اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  خاورمیانه

کارشناس امور امنیتی و استراتژیک عراق در گفت‌وگو با فارس:

نقش «بندر» در حمله تروریستی به سفارت ایران در بیروت انکار ناپذیر است

کارشناس امور امنیتی و استراتژیک عراق ضمن اشاره به نقش شاهزاده «بندر بن سلطان» در اقدامات تروریستی غرب عراق، تاکید کرد که نقش شاهزاده بندر در حمله تروریستی به سفارت ایران در بیروت انکار ناپذیر است.

نقش «بندر» در حمله تروریستی به سفارت ایران در بیروت انکار ناپذیر است

«احمد الشریفی»، کارشناس مسائل امنیتی و استراتژیک عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد تاکید کرد، در بسیاری از اقدامات تروریستی که در سوریه و عراق رخ می‌دهد، دستان شاهزاده «بندر بن سلطان»، رئیس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی و مزدور دستگاه‌های اطلاعاتی و جاسوسی رژیم صهیونیستی مشاهده می‌شود.

احمد الشریفی با اشاره به حوادث تروریستی اخیر در استان «الانبار» در غرب عراق که در آن اقدامات تروریستی شدت بیشتری یافته و حتی تا نابودی پل‌های ارتباطی میان مناطق مختلف پیش رفته، گفت: این عملیات‌ها با تحول تاکتیکی از سوی گروه‌های تروریستی انجام می‌پذیرد تا به این ترتیب استان الانبار را از مناطق پیرامون جدا و به ‌تدریج آن را تبدیل به سنگر اصلی خود کنند.

وی در ادامه افزود: هدف بعدی گروه‌های تروریستی پس از اشغال کامل استان الانبار، تصرف  بغداد و پنج استان مجاور دیگر آن یعنی کربلا، نجف، صلاح‌الدین، کرکوک و موصل است، تا این مناطق را نیز به عرصه مانورها و ماجراجویی‌های خویش تبدیل کنند.

الشریفی در ادامه به این نکته تاکید کرد: این تحول جدید در استراتژی شبکه القاعده به رهبری بندر بن سلطان، بسیار خطرناک و شوم است و حتی می‌تواند، تمام منطقه را به آتش بکشد.

وی افزود: بندر بن سلطان در برهه اخیر شیوه جنگ پنهانی را در پیش گرفته و دایره عملیات خویش را تاحد زیادی گسترش داده، به طوری‌که این عملیات دیگر تنها به عراق محدود نمی‌ماند و کشورهای دیگر منطقه را نیز دربر گرفته است.

الشریفی افزود: نمونه بارز این تاکتیک جدید را چند روز گذشته در لبنان و در جریان حمله تروریستی به سفارت ایران در بیروت دیدیم که به طور مستقیم زیر نظر بندر بن سلطان و با همکاری شیخ الأسیر صورت پذیرفت. در چنین شرایطی می‌توان گفت که هم‌اکنون عملیات تروریستی و به‌ طورکلی درگیری‌های خاورمیانه با محوریت عربستان سعودی و البته با پشتیبانی و حمایت رژیم صهیونیستی انجام می‌شود.

این کارشناس امور استراتژیک عراق درباره حوادث اخیر استان الانبار در غرب عراق اظهار داشت که هدف اصلی از چنین عملیاتی در وهله نخست جداکردن این منطقه و به ‌دنبال آن قطع شریان اقتصادی عراق و اردن است که با سیاست تخریب و نابودی پل‌های ارتباطی بین دو کشور صورت می‌گیرد.

الشریفی تاکید کرد: یکی از اهداف چنین سیاست‌هایی از سوی عربستان سعودی می‌تواند ایجاد نوعی فشار بر کشورهایی نظیر عراق و اردن باشد تا نهایتا به تغییر موضع آمریکا در رسیدن به راه‌ حلی مسالمت‌آمیز در پرونده هسته‌ای ایران منتهی شود.

وی افزود: مسئله دیگری که در این‌جا باید به آن اشاره کرد، تحلیل چرایی حمله ترویست‌ها به پل‌ها و تخریب آن‌هاست. در این رابطه باید گفت که گروه‌های تروریستی به خوبی دریافته‌اند که قدرت نظامی هوایی و زمینی نیروهای ارتش عراق بسیار ضعیف است و از این‌رو تخریب پل‌ها به طور خودکار منجر به منزوی و جدا شدن یک منطقه و بالطبع جلوگیری نیروهای ارتش از پیش‌روی در آن خواهد شد.

الشریفی درباره پیش‌بینی اوضاع امنیتی استان الالانبار در آینده نیز اظهار داشت: استان الانبار از لحاظ امنیتی و نظامی استانی آسیب‌پذیر است. حملات تروریست‌ها در این استان دو هدف عمده را دنبال می‌کند: از یک سو با حمله به سازمان‌ها و مؤسسات امنیتی و دولتی، توان دولت را در حفظ امنیت تضعیف می‌کند و از سوی دیگر با واداشتن اهالی منطقه و قرار دادن آنها بین دو راهی مرگ یا پیوستن به القاعده، اقدام به جذب آنها به این سازمان تروریستی می‌کنند.

الشریفی در پایان اشاره‌ای نیز به اطلاعات درز یافته به بیرون درباره برخی از مقامات امنیتی عراقی در استان الانبار داشت که به شکل پنهانی اقدام به همکاری با نیروهای تروریستی می‌کنند .

وی در این‌باره گفت که بسیاری از مقامات امنیتی عراق خواستار بهره‌مندی از نیروی نظامی و تشکیلاتی به‌ مراتب بیشتر و قوی‌تری هستند، زیرا در برهه اخیر نیروهای وابسته به القاعده با تهدید خانواده‌های این افراد و یا با وعده‌های مالی وسوسه‌انگیز، آنها را از گردن نهادن به وظایف اصلی خویش دور کرده‌اند و آنها را یا از ترس کشته‌ شدن خانواده‌ها‌یشان و یا دستیابی به درآمد‌های کلان، نسبت به تحقق امنیت در این استان بی‌تفاوت کرده‌اند. 

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول