اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

حاشیه‎های گشایش لویه جرگه مشورتی

لویه جرگه افغانستان؛ از تدابیر شدید امنیتی تا غیبت برخی چهره‎های سرشناس

لویه جرگه مشورتی که با حضور 2500 نماینده و به منظور بررسی پیمان امنیتی کابل-واشنگتن از صبح امروز آغاز شد با حاشیه‎هایی نیز همراه بود.

لویه جرگه افغانستان؛ از تدابیر شدید امنیتی تا غیبت برخی چهره‎های سرشناس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، صبح امروز لویه جرگه مشورتی تحت پوشش گسترده نیروهای امنیتی افغان با حضور بیش از 3 هزار شرکت کننده برگزار شد.

کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان و سفیران کشورهای خارجی مقیم کابل نیز از جمله دعوت شدگان بودند که برخی از آنان در لویه جرگه حضور یافتند.

نظم و انضباط ویژه

مسئولان برگزاری لویه جرگه مشورتی، تمام آمادگی‎های لازم را برای پذیرایی از شرکت کنندگان و مهمانان اتخاذ کرده بودند؛ به گونه‎ای که نه مأمور غیرضروری در آنجا به چشم می‎خورد و نه هم برنامه‎ای غیرضروری طراحی شده بود.

در افغانستانی که مردم آن بیش‎تر به رفتار فراتر از دایره تعریف شده عادت دارند، نظم و انضباط و حسن‎مدیریت دست‎اندرکاران لویه جرگه مشورتی ستودنی است.

پوشش امنیتی آهنین

نیروهای امنیتی افغان یک هفته پیش محل برگزاری لویه جرگه و منازل اطراف آن را تحت پوشش شدید امنیتی قرارداده‎اند که کوچک‎ترین حرکت غیرعادی در داخل کمربند امنیتی لویه جرگه با واکنش جدی مأموران امنیتی مواجه می‎شود. به همین دلیل، در روز برگزاری لویه جرگه، هیچ حرکت منفی از سوی مخالفان مسلح علیه این جرگه راه‎اندازی نشد.

همچنان در هر چند متر ده‎ها سرباز مجهز به انواع جنگ‎افزارهای سبک ایستاده و با هشیاری تمام حرکات و رفتار عابران را زیر نظر داشتند. تهیه فیلم و عکس در بیرون از تالار لویه جرگه، ممنوع شده بود و اگر کسی اقدام به چنین کاری می‎کرد، با واکنش نیروهای امنیتی مواجه می‎شد.

غیبت برخی چهره‎های سرشناس افغان و اعضای پارلمان

براساس اعلام کمیسیون آمادگی برگزاری لویه جرگه، بیش‎ترین چهره‎های سرشناس و رهبران جهادی افغانستان در لویه جرگه مشورتی دعوت شده‎اند اما در هنگام برگزاری برخی از این چهره‎ها غایب بودند.

«عبدالله عبدالله» رهبر ائتلاف ملی افغانستان و کاندیدای ریاست جمهوری، «محمدمحقق» رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، «عبدالرشید دوستم» رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان، «محمد اکبری» رهبر حزب وحدت ملی اسلامی و «قربان‎علی عرفانی» عضو پارلمان نیز در این جرگه حضور نداشتند.

براساس برآوردها، از میان اعضای پارلمان نیز تنها یک سوم آنان در مراسم گشایش لویه جرگه حضور داشتند. همچنین «محمدیونس قانونی» رئیس پیشین و عضو کنونی پارلمان و شمار دیگری از رهبران اپوزسیون دولت در این جرگه شرکت نکردند.

اما برخلاف؛ «فضل‎هادی مسلم‎یار» رئیس مجلس سنا و بیش‎ترین اعضای این مجلس در مراسم گشایش لویه جرگه مشورتی حضور داشتند. از سویی دیگر، کرسی «عبدالهادی ارغنیوال» وزیر اقتصاد و رهبر حزب اسلامی افغانستان نیز در این جرگه خالی بود.

اعتراض به قرارداد با آمریکا

در حالی که «حامد کرزی» نامه رئیس جمهور آمریکا را به اعضای جرگه می‎خواند، «بلقیس روشن» عضو مجلس سنا، با جملاتی که درست قابل تشخیص نبود، سخنان رئیس جمهور افغانستان را مختل کرد.

سپس وی، پارچه سفیدی را بلند کرد که روی آن این عبارت نوشته شده بود: «پیمان با آمریکا، وطن‎فروشی است»

هرچند رئیس جمهور افغانستان روشن را به آرامش فراخواند اما وی به سخنانش خویش ادامه داد تا این که از گوشه دیگر مجلس، فریاد «مرگ بر پاکستان» بلند شد.

پس از چند لحظه، این نماینده معترض لویه جرگه مشورتی، خود، مجلس را ترک کرد و نظم دوباره به مجلس برگشت.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول