اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه تهران:

بیشتر روایات امام رضا (ع) روایات قرآنی است

استاد دانشگاه تهران در نخستین کنگره بین المللی قرآن در مشهد گفت: بیشتر روایات امام رضا (ع) روایات قرآنی است.

بیشتر روایات امام رضا (ع) روایات قرآنی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، در نخستین کنگره بین‌المللی قرآن کریم با موضوع انسان و جامعه که ظهر امروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد برگزار شد، مجید معارف یکی از سخنرانان این کنگره در رابطه با ارتباط امام رضا (ع) و قرآن اظهار داشت: سخن گفتن از رابطه امام رضا (ع) و قرآن کار خطیری است و بیشتر روایات امام رضا (ع) روایات قرآنی است.

وی گفت: امام صادق (ع) می‌فرماید جدم فرمود قرآن را مثل ریگ در دهان نچرخانید و سعی کنید وقتی قرآن را تلاوت می‌کنید دلهای شما تحت تاثیر قرار گیرد.

معارف در ادامه با تاکید بر لزوم تامل در آیات قرآن گفت: امام رضا(ع) می‌فرماید اگر بخواهم می‌توانم در کمتر از سه روز قرآن را ختم کنم اما اینکار را نمی‌کنم جز اینکه با خواندن هر آیه بر آن تامل می‌کنم.

وی افزود: روایات ائمه بر اساس مبانی حدیث شناسی شیعه بر چهار مبنا استوار است و اولین مبنا هویت دینی روایات امامان است که منشأ روایات تمامی امامان به احادیث و سنن پیامبر بر می‌گردد.

معارف دومین مبنا را معیت دائمی اهل بیت با قرآن بر مبنای حدیث ثقلین عنوان کرد و افزود: در نظر گرفتن تنوع روایات قرآنی مبنای سوم است و مبنای چهارم جهت‌گیری‌های عصری در روایات هر امام با وجود فرا عصری بودن اصل روایات است.

سخنران نخستین کنگره بین المللی قرآن در ادامه ساختار روایات قرآنی امام رضا (ع) را روایات توصیفی شامل بیان اوصاف قرآن، جایگاه قرآن، اعلام اعجاز قرآن و غیره، روایات تفسیری با رویکرد حل مشکلات آیات و پاسخ به شبهات در برداشت‌های قرآنی، روایات احتیاج‌های قرآنی در محورهای توحید و خداشناسی از جمله نفی تشبیه و تجسیم خداوند بیان کرد.

به گفته وی، تحلیل اراده الهی و افعال او، نفی رویت ظاهری از خداوند در قیامت و تبیین زیارت خداوند به وسیله مومنان، نبوت و پیامبرشناسی از جهت شناخت فلسفه نبوت، پیامبران اولوالعزم، صفات پیامبران و دفاع از پیامبران الهی در مقابل اسرائیلیات، امامت و شناخت جایگاه اهل بیت شامل ارتباط امامت با تکامل دین، تبیین قرآنی امامت، علم امام، عصمت امام و در نهایت سیره قرآنی امام رضا در محورهای انس امام با قرآن، سیره تلاوت ختم‌های مکرر، تدبر و تامل در مضامین نیز از دیگر ساختارهای روایات قرآنی امام رضا (ع) است.

انتهای پیام/2202/ق30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول