اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی خبر داد

امکان مطالعه یک دور تفسیر قرآن در سال با طرح «هر روز با قرآن»

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: طرحی با عنوان هر روز با قرآن را در قالب 365 دفتر کوچک تدوین کرده‌ایم که افراد با خواندن یک دفتر کوچک در هر روز می‌توانند در عرض یک سال یک دور تفسیر قرآن را بخوانند.

امکان مطالعه یک دور تفسیر قرآن در سال با طرح «هر روز با قرآن»

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد خامه‌‌گر در حاشیه نخستین کنگره بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: تفسیر ساختاری قرآن کریم روش جدیدی در تفسیر قرآن کریم است که در آن آموزه‌ها، استنباط‌ها، و برداشت‌هایی که از قرآن می‌شود با توجه به ساختار، غرض اصلی سوره و تقسیم‌بندی درونی سوره انجام می‌گیرد.

وی افزود: در این روش ابتدا بر اساس قواعد مشخص، غرض سوره و سپس ساختار آن را استخراج می‌کنیم که بر آن اساس وقتی سوره‌های قرآن را تفسیر می‌کنیم نگاهی پیوسته و جامع به محتوای سوره خواهیم داشت.

خامه‌گر در ادامه با اشاره به چنین نگرش و برخورد با آیات قرآنی گفت: هر چند در گذشته هم ردپایی از چنین نگرشی در تفاسیر معتبر شیعه می‌یابیم اما به شکل ویژه در صد سال اخیر به خصوص بعد از تدوین تفسیر شریف المیزان به این مسئله توجه شده است.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بیان داشت: در فعالیتی که ما به انجام رسانده‌ایم نگاه ساختاری را در عناصر مختلف تفسیر مانند شناسایی تاریخ نزول سوره و غیره دخالت داده‌ایم.

وی با بیان اینکه بر همین اساس نخستین فعالیت ما ترجمه ساختاری قرآن کریم بوده افزود: تا کنون موفق به چاپ ترجمه سوره بقره شده‌ایم.

خامه‌گر در باب دومین فعالیت خود در این راستا از تفسیر ساختاری مختصر قرآن کریم که تاکنون نزدیک به 8 جزء آن کار شده نام برد.

وی ابراز کرد: طرحی بر همان اساس با عنوان هر روز با قرآن با 365 دفتر کوچک را تدوین کردیم که افراد با خواندن یک دفتر کوچک در هر روز می‌توانند در عرض یک سال یک دور تفسیر قرآن را بخوانند که از آن دفاتر نزدیک به 110 دفتر آن تولید شده است.

خامه‌گر در ادامه از انجام تفسیر ساختاری استدلالی نیز نام برد و گفت: تاکنون 30 جزء این نوع تفسیر نیز به انجام رسیده و 9 دفتر آن نیز چاپ شده و بقیه به زودی انجام و به چاپ خواهد رسید.

وی با اشاره به تالیف کتابی تحت عنوان ساختار مهندسی سوره‌های قرآن که قبل از همه فعالیت‌های ذکر شده به چاپ رسیده افزود: در این کتاب مبانی این نظریه و دلایل آن را بیان داشته و روش کشف غرض و ساختار سوره را گزارش داده‌ام.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در خاتمه با بیان اینکه گرد هم آمدن قرآن‌پژوهان و علاقمندان معارف قرآنی در چنین همایش‌هایی به ویژه در سطح بین‌المللی و دعوت از استادان طراز اول قرآنی کشور بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است، گفت: برگزارکنندگان کنگره‌های قرآنی توجه داشته باشند این همایش‌ها هر قدر از نظر موضوعی محدودتر باشند در ایجاد حرکتی علمی تاثیرگذارتر خواهند بود.

انتهای پیام/2202/ج30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول