اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه آزاد اسلامی تهران:

دینداری از مسیر عدالت می‌گذرد

استاد دانشگاه آزاد اسلامی تهران در نخستین کنگره بین‌المللی قرآن گفت: جامعه‌ای که عدالت محور نباشد، معنویت‌محور نیز نخواهد بود.

دینداری از مسیر عدالت می‌گذرد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، در دومین روز از نخستین کنگره بین‌المللی قرآن کریم که ظهر امروز در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد علی ایازی در رابطه با مبانی انسان‌شناسانه عدالت اجتماعی در قرآن، اظهار داشت: در مسئله عدالت اجتماعی این بحث مطرح است که چه دسته‌ای از مسائل در حوزه انسان وجود دارد که تاثیرگذار در عدالت اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه عدلیه در تفسیر توحید، معاد و نظام آفرینش قرار دارد، افزود: ما با اصل‌های کرامت، عدالت و اراده انسان می‌توانیم سراغ عدالت برویم که در واقع به سراغ عقاید، احکام و اخلاق می‌رویم.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی تهران با اشاره به اصل کرامت انسان، خاطرنشان کرد: مراد از واژه کرامت در قرآن این است که کرامت از آن همه فرزندان آدم است و بین کرامت انسان و فضیلت انسان تفاوت وجود دارد.

ایازی ادامه داد: آن چیزی که وجه تمایز انسان از سایر موجودات است همان کرامت انسان است که به دلیل داشتن عقل و حق انتخاب و داشتن ظرفیت تکلیف لایق آن است.

وی از دلایل دیگر کرامت انسان در آیات قرآن کریم به مسئله خلیفه خدا شدن انسان بر روی زمین اشاره کرد که یکی از مبانی انسان‌شناسانه و دلیل کرامت انسان است و افزود: خداوند در دو آیه قرآن بر این مسئله تاکید دارد آنجا که می‌فرماید با دست خودم ساختم و از روح خودم در او دمیدم.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی تهران با اشاره به یکی دیگر از مبانی انسان‌شناسانه به اینکه انسان مَثَل اعلای خداوند در روی زمین است، بیان داشت: در مبنای بعدی انسان امانت‌دار خداوند است و در قرآن، انسان را امانت‌دار خود معرفی می‌کند.

ایازی با بیان اینکه داشتن استعداد و پذیرش امانت از دیگر مبانی کرامت و شناخت هویت انسان است، افزود: انسان با چنین ظرفیت و آمادگی بین میان تمام موجودات کرامت دارد.

وی عنوان کرد: در آیات دیگر قرآن تسخیر موجودات جهان آفرینش و اینکه همه موجودات در تسخیر انسان هستند اشاره به کرامت او دارد.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی تهران تأکید کرد: در آیات قرآن به اراده انسان در راستای کرامت وی چنین اشاره می‌شود که انسان دارای اراده و اختیار است و می‌تواند در پوئیدن راه هدایت و انجام تکالیف الهی خود تصمیم بگیرد.

ایازی در پایان با اشاره به اصول انسانی و آزادی که در آیات قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است، ابراز داشت: قرآن می‌گوید دینداری از مسیر عدالت می‌گذرد و جامعه‌ای که عدالت محور نباشد معنویت محور نیز نخواهد بود.

انتهای پیام/2202/ذ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول