اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ارثیه شورای شهر پلدختر و لزوم سنت‌شکنی اعضاء

در حالی که چند ماه از شروع به کار شورای اسلامی چهارم نگذشته است، اقدام برخی از اعضاء در استخدام اقوام خود حکایت از رسیدن ارثیه شورای‌های قبلی به شورای چهارم دارد.

ارثیه شورای شهر پلدختر و لزوم سنت‌شکنی اعضاء

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از پلدختر، در حالی چند ماه از شروع به کار  چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر پلدختر می‌گذرد  که هنوز شهردار منتخب نتوانسته است، مراحل پایانی تائیدیه خود را از استاندار لرستان وصول کند، اما گذشته از چگونگی انتخاب شهردار و سرپرست شهرداری پلدختر باید گفت، برخی اقدامات شورای شهر در شهرداری جای بسی تامل دارد و لازم است، نکاتی در این خصوص به شورای شهر پلدختر یادآوری شود.

اگر از شهروندان پلدختر پرسیده شود، عملکرد شورای شهر در گذشته چگونه بود، پاسخ می‌دهند که این  نهاد مردمی نتوانسته انتظار مردم را برآورده کند و در آزمون‌های مختلف نمره قبولی بگیرد و نتیجه آن شد که در انتخابات امسال مردم رای به چهرهای جدیدی دادند، هرچند که دو عضو کنونی شورا از اعضای قبلی هستند،اما آنها هم نتوانستند درخشش دوره قبل را داشته و با اختلاف چند رای موفق به راه یافتن  به شورای چهارم شوند.

این نهاد وظایف مهمی برای آن تعریف شده است، انتخاب شهردار، قانون‌گذاری و نظارت سه وظیفه عمده و مهم شوراست که هر کدام دارای ساز و کار و تعریف و شاخصه‌هایی است.

در بررسی عملکرد شوراهای گذشته می‌شود، قاطعانه گفت، مهمترین ضعف عدم نظارت صحیح شورا بر کار شهردار است که اعضای شورا باید به عنوان نمایندگان مردم ناظرین قوی بر عملکرد شهرداری در عمران و اجرا و بودجه باشند، شاید اگر نظارت قوی بود، خیلی از معضلات کنونی شهرداری پلدختر را رنج نمی‌داد.

شورای شهر پلدختر در بررسی و تصویب بودجه سالیانه به دلیل نداشتن نیروهای متخصص در بدنه خود و عدم استفاده از مشاورین قوی بیش از آن که به بررسی و کنترل بودجه سالیانه شهر بپردازد و با پیشنهادات اصولی بودجه را به سمت کم کردن هزینه‌های جاری و درآمد پایدار سوق دهد، به دنبال بذل و بخشش عوارضات و استخدام اقوام و آشنایان خود به عنوان نیروی شرکتی هستند.

گذشته از این  شورای شهر تاکنون گزارش شفاف از درآمد، هزینه و بودجه را به مردم اطلاع‌رسانی نکرده است که در آن به این موضوع اشاره شود که چقدر از درآمدهای پیش بینی شده شهر از محل ارزش افزوده و پروانه و خدمات سازمان‌های زیرمجموعه و یا چند نفر در شهرداری مشغول کار هستند و ... سهم حوزه عمرانی از بودجه شهر به چه میزان بوده و چه تعداد از پروژه‌ها و طرح‌های شهرداری در هر سال اجرایی شده یا نشده است.

به راستی چند مصوبه در شورای سوم به تصویب رسیده است؟‌ چند تا این مصوبات اجرایی شده ؟آیا در صحن شورا بر سر این مصوبات بحث جدی  وکارشناسی صورت می‌گیرد.

در شورای سوم شورا به جای کمک به شهردار به خاطر اختلاف سلیقه در خیلی از جلسات برخی اعضا شرکت نمی‌کردند و کار مردم بر زمین می‌ماند و شهردار برای انجام وظایف محوله با مشکل جدی مواجه بود.

با بررسی کارنامه شورای سوم می‌بینیم یکی دیگر از ضعف‌های شورا در این دوره، عدم استفاده از دیدگاه نخبگان و کارشناسان شهرسازی و حقوقی است.

در حوزه‌های مالی مشخص نبودن اموال و دارایی‌های شهرداری در هر دوره موجب بروز حرف و حدیث‌های فراوان است.

بخشی از اموالی که به شهرداری تعلق دارد و  برای دریافت پروانه ساختمانی بوده است که بر روی این اموال باید نظارت و مدیریت صحیح صورت گیرد.

موارد بالا و غیبت غیرموجه و بیش از حد برخی از اعضا و سپردن کمیسیون‌های تخصصی شورا به افراد غیرمتخصص را به عدم موفقیت شورای سوم اضافه کنید.

اما انتظار از شورای چهارم این است، برای تک تک موارد ذکر شده چاره جویی کند و با برنامه، مسلط بر مشکلات شهری، مدیدیت شهری و شهر را در مسیر توسعه و رشد و بالندگی که در خور نام و شان مردم باشد، به پیش ببرد.

و اما تذکری از باب دلسوزی به شورای محترم دوره چهارم شهر پلدختر و اینکه در عملکرد چند ماهه گذشته این شورا دیده می‌شود، برخی از اعضای محترم به جای تلاش برای رفع نگرانی مردم و توجه به اینکه شهرداری پلدختر در پرداخت حقوق نیروهای خود شدیدا با مشکل مالی روبرو است، اقدام به استخدام اقوام نزدیک خود کرده و  یا با جابجایی برخی نیروها عملا استفاده از تجربه و کاریابی نیروها را به حداقل ممکن کاهش داده و این امر باعث پایین آمدن راندمان کاری شهرداری پلدختر شده است، اینگونه اقدامات توسط اعضای کنونی شورا اسلامی شهر شهروندان را به یاد عملکرد جناحی و قبیله‌ای شورای‌های گذشته می‌اندازد و می‌تواند باعث افزایش مشکلات شهرداری شود.

امیدواریم شورای چهارم ضمن پایبند بودن به سوگند خود سنت شکنی کرده و ادامه دهند راه شورای‌های شهر گذشته پلدختر نباشد و دریچه جدیدی برای خدمت‌رسانی بهتر و مطلوب‌تر با انجام وظیفه قانونی خود برای مردم باز کند و نیازی به باز کردن بیشتر موضوع توسط رسانه‌ها نباشیم.

==============

گزارش از عباس جودکی

==============

انتهای پیام/85009/ی40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول