اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  انرژی اتمی

ژنو ۳ به روایت خبرنگاران فارس/43

وزرای خارجه 1+5 جمعه به ژنو می آیند؟

با ادامه مذاکرات ژنو در روز دوم، اخبار تایید نشده ای مبنی بر احتمال سفر وزرای خارجه 1+5 به این شهر مطرح است.

وزرای خارجه 1+5 جمعه به ژنو می آیند؟

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس، از اوایل روز گذشته (چهارشنبه) بود که شایعاتی مبنی بر احتمال سفر وزرای خارجه 1+5 به ژنو مطرح شد. اما چون مذاکرات تازه شروع شده بود، این خبر چندان هم در بین خبرنگاران مطرح نشده بود. خبرنگار فارس صبح روز چهارشنبه از منابعی نزدیک به محافل روس درباره احتمال سفر لاوروف به ژنو کسب اطلاع کرد. گمانه زنی این منابع حکایت از آن داشت که لاوروف احتمالا جمعه به ژنو سفر می کند.

در ادامه پیگیری های خبرنگار فارس، هیچ منبع رسمی این خبر را تایید نکرد. اما این شایعه پیچید تا اینکه برخی ها مدام از احتمال سفر لاوروف و سایر وزاری خارجه به ژنو سخن می گفتند. وجود تدابیر امنیتی شدید در مقایسه با دفعات قبل و محدود کردن دسترسی به هتل محل اقامت تیم های مذاکره کننده این گمانه را در بین خبرنگاران تقویت کرد.

همچنین در هتل محل اقامت تیم های مذاکره کننده، سه طبقه از طبقات برای حضور احتمالی وزرای خارجه 1+5 رزرو شده است.

از طرفی خبر تعویق سفر جان کری به سرزمین اشغالی هم در کنار این موارد این گمانه را پررنگ تر کرد.

 یک مقام وزارت خارجه آمریکا در خصوص احتمال سفر کری به ژنو گفت که هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است و سفر وی در صورت حصول پیشرفت در مذاکرات امکانپذیر است.

از آنجایی که در نشست های روز گذشته در خصوص فرآیند و نحوه ادامه مذاکرت بحث شد، و کار به نگارش متن توافق نکشید، هنوز کمی عجولانه است که در خصوص سفر وزرای خارجه به ژنو اظهار نظر کرد.

از طرفی تشدید تدابیر امنیتی و رزرو اتاق های هتل هم به خودی خود دلیلی کافی برای سفر وزرای خارجه به شهر مذاکرات ایران و 1+5 نیست؛ چرا که در دور قبل سفر غیرمنتظره وزرای خارجه، مقامات سوئیسی را غافلگیر کرد. بخاطر همین سوئیسی ها این بار از همان ابتدا تدابیر امنیتی را برقرار کردند تا اینکه در صورت سفر وزرای خارجه در دقیقه نود دست به کار و آچمز نشوند و از قبل آماده برقراری امنیت برگزاری نشست در سطح وزارتی باشند.

رزرو اتاق های هتل هم دلیلی برای سفر نیستند، اما چون در دور قبل وزرای خارجه به ژنو آمدند، این طبیعی و قابل انتظار است که مقامات هتل چند طبقه یا اتاق را برای وزرای خارجه خالی نگه دارند.

خبرنگار فارس امروز صبح از دو دیپلمات غربی کسب اطلاع کرد که آنها هم در این زمینه بر عدم قطعیت سفر وزرای خارجه تاکید کردند و آن را منوط به مذاکراتی که امروز شکل می گیرد، دانستند.

در مجموع می توان گفت که تکلیف سفر وزرای خارجه 1+5 به ژنو فعلا مشخص نیست ولی احتمال آن همانطور که از 10 روز پیش وجود داشت، همچنان پابرجاست. پس بهتر است کمی صبر کرد تا دید خروجی مذاکرات امروز چه است و آیا ژنو آماده پذیرش جنابان وزیران خارجه خواهد بود یا نه.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول