اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای کتاب کودک:

همه کودکان عاشق کتاب هستند/ مطالعه بانوان را توانمند می‌کند

رئیس شورای کتاب کودک با بیان اینکه مطالعه بانوان را توانمند می‌کند، گفت: منظور از مطالعه خواندن کلمات نیست، بلکه آن حس درونی و روحیه‌ای است که به انسان می‌دهد و سبب توانمندی‌اش می‌شود.

همه کودکان عاشق کتاب هستند/ مطالعه بانوان را توانمند می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، نوش‌آفرین انصاری عصر امروز در مراسم بزرگداشت هفته کتاب در سالن اجتماعات کوثر دماوند بیان کرد: همه کودکان در هر سنی و در هر فرهنگی، عاشق کتاب هستند و والدین باید بیاموزند که چگونه این عشق را در آنان شعله‌ور کنند.

رئیس شورای کتاب کودک با بیان اینکه نباید کتاب را به زبان کودکانه برای کودکان خواند، اظهار کرد: باید هر کتاب را با متن اصلی خودش و کتب اصیل را با متن ادبی کلاسیک خواند تا با زبان اصلی خود آشنا شوند.

انصاری شعار اصلی شورای کتاب کودک را مطالعه منابع وسیع‌تر در کنار کتاب‌های درسی خواند و ادامه داد:‌ پدر و مادرانی که به کودک خود می‌گویند اول درس خود را بخوان و بعد کتابی دیگر، اشتباه بزرگی مرتکب می‌شوند و برخوردهای این‏گونه، خنجری به قلب عشق به مطالعه در کودک می‌زند.

وی اضافه کرد:‌ کودکان با هم متفاوت و نیازمند کتاب‌های مختلف هستند و هر کتابی باعث کشف استعدادی در کودک خواهد شد.

رئیس شورای کتاب کودک که از بنیانگذاران علم کتابداری در کشور است، تصریح کرد: شعاری در کتابداری وجود دارد که کتاب را متعلق به همه می‌داند و بر همین اساس، باید برای همه کودکان از جمله نابینایان، ناشنوایان و ناتوان‌های جسمی و ذهنی نیز به فکر تألیف کتاب باشیم.

وی تأکید کرد: همه کتابخانه‌های عمومی کشور باید به بخش‌های ویژه این قشر از جامعه مجهز باشند و با ایجاد امکاناتی همچون موزه‌های حسی- لمسی، حتی نابینایان را در دیدن با چشم یاری کنند.

انصاری برگزاری نمایشگاه‌های کتاب که در چند سال اخیر باب شده است را بسیار خطرناک خواند و افزود: در این نمایشگاه‌‏ها، خوب و بد و درست و غلط مثل یک سوپر مارکت رنگارنگ در کنار هم قرار دارند و راهنمایی وجود ندارد که والدین را برای انتخاب بهترین کتاب بری کودک دلبندشان راهنمایی کند.

وی مقید شدن و عادت کردن خانواده‌ها به تلویزیون را باعث تک بعدی شدن افراد خواند و افزود:‌ رسانه‌ای نبودن باعث خاموشی روح جست‏‌وجوگر افراد شده و اتکای تک بعدی به تلویزیون باعث می‌شود اگر اطلاعاتی از آن کانال دریافت نشد، دیگر به دنبالش نرویم.

رئیس شورای کتاب کودک، کتابدار را انسانی دیگرخواه خواند و بیان کرد: 50 سال پیش به رشته کتابداری علاقه‌مند شدم و اکنون نیز خوشحالم که به توصیه استاد جمالزاده گوش کرده و وارد این رشته وسیع و پرمحتوا شدم.

وی اضافه کرد: در آن زمان دریافتم که فکر و عمل و فعالیت به اطلاعات وابسته است و اطلاعات به وسیله خواندن به دست می‌‏آید و پیشرفت هر فرد از کودکی تا بزرگی، از طریق افزودن به اطلاعات فراهم می‏‌شود.

به گزارش فارس، دکتر نوش‌‏آفرین انصاری در سال 1318 در هندوستان به دنیا آمد؛ پدرش کارمند وزارت امور خارجه بود و مادرش نیز دانش‌‏آموخته رشته آموزش پیش از دبستان بود.

وی در سال‏‌های 1342 در کنار آشنایی با شورای کتاب کودک و پس از شکل‏‌گیری طرح کتابخانه در روستا، برای آَشنایی با وضعیت واقعی روستاها به بازدید روستاهای پیرامون تهران رفت و سپس دستورالعمل ایجاد کتابخانه‌های روستایی را نوشت که از اولین نوشته‌های او به زبان فارسی است.

انتهای پیام/2568/ع30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول