجات فرد مسموم با گاز co در مراحل اولیه رساندن اکسیژن یا هوای تازه به فرد حادثه دیده و تماس با اورژانس 115 است.

وی خاطرنشان می‌کند: زمانی که افراد با اورژانس 115 تماس می‌گیرند هر سئوالی از آن‌ها پرسیده می‌شود  باید به طور کامل پاسخ دهند چراکه بر اساس پاسخ‌های آن‌ها تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد و توصیه‌هایی که می‌شود صرفاً برای نجات جان و کمک به مصدومان و بیماران است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم ادامه می‌دهد: مردم باید دید خود را تغییر دهند و سئوالات مطرح شده از سوی کارشناس را بدون پاسخ نگذارند تا بتوانند گامی به سوی بهبودی بردارند.

وی تصریح می‌کند: عموم مردم فلسفه سئوالات کارشناس در هنگام تماس با اورژانس 115 را نمی‌دانند و تصور می‌کنند با مطرح شدن این سئوالات وقت تلف می‌شود در صورتی که این تصورات نادرستی است که وجود دارد.

باقری می‌گوید: فرد تماس‌گیرنده با اورژانس ممکن است در اثر استرس آدرس اشتباه دهد که سبب اتلاف وقت می‌شود بنابراین باید بداند که زمان مسمومیت با گاز co وقت طلایی است و با یک آدرس اشتباه ممکن است فرد جان خود را از دست بدهد.

به گفته وی، عاملی که به طور مداوم مشاهده می‌شود، مسمومیت در فضای بسته مانند چادر، پارکینگ و داخل خودرو است که افراد برای گرم شدن اقدام به روشن کردن پیک‌نیک می‌کنند که در سال‌های گذشته شاهد حوادث تلخ در اثر این بی‌احتیاطی‌ها هم بودیم.

شرایط مناسب برای فعالیت خاموش مونوکسید کربن

روشن کردن پیک‌نیک و  استفاده از زغال در محیط‌های مسدود شرایط میزبانی از این قاتل خطرناک را فراهم می‌کند تا او بدون هیچ سر و صدایی به زندگی انسان‌ها پایان دهد.

شرایط کاری این قاتل نامرئی احتراق ناقص مواد سوختی در اثر مکش نامناسب یا عدم مکش لوله‌های بخاری گازی یا نفتی، سوختن ناقص نفت بخاری، بد کار کردن شومینه گازی یا سوختن ناقص شومینه‌هایی که سوخت آن‌ها چوب است، سوختن ناقص زغال (در منقل‌هایی که برای کرسی استفاده می‌شود)، بد کار کردن اجاق خوراک‌پزی، سوختن ناقص یا نامناسب آبگرمکن ژنراتورهای خانگی و روشن کردن خودرو در پارکینگ در بسته است.

استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، اطمینان از مکش کامل دودکش‌ها، لوله‌های بخاری، آبگرمکن و بازبینی صحت کامل وسایل گرمایشی مهم‌ترین راه مهار این قاتل و به نوعی پیروزی بر اوست.

عدم استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش، کنترل دودکش وسایل گرمایشی قبل از استفاده،‌ اطمینان حاصل کردن از باز بودن مسیر دودکش و استفاده از دودکش‌ بخاری کوتاه‌تر و مستقیم از دیگر موارد پیشگیری از مسمومیت با مونوکسیدکربن است و همچنین محل اتصالات دودکش باید محکم باشد تا دودکش از جای خود بیرون نیاید و دودکش‌های‌ بالای پشت‌بام باید دارای کلاهک مخصوص باشند.

مدت زمان بروز علایم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن تا زمان مرگ در افراد مختلف مشخص نیست زیرا مدت زمان مسمومیت با توجه به غلظت مواد و مدت زمانی که فرد در گاز co بوده متفاوت است.

افراد فراوانی به دلیل بی‌احتیاطی در استفاده از وسائل گرمایشی در فصل زمستان نتوانستند شب را به صبح برسانند و روز دیگر را آغاز کنند بنابراین همه افراد باید دست به دست یکدیگر دهند تا دستگیری قاتل خاموش و اعدام همیشگی‌اش با جرم قتل انسان‌های بی‌گناه محقق شود.

انتهای پیام/78003/م40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول