اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از دومین روز کنگره ابن شهرآشوب مازندرانی

توصیف زیبای وزیر ارشاد از «ابن‌ ‌شهرآشوب »‌/تحسین علمای اهل سنت‌ از آثار عالم مازندرانی

نخستین کنگره بین‌المللی ابن‌شهرآشوب ساروی شامگاه امروز در ساری به کار خود پایان داد و مرحله پایانی این کنگره دوم آذر در شهرستان قم با سخنرانی آیت‌االله جوادی آملی، آغاز می‌شود.

توصیف زیبای وزیر ارشاد از «ابن‌ ‌شهرآشوب »‌/تحسین علمای اهل سنت‌ از آثار عالم مازندرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، از صبح امروز دومین روز از کنگره بین‌المللی ابن‌شهرآشوب ساروی در بارش باران، آغاز شد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این کنگره با اشاره به اینکه یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ شیعه ابن‌شهر آشوب است، بیان داشت: برگزاری این کنگره اقدام قابل ستایش و تقدیری برای شناخت بیشتر این شخصیت عالی مقام است.

وی با بیان اینکه مقالات زیادی به این کنگره عرضه شده است،ادامه داد: تالیفات ابن شهرآشوب باید احیا شود.

*ابن شهر آشوب و شناسایی شیعه

جنتی با اشاره به اینکه ابن شهرآشوب در حالی در عمر خود برای مکتب تشییع قلم زد که در آن مقطع حکومت در دست افراد خاص بود که اجازه بروز دیگر اندیشه‌ها را نمی‌دادند، گفت: ابن شهرآشوب در غربت آن روزگار سعی کرد شیعه را آن گونه که باید به جامعه بشناسد.

وی افزود: حوزه علمیه ویژگی ابن‌شهرآشوب در یافتن پاسخ‌های نو برای پرسش‌های کهنه را مورد توجه قرار داده و بکوشند کنجکاوی جوانان جست‌وجوگر را پاسخ دهند.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه ابن‌شهر آشوب تمام روزگار خود را برای گرفتن جرعه‌ای از علوم آل محمد(ص) به کار گرفت، یادآور شد: آثار او مورد توجه عالمان و دانشمندان است و باید او را مرد سفرهای علمی دانست.

جنتی با اعلام اینکه ابن‌شهر اشوب از محضر دانشمندان سنی و شیعه بهره‌ فراوان برد، تصریح کرد: این مسئله نشان از روحیه خاص علمی و تعامل سازنده این علامه دوران دارد.

*تداوم گفت‌وگوی شیعه و سنی با الهام از اندیشه‌های ابن‌شهرآشوب

وی خاطر نشان کرد: امروز هم می‌توان از این روحیه الهام گرفت و گفت‌وگوهای علمی را بین شیعه و سنی رواج داد.

جنتی با بیان اینکه ابن‌شهرآشوب مظهر جست‌وجوی علمی میان مذاهب اسلامی است، گفت: ابن‌شهرآشوب مدافع تشیع بود و به مخالفان پاسخ‌های مستدل می‌داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه خطه مازندران و مجموعه استان‌های ساحلی با توجه به حضور میلیونی گردشگران ممکن است مشکلات از نظر فرهنگی پدید آید، ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی به ریشه‌یابی نسبت به برخی آسیب‌های که وجود دارد، بپردازد.

وی ادامه داد: تازمانی که ریشه نابسامانی‌ها را علت‌یابی نکنیم نمی‌توانیم راه‌حل‌های درست و عملی دست یابیم.

این مسئول با بیان اینکه توسعه فرهنگ دینی و ارزش‌های اسلامی در جامعه از رسالت‌های وزارت ارشاد است، گفت: باید تلاش کنیم با ریشه‌یابی‌ بتوانیم بر این ناهنجاری قائل شویم.

وزیر ارشاد ابن‌شهر آشوب را از شخصیت‌های برجسته تاریخ تشیع برشمرد.

وی با بیان اینکه مازندران در طول دو قرن اخیر خواستگاه علمای بزرگ و شخصیت‌های برجسته بوده است، افزود: وجود امامزادگان متعدد در مازندران نشانه آن است که این خطه پناهگاهی برای فرزندان اهل بیت بوده است.

وزیر ارشاد ادامه داد: از جمله کسانی که در حضور حضرت عبدالعظیم از عراق به خطه ری خیلی کمک کردند مردم طبرستان بودند.

*ارسال مقاله از 20 کشور جهان به کنگره ابن‌شهر‌آشوب ساروی

آیت‌الله نورالله طبرسی نماینده ولی فقیه در مازندران نیز در این کنگره، اظهار داشت: مصائب سالار شهیدان بخشی از کتاب المناقب است.

وی تصریح کرد: ابن‌شهرآشوب در کتاب خویش درباره سالار شهیدان بیان داشت که امام حسین(ع) سالار شهیدان آخرین حلقه‌آل‌الله بود که با وضع بسیار فجیع و زننده‌ای توسط یزیدیان شهید شد.

نماینده ولی فقیه در مازندران افزود: شهادت به این وضع که یزیدیان در حق امام حسین(ع) روا داشتند در تاریخ سراغ نداریم.

وی تاکید کرد: شهادت امام حسین(ع) مصیبتی است که گذشت زمان آن را مشتعل‌تر می‌کند.

طبرسی با اشاره به فاصله 30 کیلومتری محل برگزاری کنگره با شهرستان ساری خاطرنشان کرد: هوای بارانی و فاصله با شهر ساری نیز نتوانست مانع از حضور مردم  و مشتاقان به ابن‌شهرآشوب در این کنگره شود و استقبال بسیاری خوبی از برگزاری این کنگره در ساری شد.

*انتقال مشکلات مالی برگزاری کنگره به وزیر ارشاد

وی با اشاره به حضور دانشگاهیان در این کنگره بیان داشت: با حضور دانشگاهیان و عامه مردم کنگره‌ای در خور شان برای ابن شهرآشوب در زادگاهش برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به برخی مشکلات مالی که در برگزاری کنگره به وجود آمد، بیان داشت: مشکلات مالی کنگره را به وزیر ارشاد اطلاع دادیم.

وی ادامه داد: به وزیر ارشاد اعلام کردیم که وضع مالی ما برای کنگره مناسب نیست و وزیر ارشاد نیز همین گلایه را به ما برگرداند.

طبرسی با بیان اینکه همه مراجع  به عظمت و بزرگی این کنگره و آنچه که باید درباره این عالم بزرگ مطرح کنند در قالب پیام  مطرح کردند، گفت: مراجع با سخنان خود در حق این عالم قدرشناسی کردند.

*آثار ابن‌شهرآشوب تحسین علمای اهل سنت را برانگیخت

استاندار مازندران در ادامه این کنگره، اظهار داشت: ابن‌شهرآشوب نابغه عصر خود بود.

ربیع فلاح با اشاره به اینکه طبرستان 400 سال مرکز افکار تشیع در جهان اسلام بود، ادامه داد: باید بر خود ببالیم که طبرستان مهد اسطوره‌های علمی همچون ابن‌شهرآشوب بوده است.

نماینده عالی دولت در مازندران تصریح کرد: اگر چه تاکنون در نشر افکار این گوهر تابناک شایسته عمل نشده است اما این کنگره سرآغازی است تا تمام گویندگان علم و معرفت در احیا تفکر ناب این اندیشمند ساروی تلاش کنند.

وی ادامه داد: به این ترتیب همه طالبان علم از منابع و افکار این دانشمند بهره‌مند شوند.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه آثار ابن‌شهرآشوب سراسر برای احیاء مکتب اهل بیت است، گفت: آثار او از چنان بن مایه‌های علمی و سند متقن برخودار است که تحسین علما اهل سنت را هم در پی داشته است.

وی با اشاره به اینکه ابن‌شهر‌آشوب دانشمندی که در تمام علوم اسلامی مقام بلند به دست آورده است، یادآور شد: این عالم قهرمان عرصه قلم و نگارش و اساتید نقل حدیث بود.

فلاح خاطرنشان کرد: ابن‌شهر‌آشوب با وجود حاکمیت مطلق جاهلی در آن مقطع به روشنگری دینی پرداخته است.

*نیازمند مرکزی برای حفظ گویش مازندرانی هستیم

حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران  هم در سخنانی با اشاره به اینکه عالم هر جا باشد جایگاه خاص خود را دارد، اظهار داشت: عالمان هویت جامعه را به وجود آوردند.

دبیر کنگره بین‌المللی ابن‌شهر آشوب افزود: این عالم متعلق به این منطقه نبوده و شخصیت جهانی بود.

وی با اشاره به بضاعت و لیاقت مازندران از الطاف و عنایت باری‌تعالی اضافه کرد: مازندران قطعه‌ای از بهشت است.

ابراهیمی با بیان اینکه نخستین حکومت تشیع در مازندران تشکیل شد، افزود: این مردم مازندران بودند که داعی کبیر را از ری به مازندران آورده و این حکومت را تشکیل دادند.

این مسئول ادامه داد: در پیشانی ایران چهره مازندران به بالاترین ابهت و جایگاه دست یافت.

ابراهیمی با بیان اینکه دنیای سوسیالیست و جهان مارکولنین می‌خواستند تفکر خود را در این منطقه ارائه دهند، یادآور شد: وجود امامزاده‌ها در مازندران نشان از ارادت مردم این خطه به خاندان اهل بیت بود و مانع از بروز این تفکر شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: دنیای کاپیتالیسم نهایت امر را به کار برد تا با فراماسونری ورود یافته و تفکر لیبرالی را ایجاد کند که در مازندران موفق نشد.

دبیر کنگره بین‌المللی ابن شهرآشوب با بیان اینکه این عالم در هشت سالگی حافظ کل قرآن بود، گفت: بعد از شیخ طوسی ابن‌شهرآشوب دومین کسی که است که به شیخ طائفه‌ دست یافت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه به فرهنگ دریا در مازندران باید توجه شود، گفت: متولی‌گری دریا حرف‌های بسیاری دارد و باید بیشتر به آن پرداخت.

ابراهیمی با بیان اینکه نیازمند مرکزی هستیم تا گویش مازندران از گلوگاه تا رامسر را حفظ کند، خاطرنشان کرد: نیازمند هنرکده برای تبادل تجربیات و نمایشگاه عرضه و تبادل فرهنگی هستیم.

به گزارش فارس، نخستین کنگره بین‌المللی ابن‌شهرآشوب ساروی شامگاه امروز در ساری به کار خود پایان می‌دهد،مرحله پایانی این کنگره دوم آذر در شهرستان قم با سخنرانی آیت‌االله جوادی آملی، آغاز می‌شود.

انتهای پیام/86007/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول