اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس اداره میراث فرهنگی کاشان مطرح کرد

«سفره برکت» از آیین‌های عاشورایی برزک کاشان

کار‌شناس مردم‌شناسی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، آیین سفره برکت را تنها یکی از این آیین‌های معنوی عاشورایی توابع این شهرستان به خصوص در شهر برزک عنوان کرد.

«سفره برکت» از آیین‌های عاشورایی برزک کاشان

عباس تراب‌ز‌اده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان با اشاره به برگزاری آیین عاشورایی سفره برکت در شهر برزک از توابع شهرستان کاشان اظهار داشت: مردم کاشان و مناطق تابعه بنا به رسمی دیرینه و پایبندی به عقاید مذهبی خود، همان طور که در ششمین روز فوت اموات‌شان مراسم یادبود برگزار می‌کنند با برگزاری مراسم مختلف از قبیل نخل‌گردانی، علم‌گردانی و غیره در ششمین روز شهادت سرور آزادگان جهان امام حسین(ع) نیز به سوگواری می‌پردازند که آیین سفره برکت یکی از این آیین‌های معنوی عاشورایی است.

وی تصریح کرد: این مراسم معنوی و روحانی که به عنوان اثر فرهنگی ناملموس در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده است با حضور انبوه و باشکوه اهالی مؤمن و متدین شهر برزک شهر با برنامه‌های ویژه این آیین برگزار شد.

این کارشناس مردم‌شناسی در خصوص چگونگی برگزاری این آیین نیز بیان داشت: زنان برزکی بنا بر یک رسم دیرینه در این آیین هفت کاسه یا بشقاب از آجیل یا تنقلات محلی نظیر جوزقند، گردو، بادام، کشمش، نخودچی، برگه قیسی، سیب و دیگر محصولات باغی را در مجمعی مسی بر روی سر می‌گذارند و به مسجد محله مصلی این شهر می‌آوردند و زمانی که به مسجد رسیدند تمام محتویات داخل آن سینی بزرگ را در سفره‌ای که در مسجد پهن شده است می‌گذارند.

تراب‌زاده ادامه داد: محتویات مجمعه‌ها درون مسجد بسیار زیبا و به تفکیک نوع آجیل با شمع و گل در قالب سفره‌ای با عنوان «سفره برکت» و به طول 10 تا 15 متر چیده شده و پس از آن مراسم با قرائت سوره مبارکه یاسین آغاز و متبرک می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پس از قرائت سوره یاسین برنامه‌های مرثیه‌خوانی و روضه‌خوانی در سوگ ماتم شهادت امام حسین(ع) سید و سالار شهیدان و مصائب اهل بیتش اجرا می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: مرثیه‌سرایی و روضه‌خوانی که برگزار شد در زمان برگزاری سخنران مراسم محتویات سفره برکت برای بسته‌بندی و توزیع بین عزاداران توسط جوانان هیئت موسی به طبقه فوقانی حسینه انتقال داده می‌شود.

تراب‌زاده در خصوص فلسفه برگزاری این آیین عنوان کرد: اعتقاد اهالی شهر برزک در برگزاری مراسم سفره برکت این است که این آیین معنوی عاشورایی محصولات باغی‌شان را پر خیر و برکت و در عین حال بیمه می‌کند.

وی در مورد تغییرات این آیین نیز ابراز داشت: آیین سفره برکت تا 30 سال قبل فقط در خانه چهار صفه محله مصلی این شهر برگزار می‌شده است.

به گفته وی، آیین روز ششم شهادت امام حسین(ع) و سفره برکت در آذرماه سال 91 در ششمین اجلاس شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

کار‌شناس مردم‌شناسی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، در ادامه خاطرنشان کرد: آیین‌ها، مراسم و برنامه‌های متعددی در سراسر کشور در سوگ و رثای شهادت امام حسین(ع) و اسارت خاندان طاهرینش با یک هدف و محوریت عشق به جگرگوشه رسول(ص) خدا و عزیز فاطمه زهرا(س)برگزار می‌شود که همه نشان از دین‌داری و وفاداری و میزان توسل و ارادت مردم ایران زمین به خاندان عصمت و طهارت دارد.

وی تصریح کرد: دست توسل و ارادت عزاداران حسینی در قالب آیین‌ها و مراسم سنتی مذهبی محرم متجلی می‌شود، آنچنان که همواره عاشورا و کربلا در جریان بوده و اسلام به برکت خون ثارالله زنده و پویا است.

انتهای پیام/2406/ب30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول