اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از دیدار وزیر کار با مراجع تقلید + عکس

تاکید مراجع تقلید بر حل مشکلات اقتصادی بر پایه تاکیدات رهبری

مراجع تقلید و علما در دیدار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر حل مشکلات اقتصادی توسط دولت بر پایه منویات رهبری تاکید کردند.

تاکید مراجع تقلید بر حل مشکلات اقتصادی بر پایه تاکیدات رهبری

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مراجع تقلید و علمای شیعه در طول تاریخ پناهگاهی مردمی برای کسانی بوده‌اند که از ظلم و ستم شاهان و سردمداران به ستوه آمده بودند و راهی جز پناه آوردن به دین و عالمان دینی نداشتند؛ این جریان همچنان ادامه داشت تا اینکه انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید و نظامی الهی بر پایه دستورات خداوند و مفاهیم موجود در مکتب اهل بیت(ع) را به وجود آورد و از این پس این دولتمردان و مسئولان نظام بودند که برای راهنمایی خواستن و روشن شدن مسیر توسعه و پیشرفت کشور در همه جوانب به دیدار علما می‌رفتند و در حقیقت خانه‌های مراجع تقلید اینک پناهگاهی معنوی برای مدیران عالی‌رتبه نظام شده است.

دولت‌های پس از انقلاب هر یک به فراخور موضوعات گوناگون یا به بهانه مناسبت‌های مذهبی و ملی به محضر علما شرفیاب می‌شوند و علاوه بر فیض معنوی، رهنمودهای لازم را هم دریافت می‌کنند.

وزرای کابینه‌های مختلف نیز همین رویه را در پیش گرفتند و در هر دولتی شاهد بوده‌ایم که مدیران عالی‌رتبه هر وزارت‌خانه با حضور در قم و استفاده از محضر مراجع تقلید و علما علاوه بر اینکه گزارشی از روند امور را به اطلاع این بزرگان می‌رسانند، برنامه‌های آتی را هم با آنها در میان گذاشته و از محضرشان کسب اجازه و راهنمایی می‌کنند؛ همین شیوه و زانو زدن در برابر جایگاه علم دینی سبب شده است پیشرفت کشور در سایه دین‌مداری و ولایت‌پذیری راه خود را به سمت قله‌های افتخار طی کند.

در همین راستا دیروز و امروز علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سفری دو روزه به قم داشت و در برنامه‌های مختلفی شرکت کرد.

یکی از این برنامه‌ها دیدار با علما و مراجع تقلید بود.

ربیعی در نخستین دیدار به دفتر آیت‌الله علوی گرگانی رفت و پس از اقامه نماز مغرب و عشا با این استاد برجسته حوزه علمیه به گفت‌وگو نشست.

اشتغال جوانان اولویت اقتصادی کشور است/ دولت نباید به تجارت بپردازد

آیت‌الله سید محمدعلی علوی‌گرگانی در این دیدار پس از شنیدن گزارشی که وزیر از وضعیت موجود ارائه کرد، اظهار داشت: باید صاحبان تفکر و اندیشه بنشینند و برای مشکلات کشور راه حل مناسبی پیدا کنند.

وی افزود: باید راه درمان اصلی و حقیقی معضلات را یافت و مسئولان هم باید تلاش خود را در این راستا بیشتر کنند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به موسسات و سازمان‌هایی که هزینه‌های بیهوده در کشور مصرف می‌کنند، عنوان داشت: می‌توان با برنامه‌ریزی بخشی از مصرف را کاهش داد و اعتبارات را به دیگر مشکلات اختصاص داد.

وی ادامه داد: باید کسانی را که واقعا نیازمند کمک هستند مورد حمایت قرار دهیم و در این حوزه توجه به جوانان بیکار و حل معضل اشتغال آنها اولویت دارد و موجب بهره‌برداری بهینه از ظرفیت نیروهای داخلی خواهد شد.

آیت‌الله علوی گرگانی بر استفاده از ظرفیت‌های کشور در حل معضلات تاکید کرد و گفت: ارائه تسهیلات کشاورزی و صنعتی به حل مشکل بیکاری جوانان کمک می‌کند هرچند این امور نیازمند گذشت زمان هم هستند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: انتظار کمک از بیگانگان بیهوده است و بهترین راهکار بهره‌گیری از نیروها و ظرفیت‌های داخلی است؛ پرهیز از پرداختن و صرف هزینه برای مسائل غیرضروری و استفاده بهینه از نیروها و تقویت آنها تاثیر فراوانی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه دولت نباید وارد امور اقتصادی و تجارت شود، عنوان داشت: ملت باید به این کار بپردازند و دولت هم کار نظارت را انجام دهد تا فعالان اقتصادی از حدود قانونی تجاوز نکنند.

آیت‌الله علوی‌گرگانی گفت: رشد هر کشور نتیجه رقابت صحیح است؛ میلیاردها تومان خرج می‌شود ولی نتیجه لازم به دست نمی‌آید، بنابراین نیازمند سامان‌دهی هزینه‌ها هستیم.

ربیعی: شیوه پرداخت یارانه‌ها اشتباه بود

دیدار بعدی ربیعی با آیت‌الله سبحانی از مراجع عظام تقلید بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این دیدار با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیشتر خدمات خود را به اقشار محروم ارائه می‌کند، اظهار داشت: تعاون جایگاه خوبی در اقتصاد ایران ندارد؛ بنیان‌گذاران قانون اساسی روحی عدالت‌جویانه را دنبال می‌کردند و به بخش تعاون توجه داشتند ولی به دلیل برخی الزامات اقتصادی کار به سمت تشکیل تعاونی‌ها پیش نرفت.

وی افزود: بخش دیگر رفاه اجتماعی است؛ در این قسمت اقشاری که تنها دولت می‌تواند به آنها کمک کند زیر پوشش سازمان بهزیستی هستند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بحث بیمه، بازنشستگی و مباحث مربوط به کارگران را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: در بخش بیمه‌ای مسائل درمانی کارگران و کارمندان زیر نظر این وزارتخانه قرار دارد.

وی ادامه داد: طی این مدت شورای عالی بیمه فعال شده و افرادی متخصص به کار گمارده شده‌اند و تحولاتی را نیز به وجود آورده‌اند.

ربیعی با اشاره به گزارشی که اخیرا در هیئت دولت از وضعیت بیمه ارائه شده است، عنوان داشت: درصدد هستیم مشکل بیمه را برای همیشه در کشور حل کنیم هرچند بار مالی زیادی را بر دوش دولت می‌گذارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه شیوه پرداخت یارانه‌ها اشتباه بوده است، گفت: نباید این مبالغ به همه مردم به طور مساوی پرداخت می‌شد.

وی با اشاره به حوزه اشتغال به عنوان یکی دیگر از مباحث مورد بررسی در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار در کشور وجود دارند که برنامه‌ریزی برای این تعداد از افراد مشکل است.

ربیعی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی هم در همین وزارتخانه مورد توجه قرار می‌گیرند، گفت: تغییر سبک زندگی‌های دختران و پسران و آمار طلاق جزو این آسیب‌ها هستند؛ با این وجود ناامید نبوده و با همتی که در داخل کشور برای حرکت به سمت شرایط مقاوم و پایدار وجود دارد در صدد حل مشکلات هستیم و در سیاست خارجی هم امیدواریم نتایجی به نفع ملت ایران حاصل شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: امروز از نظر تفکر، یکدستی و تدبیر و دین‌داری دولت بسیار خوبی بر سر کار آمده و در این میان نیازمند دعای خیر مراجع و علما هستیم.

آیت الله سبحانی: قوانین کار بر اساس اعتماد متقابل کارگران و کارفرمایان باشد

آیت‌الله جعفر سبحانی هم در این دیدار با تسلیت فاجعه تروریستی در سفارت ایران در لبنان اظهار کرد: تروریست‌ها بدون هیچ منطقی مردان، زنان و کودکان را به قتل می‌رسانند و افراد زیادی را داغدار می‌کنند.

وی افزود: کار تروریست‌ها در حقیقت جاهلیت مدرن است که بازگشته و به ظاهر خود را آرام نشان می‌دهند ولی در باطن بسیار خشن و ناآرام هستند؛ آنچه دیروز در لبنان رخ داد هر انسان آزاده‌ای را متاثر کرد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه بلای تروریسم در سال‌های اخیر گریبان‌گیر جهان شده است، گفت: ریشه‌های تروریسم هم مشخص است؛ از خداوند می‌خواهیم به بشریت رحم کند و عامل تروریسم را بخشکاند.

وی در ادامه با اشاره به تاکید قرآن بر ایمان و عمل صالح عنوان داشت: در هر آیه که ایمان به خدا آمده عمل صالح نیز آورده شده است؛ باید دانست عمل صالح تنها به نماز و روزه اطلاق نمی‌شود و هر کاری که در راستای صلاح جامعه و بر اساس موازین شرعی صورت گیرد، عمل صالح است.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه همه کارگران که کارشان به نفع جامعه است مورد احترام بوده و عمل صالح انجام می‌دهند، تصریح کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های وابسته قوانینی تنظیم کنند که روابط میان کارفرمایان و کارگران به روابط میان اعضای یک خانواده شبیه باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: کارگران و کارفرمایان نباید رقیب هم باشند؛ حقوق هر یک باید محترم شمرده شده و به خوبی رعایت شود.

وی گفت: ممکن است کارگران به کارفرمایان یا بالعکس اعتماد نداشته باشند بنابراین قوانین و ضوابط میان این دو قشر باید در راستای کاهش بی‌اعتمادی و بهبود مسائل باشد.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به سال‌ها کار و تلاش کارگران و سهم آنها در تولیدات کشور خاطرنشان کرد: نباید انتظار داشت یک کارگر 30 سال کار کند و پس از آن دستش خالی باشد.

این مرجع تقلید خواستار حضور علما و روحانیون در جوامع کارگری و کارفرمایی شد و گفت: این امر سبب می‌شود آنها به کار فرهنگی بپردازند و از درون مشکلات را حل کنند.

پس از آن ربیعی و هیئت همراه به دفتر آیت‌الله موسوی اردبیلی رفتند.

دولت به کار کارشناسی عقیده دارد

ربیعی در این دیدار با اشاره به ادغام سه وزارتخانه برای تشکیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: اقشار ضعیف جامعه بیشتر زیر پوشش خدماتی هستند که این وزارتخانه ارائه می‌کند.

وی افزود: مسائل بیمه‌ای حوزه درمان به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوط می‌شود و دولت در صدد پرداخت بدهی‌های خود به صندوق‌های تامین اجتماعی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به حوزه اشتغال به عنوان دیگر عرصه مورد توجه این وزارتخانه عنوان داشت: آمار رسمی بیکاران در حال حاضر کمتر از میزانی است که کارشناسان آن را تخمین می‌زنند.

وی ادامه داد: در میان بیکاران افراد فارغ‌التحصیل هم وجود دارند؛ طی هشت سال گذشته مسیر ورودی دانشگاه‌ها به اتوبان تبدیل شد و تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان بیکار وجود دارند که مشاغل پایین را هم نمی‌پذیرند.

ربیعی خاطرنشان کرد: در بخش تعاون نیز انعطاف زیادی را شاهد نبوده‌ایم؛ بخش دیگر برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه بهزیستی است و قرار است دولت طرح‌های بیشتر و بهتری در این زمینه ارائه کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در سال‌های اخیر کار کارشناسی تعطیل شده بود، گفت: اکنون دولت وارد این حیطه شده و به کار کارشناسی عقیده دارد و حتی صداهای مخالفان را هم می‌شنود و به دنبال این هستیم که به عقب بازنگردیم.

وی افزود: دولت جدید امید را در کشور به وجود آورده و این جنبه باید بیشتر گفته شود زیرا اتفاقات خوبی در این عرصه رخ داده است.

آیت‌الله موسوی اردبیلی: من به آینده کشور امیدوارم و به یاری خداوند مشکلات حل خواهند شد

آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی نیز اظهار کرد: وظیفه ما این است که برای دولتمردان و مسئولان کشور دعا کنیم.

وی افزود: مشکلات این وزارتخانه بیش از سایر مراکز است و باید تلاش بیشتری هم در راستای حل آنها داشته باشید.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه طلیعه خوبی مشاهده می‌شود، خاطرنشان کرد: من به آینده امیدوارم و به یاری خداوند مشکلات حل خواهند شد.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی صبح امروز هم در نخستین دیدار به دفتر حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی، نماینده آیت‌الله سیستانی در قم رفت و با او دیدار کرد که این دیدار به صورت خصوصی و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

در دومین دیدار ربیعی و هیئت همراه به دفتر آیت‌الله نوری همدانی رفتند و با این مرجع تقلید هم دیدار کردند.

آیت‌الله نوری همدانی: حل مشکل بیکاری و تورم با تکیه بر آموزه‌های دینی 

آیت‌الله حسین نوری همدانی در این دیدار با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب همواره توصیه‌های مفیدی به مسئولان و مردم می‌کنند، اظهار داشت: دولت هم تلاشی شبانه‌روزی برای حل مشکلات دارد و ما از دولتمردان تشکر می‌کنیم ولی انتظاراتی هم در این میان وجود دارند.

وی افزود: نقدینگی زیاد در بازار تورم را در پی دارد، بنابراین نیازمند مدیریت نقدینگی برای کنترل تورم هستیم تا از این رهگذر آسیبی به کشور نرسد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه مسئولان و دولتمردان باید همه توان و انرژی خود را برای حل مشکلات به کار گیرند، عنوان داشت: گرانی‌ها معیشت مردم را با مشکل مواجه کرده و برای حل این معضل باید برنامه داشت.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلات اقتصادی می‌توان به بیکاری اشاره کرد که در این میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر دستگاه‌ها باید وارد عمل شوند و مشکل را حل کنند.

آیت‌الله نوری همدانی اشتغال، رفع گرانی، فراوانی نعمت و رفع بیکاری را از مهمترین تاکیدات اسلامی دانست و افزود: امام راحل و رهبر معظم انقلاب هم بر این موضوعات تاکید ویژه‌ای داشتند و دولتمردان باید با سرلوحه قرار دادن بیانات و منویات ایشان برنامه‌ای برای حل مشکلات تدوین کنند.

حضور در مراسم اختتامیه نهمین دوره مسابقات قرآنی جامعه کار، تلاش و تعاون کشور دیگر برنامه وزیر بود و او در انتها به دفتر آیت‌الله جوادی آملی رفت و با این استاد برجسته حوزوی هم دیدار کرد.

ربیعی: اصلاح فرهنگ کار بر اساس مبانی قرآنی/بهره‌وری در کشور پایین است

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم اظهار کرد: امام حسین(ع) به ما آموخت که در برابر ظلم و تزویر بایستیم و جانمان را فدای اسلام ناب کنیم.

وی افزود: امیدواریم برگزاری مسابقات و تمام فعالیت‌های قرآنی سبب شود توفیق خدمت‌گزاری بیشتر به نظام اسلامی را پیدا کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حضرت محمد(ص) با سخن و رفتار خود به مسلمانان درس می‌آموختند، عنوان داشت: ایشان بر دستان یک کارگر بوسه زدند تا به مومنان بگویند ارزش کار چنین افرادی بسیار بالاست.

ربیعی با بیان اینکه فرهنگ پس‌انداز امروز در جامعه ما کم شده و لازم است این فرهنگ را ترویج کنیم، خاطرنشان کرد: اگر هم پس‌اندازی صورت می‌گیرد خرد بوده و بیشتر به سمت سکه و ارز رفته است و پس‌اندازی مولد محسوب نمی‌شود و نوعی فرهنگ منفی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تغییر نگاه به کار و کارگر در جامعه ایرانی عنوان داشت: قرآن و روایات اسلامی معنایی ویژه به کار بخشیده‌اند در حالیکه کارگران و کارکنان امروز عقیده دارند حقوقشان به اندازه ساعات کاری نیست و اگر دو ساعت کار کنند برای آن میزان حقوق کافی خواهد بود.

وی گفت: حتی در جوامعی که سکولار هستند و نگاهی دینی به کار ندارند اخلاق حرفه‌ای یعنی تعهد اجتماعی به کار را به کار می‌گیرند ولی در جامعه ما کار به عنوان یک ارزش محسوب نمی‌شود.

ربیعی با بیان اینکه بر اثر برخی اتفاقات ارزش‌ها به حالت انفعال می‌روند، خاطرنشان کرد: وقتی مردم می‌بینند برخی اقشار با کم‌ترین زحمت به حقوق بالا می‌رسند بر رویشان تاثیر می‌گذارد و رفتار دیگری از خود نشان می‌دهند که این امر نیازمند آسیب‌شناسی بر اساس مفاهیم دینی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: تا زمانی که فرهنگ کار و تلاش بر اساس قرآن در جامعه اصلاح نشود هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری هم نمی‌تواند ما را به پیشرفت و توسعه همراه با عدالت برساند.

وی پایین بودن بهره‌روری را در کشور مورد توجه قرار داد و افزود: تا زمانی که این مشکل را برطرف نکنیم حتی با بالاترین فناوری‌ها هم راه به جایی نخواهیم برد؛ میزان بهره‌وری به عوامل مختلفی بستگی دارد ولی در این میان نوع تعامل فرد شاغل با کار و تکنولوژی‌‌های موجود مهم است.

ربیعی با اشاره به تاکیدات قرآن بر روی کار گروهی و تعاون عنوان داشت: یکی از مشکلات ما در امر توسعه نگاه به زمان است؛ توجه قرآن برنامه‌ریزی و نگاه به آینده است در حالیکه ما از نظر فرهنگی به گذشته‌ها می‌نگریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جامعه موفق را جامعه آینده‌نگر دانست و گفت: نظم و وقت‌شناسی موجب توسعه می‌شود ولی در جامعه ما چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: آموزه‌های اسلامی بر به جا گذاشتن خیرات تاکید دارند تا آیندگان بتوانند از آن بهره‌مند شوند ولی این فرهنگ در کشور ما رواج ندارد زیرا موسسات اقتصادی به سمتی می‌روند که به سرعت به بازدهی برسند.

ربیعی خیر جمعی و تاکیدات قرآنی در این زمینه را مورد توجه قرار داد و افزود: تصمیم‌گیری صحیح بر اساس کار کارشناسی و عقلایی فکر کردن و نیز عمل صالح مد نظر اسلام باید در اولویت قرار گیرد.

انتهای پیام/78004/ش40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول